Hej!
Har ett fristående garage som jag skulle vilja isolera för att kunna ha ca 10-12 grader vintertid och förvara elverktyg, färg etc utan att de far illa.
Hur ska jag göra detta enklast?
Har ett fristående garage som jag skulle vilja isolera för att kunna ha ca 10-12 grader vintertid och förvara elverktyg, färg etc utan att de far illa.
Hur ska jag göra detta enklast?
Jag går i samma tankar, och tänker i termer som vindpapp-stenull-gips i den ordningen. Men jag undrar om det funkar?
Ja typ så men det behövs diffusionstät plast i väggar och tak innan gipset, i tak också för att bära isoleringen med spikad/skruvad gles. Skippar du plasten finns det en viss risk att det kondenserar i mineralullen vilket inte är någon höjdare på lång sikt.ricebridge skrev:
Säker på det, om inte garaget ska vara uppvärmt?sunnis skrev:
Vindpappen är till för att inte den uppvärmda luften i isoleringen ska blåsa bort, när det viner i springorna mellan fasadbrädorna. Så du behöver inte ha papp på de stående reglarna. Däremot behöver du få till någon slags spalt mellan papp och fasad. Jag skulle prova med stående läkt.davveno1 skrev:
Medlem
· Blekinge
· 12 293 inlägg
Jo de begriper jag att den är till för, men hur hade du satt fast den? Häftat på sidorna på reglarna?ricebridge skrev:
Duger inte spikläkten som panelen är spikad i som luftspalt?
Man ser den på bilderna.
Jag skulle byta ut vindpappen mot asfaboard.
den bör du kunna spika föriktigt mot befintlig spikläkt. Eftersom den dessutom är hyffsat formstabil så kan du sätta isoleringen mot den utan att riskera att trycka ihop luftspalten
den bör du kunna spika föriktigt mot befintlig spikläkt. Eftersom den dessutom är hyffsat formstabil så kan du sätta isoleringen mot den utan att riskera att trycka ihop luftspalten
Tillbyggare
· Onsala
· 2 023 inlägg
Asfan luktar en del helt klart, men OM man plastar stängs lukten ute. Sitter asfa i vårt garage som ör oisolerat och där luktar det inte men då har den suttit i nästan 40 år... men skär man i den så känner man det. Däremot finns det värre dofter...
Tomture61
Självbyggare
· Född i Luleå
· 6 432 inlägg
Tomture61
Självbyggare
- Född i Luleå
- 6 432 inlägg
Ser ut som du har horisontella reglar till ytterpanelen , perfekt
på dessa reglar och de lodräta reglarna monterar du tex https://www.byggmax.se/vindpapp-ac-350-p17040 eller https://www.byggmax.se/vindskydd-bison-p6303016
Sedan isolering mellan lodräta reglarna , om du sedan vill använda plast är upp till dig
det blir en tätare byggnad med plast
OBS plasten skall alltid monteras på den varma sidan av väggen
Du kan montera ett till lager reglar tex 45 x 45 vågrät (installationsskikt) + isolering , sedan byggskivor
Sedan isolering mellan lodräta reglarna , om du sedan vill använda plast är upp till dig
OBS plasten skall alltid monteras på den varma sidan av väggen
Du kan montera ett till lager reglar tex 45 x 45 vågrät (installationsskikt) + isolering , sedan byggskivor
Jag har också ett oisolerat garage så detta med isolering mm har jag ägnat en del tankearbete åt.
Jag skulle vilja värma upp det ibland om jag grejar och kunna hänga upp saker på väggarna.
I teorin ska ett ouppvärmt garage vara diffusionsöppet och ett uppvärmt ska vara plastat på insidan.
Men jag upplever att det alltid är fuktigt i garaget trots att jag inte värmer upp det.
Tex blir Wellpapp kartonger mm blir mjukt av fukten.
Jag drar slutsatsen att även ett ouppvärmt garage blir fuktigt (utan min närvaro) och inplastningen behövs då om jag isolerar och bygger innerväggar.
Stoppar jag in glasull i väggarna kommer panelen aldrig mer att torka upp mot insidan av väggen så det är väl inte ens någon idé med diffusionsöppen ”plast”. Det är väl först man går på träfiberisolering det är aktuellt.
Jag skulle vilja värma upp det ibland om jag grejar och kunna hänga upp saker på väggarna.
I teorin ska ett ouppvärmt garage vara diffusionsöppet och ett uppvärmt ska vara plastat på insidan.
Men jag upplever att det alltid är fuktigt i garaget trots att jag inte värmer upp det.
Tex blir Wellpapp kartonger mm blir mjukt av fukten.
Jag drar slutsatsen att även ett ouppvärmt garage blir fuktigt (utan min närvaro) och inplastningen behövs då om jag isolerar och bygger innerväggar.
Stoppar jag in glasull i väggarna kommer panelen aldrig mer att torka upp mot insidan av väggen så det är väl inte ens någon idé med diffusionsöppen ”plast”. Det är väl först man går på träfiberisolering det är aktuellt.