11 391 läst ·
29 svar
11k läst
29 svar
Bygga ett kallförråd - plåtbeklätt - hur skulle det funka?
nizzehult
Allvetare
· Västerbotten
· 1 222 inlägg
nizzehult
Allvetare
- Västerbotten
- 1 222 inlägg
Är lite sugen på att bygga ett enkelt kallförråd på runt 10 kvm. Ska stå i hörnet av tomten lite utom synhåll och bara fungera som förvaring.
Har låg budget så jag vill komma så billigt undan som möjligt så färdiga byggsatser går bort. Budget: max 10' helt komplett. Då förutsätter det att jag hittar en bättre beg ytterdörr med karm för nån tusing.
Ska stå på plintar, inte ha några fönster, ha pulpettak, en enkeldörr och golv. Runt 400x250 blir nog lämpliga mått.
Jag har funderat på om vanlig svart TP20 skulle duga som beklädnad - alltså både för tak och väggar? Ogillar trä som måste målas och underhållas.
Om man bortser från det estetiska så skulle det väl funka? Det är billigt, hållbart och underhållsfritt. Går snabbt att applicera. Man får kanske tänka till lite i hörn och runt dörren men annars är det väl inga konstigheter?
Man spikar ihop ett ramverk med vanliga reglar med cc 500 och monterar sedan plåten direkt i väggreglarna. Ingen isolering eller mer avancerad ventilation behövs ju. Gör man sen golvet av lite kraftigare trallvirke så får man bra tålighet mot fukt.
Man kan inte skippa takpappen pga kondensen inser jag så det enklaste är väl att spika rote och en enkel YAM-papp. Sen lite läkt och sen plåten direkt på det. Blir inte många kronor. Men kan kondensen bli ett problem även i väggarna?
Någon som byggt nåt liknande? Är jag helt fel ute?
Har låg budget så jag vill komma så billigt undan som möjligt så färdiga byggsatser går bort. Budget: max 10' helt komplett. Då förutsätter det att jag hittar en bättre beg ytterdörr med karm för nån tusing.
Ska stå på plintar, inte ha några fönster, ha pulpettak, en enkeldörr och golv. Runt 400x250 blir nog lämpliga mått.
Jag har funderat på om vanlig svart TP20 skulle duga som beklädnad - alltså både för tak och väggar? Ogillar trä som måste målas och underhållas.
Om man bortser från det estetiska så skulle det väl funka? Det är billigt, hållbart och underhållsfritt. Går snabbt att applicera. Man får kanske tänka till lite i hörn och runt dörren men annars är det väl inga konstigheter?
Man spikar ihop ett ramverk med vanliga reglar med cc 500 och monterar sedan plåten direkt i väggreglarna. Ingen isolering eller mer avancerad ventilation behövs ju. Gör man sen golvet av lite kraftigare trallvirke så får man bra tålighet mot fukt.
Man kan inte skippa takpappen pga kondensen inser jag så det enklaste är väl att spika rote och en enkel YAM-papp. Sen lite läkt och sen plåten direkt på det. Blir inte många kronor. Men kan kondensen bli ett problem även i väggarna?
Någon som byggt nåt liknande? Är jag helt fel ute?
Magnus E K
Husägare
· Östergötland
· 4 614 inlägg
Magnus E K
Husägare
- Östergötland
- 4 614 inlägg
Ett möjligt problem med plåtfasad är att om typ någon sparkar på plåten så blir den bucklig, vilket inte ser snyggt ut. Där jag bor finns ett pumphus byggt med både tak och väggar av sådan plåt och det ser rätt förskräckligt ut (vet inte varför någon skulle sparka på det och har aldrig sett någon göra det, men plåten är rejält bucklig på ena sidan). Jag har noterat samma sak inne i stan med lågt liggande balkonger, plåten blir väldigt ful med tiden.
nizzehult
Allvetare
· Västerbotten
· 1 222 inlägg
nizzehult
Allvetare
- Västerbotten
- 1 222 inlägg
Sant men förrådet kommer att stå rätt avskilt med en stor häck på ena sidan, ett dike på baksidan och en rabatt på andra sidan så det är inte så mycket spring där.Magnus E K skrev:
Ett möjligt problem med plåtfasad är att om typ någon sparkar på plåten så blir den bucklig, vilket inte ser snyggt ut. Där jag bor finns ett pumphus byggt med både tak och väggar av sådan plåt och det ser rätt förskräckligt ut (vet inte varför någon skulle sparka på det och har aldrig sett någon göra det, men plåten är rejält bucklig på ena sidan). Jag har noterat samma sak inne i stan med lågt liggande balkonger, plåten blir väldigt ful med tiden.
Noterar också att en plåt som är 250x105 - alltså över 2,5 kvm kostar 75,- på Byggmax. Och då behövs inget efterarbete förutom kapning. Sånt attraherar mig...
