Jag har precis byggt ett garage. Väggar och tak är spacklade och målade. Till sommaren ska så även golvet få sig en omgång i form av grå epoxy färg.
En stor tankeutmaning är vad jag ska göra med lecablocken som garaget står på.
Lecat sticker ut 25mm från väggen och är 195 hög och bryds för närvarande med en grundpapp ovanpå.
Initialt hade jag tänkt putsa lecablocken och måla epoxy ända upp till väggen. Efter ett varningens finger från en murare angående puts som möter gips är jag nu nollad.
Behöver därför lite stilråd och tips till min man cave.
Målat garageinteriör med synligt lecablock vid grund och grundpapp, bredvid spacklad vägg och golv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Du kanske kan såga till en minerit skiva och lima på lecan och sätta en någon form av list mot gipsen?

• Gilla
Kenny Gustafsson
  • Laddar…
Vad gällde varningen mer utförligt?

Att gips ogillar fukt och kan börja svälla.

Gimner Gimner skrev:
Du kanske kan såga till en minerit skiva och lima på lecan och sätta en någon form av list mot gipsen?
Det kan kanske vara något! Ska kika närmare på det. Tack för tipset!

K Kenny Gustafsson skrev:
Att gips ogillar fukt och kan börja svälla.
Varför skulle du ha fukt i lecablocken, ska du inte ha uppvärmt garage?

Hemmakatten
Sätt en klinkerlist, inte det snyggaste, men praktiskt. Måla golvet med epoxi. Den bit som är kvar på sockeln, måla med valfri färg.

Alternativt sätt klinker på golvet och sätt en rad klinker upp på lecan och sen avsluta med nån list i metall

X xLnT skrev:
Varför skulle du ha fukt i lecablocken, ska du inte ha uppvärmt garage?
Nej, tanken var att putsa framtill och ovanpå den del av lecablocken som syns. Han var rädd att putsen som ligger mot väggen då kommer att förstöra gipset.
Det kommer i huvudsak vara kallt men med möjlighet att värma upp.

Redigerat:
Det kommer ju bara hända om det blir blött ovanpå lecasockeln.

Putsa lekan. Försök gör ovankanten i vinkel så den lutar ut.
Allt. sätt en vanlig golvsockel utanpå gipsen.

//AA

Du tänker att man inte putsar ända in till väggen då? Eller att man putsar till listen på väggen? Jag har förträngt den tillkommande fukten..:seenoevil: Bra att du påminner om den!

gör jag livet för enkelt om jag säger putsa lecan på sidan plus epoxy och sen en hörnlist för att täcka ovansida plus "hörn"

Handritad skiss av byggdetalj med måttangivelse och texten "Sockel 12x56".
Skapa konto
Handritad skiss som visar två byggalternativ med leca, vägg, gips och puts.
Skapa konto

Så menade jag.
Två olika alternativ.

//AA

S saiter skrev:
[bild] [bild]
Så menade jag.
Två olika alternativ.

//AA
Ok. Då fattar jag:) Det första alternativet med puts mot väggen var ungefär vad jag hade i tanke, fast i våg, men det var inte muraren så imponerad av. Just pga fukten i putsen. Hans förslag var istället som ditt andra alternativ. Fast med 3/4-stav. Mao, bra förslag:) Kanske kan listen kompletteras med en smyg mot lecans översida och puts på sidan.

M Mats skrev:
gör jag livet för enkelt om jag säger putsa lecan på sidan plus epoxy och sen en hörnlist för att täcka ovansida plus "hörn"
Haha! Ja kanske, men jag är inne på samma linje. Frun gillar slutresultatet men inte den långa, kvällsfrånvaron fram tills dess. Även det en detalj som inte får glömmas bort.
Det farliga med att spåna är att det kan bli för komplicerade idéer.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.