Hej! Tänkte bygga en carport för tre bilar. runt 6,5x6m
Det ska bli billigt men självklart ska det vara stabilt.

30m IPE80 stålbalk kostar runt 2000kr. Räknade grovt med 12 "stolpar" á 2,5m st. Några blir längre och några kortare.

Dessa tänkte jag sedan gjuta ned i marken (kom på nu att jag måste lägga på längden som ska under marken).
Sen bygga som vanligt med trä i taket.
Är detta dumt?

Teoretiskt så klarar ju stålbalkarna den beräknade snölasten (mälardalen). Och priset skiljer väl rätt mycket mot att använda 12 limträstolpar?

Tacksam för råd till en nybörjare:)

MVH

Rätta mig nu om jag har fel, jag har aldrig byggt något liknande, men det kan väl aldrig behövas grövre stolpar än 95x95?
Tryckimpregnerade stolpar ligger på 40-50 kr/m, 30 m för 1200-1500:- så billigare blir det nog inte.

Mikael_L
Byggagarage skrev:
Rätta mig nu om jag har fel, jag har aldrig byggt något liknande, men det kan väl aldrig behövas grövre stolpar än 95x95?
Tja, det beror ju helt på last och stolpens längd. För en fri stolpe blir det knäckning som blir dimensionerande.

en 95x95 som är 2,5 meter lång (hög!) klarar väl i runda slängar 6 ton, en 4 meter lång klarar 2,5 ton.

Snölasten och egenvikt av carportstaket ligger väl i runda slänger på 300-400 kg/kvm i sthlm. Alltså beroende på takets egenvikt.
Och så lite extra i säkerhetsmarginal för vindlaster och ojämn belastning av ojämnt liggande snö kan vara bra att ha.

Finns ju en sak till att ta hänsyn till. Stål rostar och behöver därmed mer underhåll än trä

Hej
Jag jobbar som säljare på en bygghandel och kan verkligen rekommendera limträ.
Det är starkare än stålbalk i förhållande till sin vikt och lättare att jobba med.

Kika på moelven.se där kan du fylla i dina bygguppgifter och få fram vilka dimensioner du måste ha för att det ska hålla

O
Jag har fått för mig att en stålbalk kan vara mindre i förhållande till lasten... Att en limträbalk blir "tjockare" än stålbalk för motsvarande last... Dock kan jag naturlogtvis ha totalt fel... Men det känns logiskt....

Mikael_L skrev:
Tja, det beror ju helt på last och stolpens längd. För en fri stolpe blir det knäckning som blir dimensionerande.

en 95x95 som är 2,5 meter lång (hög!) klarar väl i runda slängar 6 ton, en 4 meter lång klarar 2,5 ton.

Snölasten och egenvikt av carportstaket ligger väl i runda slänger på 300-400 kg/kvm i sthlm. Alltså beroende på takets egenvikt.
Och så lite extra i säkerhetsmarginal för vindlaster och ojämn belastning av ojämnt liggande snö kan vara bra att ha.
Jag menade under de förutsättningarna som ts skrev i sitt första inlägg, där kan man om man har koll få fram uppgifter om stolparnas längd och även underlag för att räkna fram laster. Det jag menade var att man under de förutsättningarna inte skulle behöva något grövre. Men tolkar man det jag skrev helt fritt skulle man kunna tro att jag menade att man skulle kunna bygga något som bräcker självaste Burj Dubai med enbart 95x95-stolpar... :thumbup:

Räknar man bort de yttersta facken som får halva ytan behöver varje stolpe ta hand om 3,9 m2 om man förutsätter att de sitter med samma cc utmed två sidor, men det framgår inte hur det är tänkt, men då kommer man i alla fall inte upp i 2 ton per stolpe så det känns som att det finns säkerhetsmarginal på det. Sen kan man göra stabila förankringar som förhindrar knäckning och man får en ännu kortare knäcklängd att räkna på så de klarar ännu mer.
Men givetvis får man kolla upp det ordentligt innan man bygger.

Jag hade tänkt mig nåt sånt här. Somsagt så har jag inte så stora kunskaper. Men vad jag läst så är det svårt att göra egna takstolar med enkla verktyg. Detaljplanen säger att det måste vara sadeltak. Men när jag sett folk bygga lutande tak så verkar konstruktionen enklare. Därför funderar jag på att bygga "två" konstruktioner med lutande tak och bygga emot varandra som en spegelbild. Vore det enklare?

MVH

carport.png

Det är inte svårt att bygga egna takstolar med enkla verktyg, såg och hammare räcker.
Takstolsfabriken använder höghållfast virke och spikplåtarna de använder styvar upp konstruktionen bra så de klarar sig med klenare virke.

Köp färdiga takstolar, använd limträ både som stolpar och hammarband.
Ett eventuell eftersatt underhåll ger inga större skador, stål rostar.
Se till att kryssträva i undertaket så att ytteränden inte kan vika omkull.

Pulpet eller sadeltak har i princip samma konstruktion med fackverk.

Protte

Mikael_L
Krullert skrev:
Jag hade tänkt mig nåt sånt här. Somsagt så har jag inte så stora kunskaper. Men vad jag läst så är det svårt att göra egna takstolar med enkla verktyg. Detaljplanen säger att det måste vara sadeltak. Men när jag sett folk bygga lutande tak så verkar konstruktionen enklare. Därför funderar jag på att bygga "två" konstruktioner med lutande tak och bygga emot varandra som en spegelbild. Vore det enklare?

MVH

[bild]
Vad tänker du ha för takvinkel? Duger 14° eller 27°?
Vad har du tänkt för storlek på carporten, dvs bredd och längd mellan stolparna.
Hur mycket takfot vill du ha (rekommenderas max 50cm om inte särskilda skäl föreligger)?

Jag kan köra fram ritningar till takstolar i antingen 14° eller 27° taklutning med programmet takstolsboken jag har.

Jag blev lite fundersam på stolparna i mitten.
2 m är inte mycket i bredd och har du då stolpar mitt i lär de säkert hamna där dörren/dörrarna sitter.
Kan bli trångt när man ska in/ut.

Jo 2m kan nog bli lite för smalt. 2,20 skulle nog bli bättre. Man behöver ju inte parkera bilen mitt i, så 2,20 borde ge tillräcklig bredd. Jag vet inte vad jag ska ha för takvinkel men kanske är bäst att ha en skarpare så 27 borde väl bli bra? Är takfoten utsticket så att säga? 40cm kanske räcker?
Höjden på porten, 2 - 2,1m räcker väl?
Är det dumt att bygga så som jag funderar på med delade takstolar så att säga?

Redigerat:
Sätt inga stolpar i mitten! Dom kommer du bara att svära över.

Då är det bättre att i så fall lägga en bärlina/Lmträbalk mellan gavlarnas mittstolpar.

Mikael_L
Krullert skrev:
Är det dumt att bygga så som jag funderar på med delade takstolar så att säga?
Ja det är det. Iom att man kan slippa ... ;)

Hur bred carport tänker du dig? Så exakt som du kan ange i nuläget.

Jag har inte bestämt mig om jag ska ha plats för 3 eller 4 bilar. men säg 2,2 meter per bil. Alltså 6,6 eller 8.8 brett.

MVH

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.