Magnus E K
Husägare
· Östergötland
· 4 614 inlägg
Magnus E K
Husägare
- Östergötland
- 4 614 inlägg
Ah, har aldrig tänkt på att plåten är så billig. Bra att veta att det knappt skulle löna sig att måla om taket till carport och friggebod (byggt av tidigare ägare) istället för att byta ut, även om jag ogillar att slänga grejor...
nizzehult
Allvetare
· Västerbotten
· 1 222 inlägg
nizzehult
Allvetare
- Västerbotten
- 1 222 inlägg
Det här förrådet är nog mera tänka att bli permanent. Menar du att platonmattan utgjorde ytterväggar? Funkar säkert men om TP20 inte är så snyggt så slår det nog ändå platonmatta....som väl i sig är rätt dyr? Iaf över 30,-/kvm.K Keld skrev:
Inte för att jag vill vara taskig men byggnax plåt kostar 75kr per m2nizzehult skrev:
Sant men förrådet kommer att stå rätt avskilt med en stor häck på ena sidan, ett dike på baksidan och en rabatt på andra sidan så det är inte så mycket spring där.
Noterar också att en plåt som är 250x105 - alltså över 2,5 kvm kostar 75,- på Byggmax. Och då behövs inget efterarbete förutom kapning. Sånt attraherar mig...![]()
nizzehult
Allvetare
· Västerbotten
· 1 222 inlägg
nizzehult
Allvetare
- Västerbotten
- 1 222 inlägg
Nån som testat dessa:
https://outl1.se/forrad-redskapsbod?
7200,- för ett 9kvm förråd inkl frakt är rätt prisvärt. Men det kanske bara är skräp, en kraftig vindpust eller snöfall och allt brakar ihop? Eller så tar rosten det efter bara några år?
Blev skeptisk till att man skulle lägga en galvad stålkonstruktion på marken som golvet skulle vila på. Den lär inte bli långlivad om marken är fuktig...
https://outl1.se/forrad-redskapsbod?
7200,- för ett 9kvm förråd inkl frakt är rätt prisvärt. Men det kanske bara är skräp, en kraftig vindpust eller snöfall och allt brakar ihop? Eller så tar rosten det efter bara några år?
Blev skeptisk till att man skulle lägga en galvad stålkonstruktion på marken som golvet skulle vila på. Den lär inte bli långlivad om marken är fuktig...
nizzehult
Allvetare
· Västerbotten
· 1 222 inlägg
nizzehult
Allvetare
- Västerbotten
- 1 222 inlägg
nizzehult
Allvetare
· Västerbotten
· 1 222 inlägg
nizzehult
Allvetare
- Västerbotten
- 1 222 inlägg
Magnus E K
Husägare
· Östergötland
· 4 614 inlägg
Magnus E K
Husägare
- Östergötland
- 4 614 inlägg
Aj då, det var för bra för att vara sant att den var så billig. Sen är väl 0,4-0,5 mm väldigt tunn plåt också? Jag har inte mätt vad jag har på carporten men skulle tro att den är tjockare. Håller att gå på utan uppenbara deformationer.
Rickard.
Medlem
· Riktiga Norrland
· 7 432 inlägg
Rickard.
Medlem
- Riktiga Norrland
- 7 432 inlägg
0.6 skulle jag säga är vanligast på tak men finns både tjockare och tunnare beroende på vad man ska ha den till.
Enda problemet jag ser med din idé är hur man får det djurtätt, sen om du bryr dig om det eller inte är upp till dig.
Hörnen behöver "hörnplåtar" antingen tillverkade av plåtslagare men kanske går att hitta någonstans och ett överbleck löser dörren.
Enda problemet jag ser med din idé är hur man får det djurtätt, sen om du bryr dig om det eller inte är upp till dig.
Hörnen behöver "hörnplåtar" antingen tillverkade av plåtslagare men kanske går att hitta någonstans och ett överbleck löser dörren.
nizzehult
Allvetare
· Västerbotten
· 1 222 inlägg
nizzehult
Allvetare
- Västerbotten
- 1 222 inlägg
Djurtätt är inget mål. Det kommer inte att förvaras nåt där inne som kan attrahera dem (möss osv) och getingar, myror etc går det i princip aldrig att bygga igen för i ett enkelt förråd.
Jag har också funderat på hörnen men varför skulle man inte kunna avsluta hörnen som man gör på en träkonstruktion med panel med två längsgående bräder som möts i hörnet? Det enda man behöver passa in är att den lägre delen på TP20-profilen hamnar under själva brädan.
Jag har också funderat på hörnen men varför skulle man inte kunna avsluta hörnen som man gör på en träkonstruktion med panel med två längsgående bräder som möts i hörnet? Det enda man behöver passa in är att den lägre delen på TP20-profilen hamnar under själva brädan.