D
Hej
Ska använda fingerskaravd virke 45x195 med en spännvidd på 6 meter till underarm till takstol enligt skiss.
Frågan är om jag behöver förstärka skarven med spikplåt eller kortare bit av 45x195 virke på vardera sida för att förstärka skarven
Tacksam för alla förslag och tips

• Handritad skiss av takstol med markerad skarv och potentiell förstärkningsplåt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Tomture61
När det blir en dragande kraft så skulle jag absolut förstärka skarven med plåt.

• Gilla
ToRy
  • Laddar…
D
Tomture61 Tomture61 skrev:
När det blir en dragande kraft så skulle jag absolut förstärka skarven med plåt.
Tack

D
Tomture61 Tomture61 skrev:
Om estetiken inte spelar någon roll skulle en kortare 45x195 bit på 30 cm funka istälet för plåt?

6 meters 45x195 kan du hitta utan fingerskarv, det brukar vara maxlängden som går att få tag på. Så långa plankor är inte så vanligt men om du ringer runt till olika byggvaruhus så hittar du kanske nån som råkar ha den längden i lager.

Fingerskarvat är väl lika starkt som virket i sig ?

Nej, klart det blir lite svagare.

R RoBo skrev:
Fingerskarvat är väl lika starkt som virket i sig ?
Jag är ganska säker på att skarven ofta är starkare än det övriga virket, förutsatt att det är korrekt gjort.
Det är minst lika starkt som övriga delar av regeln.

• Gilla
Dowser4711 och 1 till
  • Laddar…
C C.Lundin skrev:
Jag är ganska säker på att skarven ofta är starkare än det övriga virket, förutsatt att det är korrekt gjort.
Det är minst lika starkt som övriga delar av regeln.
Fysiken är ganska säker på att du har fel. Du kan fingerskarva hur noggrant som helst men det kommer alltid att bli svagare än en oskarvad planka.

• Gilla
Noseone
  • Laddar…
F Finndjävel skrev:
Fysiken är ganska säker på att du har fel. Du kan fingerskarva hur noggrant som helst men det kommer alltid att bli svagare än en oskarvad planka.
Redovisa gärna din uträkning så ska jag ta det till mig. Är ingen expert på trä, så gjorde lite googlingar och det verkar råda lite delade meningar huruvida det blir lika starkt eller starkare då det ej finns någon standard för detta ännu.
Jobbar dock mycket med mekaniska skarvar av andra material, då händer det aldrig att skarvarna är svagaste punkten.

Någon kunnig på trä får gärna uttala sig, då jag blev lite nyfiken nu.

Fingerskarvat klassat virke har samma hållfasthet som motsvarande oskarvat virke.

• Gilla
Joak och 6 till
  • Laddar…
C C.Lundin skrev:
Redovisa gärna din uträkning så ska jag ta det till mig. Är ingen expert på trä, så gjorde lite googlingar och det verkar råda lite delade meningar huruvida det blir lika starkt eller starkare då det ej finns någon standard för detta ännu.
Jobbar dock mycket med mekaniska skarvar av andra material, då händer det aldrig att skarvarna är svagaste punkten.

Någon kunnig på trä får gärna uttala sig, då jag blev lite nyfiken nu.
Du kan inte jämföra en svetsfog där du smälter ihop fogen med det övriga materialet med hoplimmat trä. Vad händer när du svetsar med för lite värme? Blir det en stark fog?
Trä är dessutom ett "levande" material som expanderar och krymper på helt annat sätt än metall. Limmet i sin tur har helt andra egenskaper vilket gör att det reagerar annorlunda på temperaturförändringar. Självklart blir det svagare i praktiken med en fingerskarv.

F Finndjävel skrev:
Du kan inte jämföra en svetsfog där du smälter ihop fogen med det övriga materialet med hoplimmat trä. Vad händer när du svetsar med för lite värme? Blir det en stark fog?
Trä är dessutom ett "levande" material som expanderar och krymper på helt annat sätt än metall. Limmet i sin tur har helt andra egenskaper vilket gör att det reagerar annorlunda på temperaturförändringar. Självklart blir det svagare i praktiken med en fingerskarv.
Det gör jag inte.

Jag hävdar fortfarande att du har fel, jag har fortsatt kika lite och ännu inte hittat något som tyder på att det du säger stämmer.

D
D Dilawer skrev:
Hej
Ska använda fingerskaravd virke 45x195 med en spännvidd på 6 meter till underarm till takstol enligt skiss.
Frågan är om jag behöver förstärka skarven med spikplåt eller kortare bit av 45x195 virke på vardera sida för att förstärka skarven
Tacksam för alla förslag och tips
Tack alla för svar och den givande diskussionen men då i mitt fall handlar det om en rejäl spännvidd och dessutom som underarm, så ska jag för säkerhetsskull spika kortare reglar på ca 30-40 cm på båda sidor av brädornamå. Må gudara bli nöjd:thinking:

• Gilla
Fadai
  • Laddar…
F Finndjävel skrev:
En svetsfog kan bli svagare precis bredvid svetsen pga utkolning av materialet, således inte jämförbart.
Ej heller om det är felsvetsat, för då är de samma resonemang som fellimmat.

Fingerskarvar rätt utförda (vilket man får förutsätta) påverkar mindre än en stor kvist, vilket även takstolsklassat virke har.
Så jag "tror" med betoning på tror att fingerskarvat är utmärkt att använda.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.