Bra tråd!
Jag har samma koncept i mitt garage och verkstad, och har inte riktigt lyckas komma fram till en "bästa" lösning. Har dock ca 10 cm sockelutstick.
Har själv inte tänkt på att fuktig puts vid påslag kan permanentskada gipsen. Bra murare du har. :)

Putsa sidan som tänkt och avsluta med en taklist (33 mm hålkäl)?
Listen kan användas som putsstöd.

• Gilla
Kenny Gustafsson
  • Laddar…
Ja han är grym. Utan honom hade jag förmodligen svurit idag:crysmile:
Nu när jag känner till förutsättningarna och kikat lite på uppslag på pintarest dök en djärv idé upp. Putsa lecan framtill men att klä med betsat trä ovanpå och en bit ner framtill för att bygga in rörelsekänsligt Led-ljus. Det andra blir för enkelt:)

• Gilla
Oldboy
  • Laddar…
Oldboy Oldboy skrev:
Bra tråd!
Jag har samma koncept i mitt garage och verkstad, och har inte riktigt lyckas komma fram till en "bästa" lösning. Har dock ca 10 cm sockelutstick.
Har själv inte tänkt på att fuktig puts vid påslag kan permanentskada gipsen. Bra murare du har. :)

Putsa sidan som tänkt och avsluta med en taklist (33 mm hålkäl)?
Listen kan användas som putsstöd.
Hur har du själv tänkt att lösa det förresten?

Har inte kommit fram till ngt definitivt ännu.
Eftersom min kant är bredare så har jag funderat på putsad sida och avsluta med en bräda på toppen. Det är dock två saker med det som jag inte är riktigt nöjd med:
1) Det bör nog läggas syllpapp under brädan, vilket då minskar betongstenens möjlighet att avdunsta fukt från plattan/grundmuren/marken. Inget jätteproblem, men om det går att hitta en lösning som bättre hanterar ev fukt så vill jag försöka hitta den.
2) Det går inte att spika fast brädan i syllen, utan den måste fästas med betongplugg. Det är en dryg och arbetsam metod jmfrt m att spika fast en bräda/list i syllen. Inget jätteproblem heller, men jag vill undvika det om det går.

Annars var min första fundering samma som din - putsa sockeln. Jag lutar nog egentligen åt den lösningen. Bara att lägga antingen plast eller en tunn trälist som fuktskydd mot gipsen vid putsningen. Tas sedan bort. Slutligen en golvlist som täcker springan och ger ett snyggt avslut.
Putsen blir antingen obehandlad eller målad med silikatfärg.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.