Tomture61
Mina takstolar som är proffsbyggda har en skarv på underarmen , skarvad med plåt som har hullingar.

• Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
Tomture61 Tomture61 skrev:
Mina takstolar som är proffsbyggda har en skarv på underarmen , skarvad med plåt som har hullingar.
Är takstolarna stämplade med klassningen?

Tomture61
Nope , ska det vara så ?
Såg enbart klassning på virket.

D
Workingclasshero Workingclasshero skrev:
Är takstolarna stämplade med klassningen?
Jag tror de är klassade c24, men skall kolla säkert imorgon

F Finndjävel skrev:
Nej, klart det blir lite svagare.
Nej det är inte klart.

Jag förstärkte en av mina takstolar som byggarna kört över med en lastbil eller något och knäckt, men sedan monterat...
Metoden jag valde var att ta två reglar, ungefär som du beskriver, sedan fäste jag dem med genomgående gängstång x4 och rejäla brickor (samt lite PL400 för att överdriva)
Blev helt klart inte svagaste punkten. :)

Workingclasshero Workingclasshero skrev:
En svetsfog kan bli svagare precis bredvid svetsen pga utkolning av materialet, således inte jämförbart.
Ej heller om det är felsvetsat, för då är de samma resonemang som fellimmat.

Fingerskarvar rätt utförda (vilket man får förutsätta) påverkar mindre än en stor kvist, vilket även takstolsklassat virke har.
Så jag "tror" med betoning på tror att fingerskarvat är utmärkt att använda.
Fingerskarvat går utmärkt att använda det går att få i samma hållfastklassificering som vanligt virke. Det är ändå fel att påstå att det skulle vara lika starkt. Du har ett brott i träet, även fast man lyckas åstadkomma en nära på perfekt fogning så har man fortfarande två skilda bitar som inte sitter ihop i varandra rent fysiskt. Att som #C.Lundin hävda att det inte skulle bli svagare och jämföra med fogning av annat material är fel när annat material "smälts" ihop. Att en stor kvist troligtvis försvagar mera är inte relevant.

• Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
F Finndjävel skrev:
Fingerskarvat går utmärkt att använda det går att få i samma hållfastklassificering som vanligt virke. Det är ändå fel att påstå att det skulle vara lika starkt. Du har ett brott i träet, även fast man lyckas åstadkomma en nära på perfekt fogning så har man fortfarande två skilda bitar som inte sitter ihop i varandra rent fysiskt. Att som #C.Lundin hävda att det inte skulle bli svagare och jämföra med fogning av annat material är fel när annat material "smälts" ihop. Att en stor kvist troligtvis försvagar mera är inte relevant.
Men det är lika stark eller starkare,sen för du tro vad du vill.

F Finndjävel skrev:
Fysiken är ganska säker på att du har fel. Du kan fingerskarva hur noggrant som helst men det kommer alltid att bli svagare än en oskarvad planka.
Jag väntar fortfarande på din redogörelse för beräkningar och fysikaliska principer. Nu är det bara påståenden.

Sätt en plåt/förstärkning vid varje större kvist också isf..

Med finnjävels resonemang skulle en limträbalk bara vara en hög med brädor.

Protte

• Gilla
Dowser4711 och 2 till
  • Laddar…
Fingerskarvar är starka nog att räknas som oskadat trä.

Om nån skulle få för sig att göra prover på alla typer av avvikelser från den perfekta brädan kan jag garantera att en fingerskarvning inte skulle vara den svagaste punkten även mom man använde bara lika C24 virke... jag skulle inte bli förvånad om det vore ett av de starkaste...

Om man funderar på förstärkningar blir det snart inte trivialt och jag är tveksam till att ett par spikplåtar skulle bli nån förstärkning över huvudtaget. Du får en lokalt starkare bit men nya spänningskoncentrationer där plåtarna slutar och i kombination med spik i grundmaterialet så kan det säkert vara en total försvagning.

/ATW

• Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
D
A ArneTW skrev:
Fingerskarvar är starka nog att räknas som oskadat trä.

Om nån skulle få för sig att göra prover på alla typer av avvikelser från den perfekta brädan kan jag garantera att en fingerskarvning inte skulle vara den svagaste punkten även mom man använde bara lika C24 virke... jag skulle inte bli förvånad om det vore ett av de starkaste...

Om man funderar på förstärkningar blir det snart inte trivialt och jag är tveksam till att ett par spikplåtar skulle bli nån förstärkning över huvudtaget. Du får en lokalt starkare bit men nya spänningskoncentrationer där plåtarna slutar och i kombination med spik i grundmaterialet så kan det säkert vara en total försvagning.

/ATW
Goglade och på svenska trä står det så här

Fingerskarvat konstruktionsvirke
Till konstruktionsvirke i hållfasthetsklasserna C14 – C35 hänförs fingerskarvat konstruktionsvirke som tillverkas och kontrolleras enligt SS-EN 385.

Fingerskarvat virke får enligt Boverkets tillämpningsregel för SS-EN 1995-1-1 (Eurokod 5) användas i en bärande konstruktion om brott i en enskild fingerskarv inte medför att väsentliga delar av konstruktionen i övrigt störtar samman. Fingerskarvat konstruktionsvirke ska inte användas i ställningsplank eller i andra konstruktioner utsatta för slag- eller stötbelastning.

Vill bara bidra med en liten anekdot angående fingerskarvat virke:

Jag lastade på ett gäng fingerskarvar av känt märke. Gick bra att få hem det. Lastade av, men var lite slarvig. Slängde dem lite hårdhänt i backen. På en av dem släppte fingerskarvarna helt. Inget lim! Produktionsfel förstås. Tänk om man hade hunnit bygga med skiten.

Jag minns att vi i gymnasiet (jag gick Natur-Teknisk linje) testade hållfastheten i en hel del material. Bland annat så testade vi att limma ihop ett par träbitar och edan pressa dem tills de gick sönder. Med helt vanligt trälim så är limfogen starkare än trävirket själv. Limfogen var oskadd och det var istället trävirket strax intill limmet som brast. Det bör alltså inte vara något problem alls att använda fingerskarvat virke i takstolar.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.