Hej.
I mitt ouppvärmda garage har jag plywood på väggarna. Den milda skånevintern har nu gett mögelpåväxt. Blir ju aldrig kallt längre och grym luftfuktighet. Garaget är otätt.
Vad skyddar jag bäst dessa plywoodskivor med? Jag har tankar om att isolera garaget utifrån så det måste vara något skydd som är okej att ha ”inomhus”

Jag vill helst inte måla med färg då jag gillar trälooken. Så nån olja /bets/mirakelmedel?
 
Verkligen ingen med tips? Vanlig träolja?
 
P
Är det hög luftfuktighet i garaget är det nog bra med en avfuktare först för att motverka mögeltillväxten.
 
F Fredric Berling skrev:
Verkligen ingen med tips? Vanlig träolja?
Träolja är mat till möglet, blir bara värre. Möjligen något träskyddsmedel då. Finns i olika färger (blir som lasyr).
 
Handyman 1 skrev:
Är det hög luftfuktighet i garaget är det nog bra med en avfuktare först för att motverka mögeltillväxten.
Det är i princip fritt blås i taket. Överlappande stora eternitplattor. Kommer en avfuktare verkligen kunna göra något alls med så pass kraftig ”ventilation”?
 
P Per i Hamrånge skrev:
Träolja är mat till möglet, blir bara värre. Möjligen något träskyddsmedel då. Finns i olika färger (blir som lasyr).
ok. Tack för bra svar. Men har du tips på sådana medel som är okej att använda inomhus?
 
F Fredric Berling skrev:
ok. Tack för bra svar. Men har du tips på sådana medel som är okej att använda inomhus?
Nja, de är nog inte avsedda för inomhus bruk. Men jag tänkte garage. Luktar inte något, men det kanske finns emissioner ändå. Du får fråga i fackhandeln.
 
  • Gilla
Fredric Berling
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.