Hej,

Jag håller på och ska börja bygga hus tillsammans med en husleverantör som kommer att stomresa själva huset.
Nu vill jag dock få med garaget i bygglovet för att undvika att behöva hantera det i framtiden och förhoppningsvis kunna gjuta plattan på samma gång som gjutningen av husets platta (Vi står själv för markentreprenad och gjutning)

Garaget som jag tänkt mig är av modell större och mäter 12x7,2m där ca 6m är tänkt till dubbel carport och resterande är tänkt som en verkstad med slagport där möjlighet finns att kunna köra in bilen vid behov.
Jag tänket mig en takresning på 45 grader för att kunna få plats med ett inrett loft i framtiden där trappan skulle monteras utvändigt på ena gaveln.
För detta tänker jag mig ramtakstolar, dock är spännvidden på 7,2 meter på tok för stor för att en självbärande konstruktion ska vara aktuellt.
Frågan är nu hur man bäst löser detta problemet med mellanbjälklaget. Bör man lägga in en limträbalk tvärs över hela garaget? Spännvidden på limträbalken skulle i detta fallet bli 6m+6m. Vilken dimension skulle erfordras för att klara av att bära upp takstolarna givet att mellanbjälklaget i detta fallet skulle förses med 22mm limskruvad spånskiva?

Tacksam för svar

/Anders

Tack för tipset. Det ser absolut ut att vara ett gångbart alternativ.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.