Hej, jag har ett pumphus som står på en frigolitgrund med betongplatta ovanpå, som ni ser på bilden är frigoliten skavd på kanterna och börjar slitas ned. Söker tips på hur man kan göra detta mer väderbeständig, är det puts som gäller? Tips och råd skulle uppskattas!

• Frigolitgrund med skavda kanter under betongplatta vid pumphus, omgiven av natur.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
En ram av trä runt frigoliten t.ex. ?

Jag skulle nog satsa på puts, och vara beredd på att lappa och laga med jämna mellanrum. Men det är ju inget drygt arbete att putsa i lite ngn ggn emellanåt.
Skulle det helt gå åt skogen redan efter första vintern så är det inte hela världen. Bara att ta nya tag efter vad man lärt sig.
Vågar inte gissa på vilken typ av putsbruk som är lämpligast. Men jag skulle nog sikta på ett mjukt och flexibelt bruk.
Ser ut som att frigoliten bara ligger på marken?
Är det sand eller makadam under, eller bara "vanlig" mark/jord?

Oldboy Oldboy skrev:
Jag skulle nog satsa på puts, och vara beredd på att lappa och laga med jämna mellanrum. Men det är ju inget drygt arbete att putsa i lite ngn ggn emellanåt.
Skulle det helt gå åt skogen redan efter första vintern så är det inte hela världen. Bara att ta nya tag efter vad man lärt sig.
Vågar inte gissa på vilken typ av putsbruk som är lämpligast. Men jag skulle nog sikta på ett mjukt och flexibelt bruk.
Ser ut som att frigoliten bara ligger på marken?
Är det sand eller makadam under, eller bara "vanlig" mark/jord?
Det stämmer, makadam i botten och sedan ligger frigoliten ovanpå, jag antar att detta byggdes innan L elementens tid. Men jag tror det får bli puts, kanske går att skära frigoliten längst kanterna så att den går jämnt med betongplattan och sedan puts utanpå för att få en fin och jämn finish?

Hemmakatten
Jag tycker det verkar riskabelt att skära av frigoliten vid betongkanten. Frigoliten kommer fortfarande att smulas sönder i ytterkanten och då känns det bättre att ha lite överskjutande vid betongen.

Håĺler med om att puts kan vara bra. Men även en tryckimpregnerad bräda runt om.

Hemmakatten Hemmakatten skrev:
Jag tycker det verkar riskabelt att skära av frigoliten vid betongkanten. Frigoliten kommer fortfarande att smulas sönder i ytterkanten och då känns det bättre att ha lite överskjutande vid betongen.

Håĺler med om att puts kan vara bra. Men även en tryckimpregnerad bräda runt om.
Ja, det kanske är lite riskabelt, min tanke var att putsen ska skydda frigoliten men vem vet. Tryckimpregnerad bräda kanske kan vara ett alternativ, svårt val detta.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.