Mikael_L
Krullert skrev:
Jag har inte bestämt mig om jag ska ha plats för 3 eller 4 bilar. men säg 2,2 meter per bil. Alltså 6,6 eller 8.8 brett.

MVH
Aha, jag har hela tiden trott att det gäller gäller två bilar brett, utifrån skissen du presenterade först.
Men 2,2 för varje bil blir ganska trångt, när man ska öppna dörrarna. Men det går ...

Här är iaf ett första utkast på en takstol som är 6,6 i spännvidd.
Jag ska installera en PDF-skrivare på den här datorn så det går att få ut ritningarna i bra format.
Programmet producerar detaljanvisningar över hur spikplåtar ska placeras och spikas, så du borde klara av att bygga ihop stolar med det underlaget.
takstol-carport-sthlm.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Med ett fyrbils så räcker det med en stolpe i mitten under hammarbandet, sådär en 4,5 meter borde gå att dimensionera för och om det dessutom sätts en hel balk så blir mitten att betrakta som fast inspänd (det är bra).Några stolpar i mitten under nocken behövs inte.

Tänk på att snön kommer att rasa framför infarten, att komma ut på morgonen och det ligger 3 ton snö i vägen.......

Protte

Mikael_L
Aha, har du tänkt köra in i carporten i takfallets riktning, dvs "porten" under hängrännan?

Takstolen ser bra ut, kan man spika den för hand/spikpistol? Läste förut att man behövde nån stor press och grejer.

Ja jag hade tänkt köra in åt det hållet. De bilarna som ska stå i den här carporten är bilar som i princip kommer stå orörda hela vintern och jag vill kunna förvara de länge utan att de börjar rosta eller mögla. Därav att jag vill göra allt så enkelt och billigt som möjligt.

Därför tänkte jag till en början att jag skulle slippa behöva handskas med 7m långa takstolar, och att sättet jag tänkte bygga på skulle enkelt möjliggöra utbyggnad med fler carports åt sidorna. :)

Press använder takstolsfabrikanterna när dom pressar in nabbarna på deras "spikplåtar". Vanliga hålade spikplåtar kan du montera med Ankarspik eller Ankarskruv.

Mikael_L
Ja då kommer saken i delvis annat läge.
Du kommer inte undan minst en stolpe som stöd, men det behövs endast där man kör in bilarna, dvs du får lixom typ en port. För i "bakväggen" som bilens front går mot när du kör in bilen kan du väl ha en hel vägg, eller iaf stolpar var 1,2 meter?
Men över öppningen där du kör in bilarna kommer du behöva en rejäl balk som växlar av krafterna från takstolarna och taket som ligger över öppningen.
Jag tippar lite mellan tummen och pekfingret att den måste vara minst en 45x220, eller två sådana ihopspikade. Eller om inte det räcker får du gå på limträbalk eller stålbalk.

Men i vilket fall kan jag räkna om takstolen nu. Du kan sen sätta valfritt antal likadana takstolar för att få önskad bredd på carporten. Hur djup vill du ha carporten (bredd på takstolen) då, dvs det önskade invändiga måttet för längden på bilarna?

Du kan ganska lätt spika ihop takstolarna själv. En hammare och såg och måttband och ev gradskiva är allt som behövs. Har du kap/gersåg och/eller cirkelsåg är det förstås bra.
Vi amatörer spikar ihop dom med hålad spikplåt och ankarspik (eller ankarskruv).
Proffsen använder taggade spikplåtar, men då behövs de där pressarna du tänker på.

Själv spikade jag ihop takstolarna till friggeboden och garaget själv. Spännvidd 2,5 meter resp 4 meter.
Till huset köpte vi färdiga. När takstolarna blir lite större så blir det snabbt inte lönsamt att göra dom själv.
Dina på 6 meter kommer vara lite tveksamt att få lönsamma. Det beror förstås på hur snabbt du gör dom och vad du värderar din egen tid.

• GNT-100S.gif
    Skapa konto
Har du kikat på www.byggbeskrivningar.se ? Där finns ritningar på garage och carport komplett med byggbeskrivningar och materiallistor, en av carportarna dom har ritning på är 7,1x6,3m förvisso ritad med inkörning på gaveln men det går ju att modifiera med en limträbalk längs den sidan och bara behålla mittstolpen :)

Haha mycket att ta in och klura på. Det finns verkligen en enorm kunskap och hjälpsamhet här på forumet! Jag ska fundera lite så får jag uppdatera med nya frågor när jag smält all information.

• Gilla
centermin och 1 till
  • Laddar…
20110512092.jpg
Skapa konto
så här gjorde jag, fackverksbalken är 7500 och takbalkarna är ca 6000. det är lite konstigt pga det är trekantigt. sen klädde jag bara balkarna med trä utv och inv, det enda man ser är fackverkaren. håller hur mycket som helst.....borde fungera i en carport oxå

Kolla upp med en takstolstillverkare vad färdiga takstolar kostar. Då räknar de dessutom ut laster och dimensioner åt dig och priset kan i många fall t.o.m. bli billigare än att köpa konstruktionsvirke och alla plåtar m.m. själv, plus jobbet att göra det.

Mikael_L Mikael_L skrev:
Aha, jag har hela tiden trott att det gäller gäller två bilar brett, utifrån skissen du presenterade först.
Men 2,2 för varje bil blir ganska trångt, när man ska öppna dörrarna. Men det går ...

Här är iaf ett första utkast på en takstol som är 6,6 i spännvidd.
Jag ska installera en PDF-skrivare på den här datorn så det går att få ut ritningarna i bra format.
Programmet producerar detaljanvisningar över hur spikplåtar ska placeras och spikas, så du borde klara av att bygga ihop stolar med det underlaget.
[bild]
Tjena.

Har du denna ritning i god upplösning (typ pdf-dokument)? Skulle vilja kopiera denna när jag ska bygga mina takstolar..

/Robert

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.