Artikelkommentarer
Jahojjo: [citat] Det drabbar ingen fattig och ev. förhandlingsmöjligheter hade väl i grund handlat om småpotatis för köparen. Han grundade Bambora ihop med Nordic Capital. Det bolaget såldes tre år efter start för 14 miljarder. Oklart vad han fick ut av det, men han ägde säkert ett antal aktier. Han har haft mängder med höga positioner i branschen och är idag styrelseordförande i Trustly.
Gammelnörden: Förr i tiden stod eller satt man oftast vid ett fristående bord och gjorde de arbetsmoment som tog längre tid och därmed skulle varit obekväma att göra ståendes vid en låg bänk utan indragen tröskel. [bild] [bild] Att även spisen vart lågt placerad var för att en del kokkärl var betydligt högre och större än idag, för att rymma storkok och ibland behövde mer utrymme under
Appendix: Nja. De "tror" att det blir så. Juni och juli är månader då priserna alltid är stilla eller svagt ner. Här i området har två hus sålts. Båda upp 50% mot innan covidden. Och upp jämfört med våren. Det finns väldigt få hus ute på marknaden. Det byggs få hus. Och samtidigt vill 50% av de som bor i lägdnhet egentligen bo i... Hus Bostadsrätter. som ju inte är en fastighet man
twoody: [citat] Behöver inte vara byggfusk, om det läcker in vatten in i huset från balkongen så är det självklart ett allvarligt stort byggfel men om det tex läcker lite vatten ner under balkongen så är det en helt annan fråga. Så frågan är var det läcker någonstans.
Marlen Eskilsson: Det finns de här två också: https://www.byggahus.se/vagen-mot-attefallshuset-del-2 https://www.byggahus.se/vagen-till-attefallshuset-som-snart-ar-klart
HappySleep: [citat] Lägg ner ner dina korkade kommentarer tycker jag. Du är nog lite skadad tror jag. Du har ingen som helst aning om min kunskap eller elfirmans kunskaper. Du har kanske sett mycket skräp men allt är inte skit som du tycks tro. Kan det vara den svenska avundsjukan som talar? Jag har jobbat med både militära och industriella installationer och har nog bättre koll än du har på vad/hur
Anders99999999: [citat] vad har Biltemas för soliditet? De hade fem miljarder i lån 2017.
SusoDus: Hej, Min morbror fick upp en käke med tänder på fiskenätet när han fiskade får några år sedan. Till min förskräckelse tyckte jag det såg ut som en underkäke från en människa och kontaktade Naturhistoriska museet vilket 'djur' det kunde vara. Där var var rådet att genast kontakta polisen. Som sagt, polisen kom (två stycken var de) och med handskar la de käken i en plastpåse för
Redaktionen: Gävle har drabbats hårt av översvämningar den senaste tiden, och en av de drabbade är Krister vars tomt rasat i vattenmassorna. Du kan läsa artikeln här: Husägares tomt rasade i skyfallen
Redaktionen: Giftiga bekämpningsmedel ska ersättas av mer naturliga metoder, en sådan som testas just nu är nyckelpiga-doftkulor. Du kan läsa artikeln här: Doft av nyckelpiga ska stoppa bladlöss
fribygg: [citat] Jag betalar iaf skatt till regionen och de ska sköta vården, men det är ot i denna tråd.
Maria T: Rivas eller inte, jag har sett betydligt fulare saker kallas "installationer" och konst. Fantastiskt att killarna hållit på i 14 år och så roligt och inspirerande att de numer är snickare till yrket. Att bygga tillsammans är verkligen tålamodsprövande emellanåt. (y)
Anonymiserad 141313: [citat] Håller lite med.. Men å andra sidan. Hade jag varit potentiell köpare, så hade jag nog föredragit öppet ändå. För det ger mig möjligheten att själv välja var jag vill dela av.
Appendix: Fortfarande möjligt få lån med 1% ränta. Sverige har en ekonomi i högkonjunktur. Att resa är olämpligt med tanke på covid. Lugn lär marknaden inte vara. Därmed inte salt att priserna kommer skena vidare. Men det ÄR i princip gratis att låna. Inflationen är högre än räntan. Dessutom subventioneras lån med ränteavdragen.
Harald Blåtumme: Hur har det gått med denna frågan om att ta bort kommuners veto mot vindkraft?
Redaktionen: Oberoende stiftelse tydliggör vad som gäller om du får vattenskador efter skyfall. Du kan läsa artikeln här: Stora skyfall drabbar husägare - då gäller försäkringen
mattoys: [citat] Det är många stora svenska företag som breddat sig och gjort andra saker än kärnverksamheten. Det brukar oftast sluta med att man lägger ner eller säljer av verksamheten vid lågkonjunkturer när man tvingas fokusera på kärnverksamheten. Det finns även företag där det gått så bra att man helt bytt branch. Exempelvis Eleiko där man började med tillverkning och brödrostar
MrMad: [citat] Du började med att undra om City inte var en HQ 105 med annan färg på kåpan och. Det är det inte, den har en annorlunda kåpa, annan vikt, bättre IP-klassning, annan storlek på klippdisken, annan mjukvara, stöd för uppkoppling, etc. Om du nu anser att det enda kriteriet för att kalla den för en faceliftad 105 är att den har tre hjul så förstår jag inte din undran över att
Huddingebo: [citat] Jo bygglov kostade också en hel del. Bidrog ju på så sätt till lite arbetstillfällen där.. Lägenheten var en hyresrätt med balkong rakt mot söder (1:hands kontrakt) som någon glad fick ta över. Jo det mesta är ju skatter som samhället får ta del av. Får se vilken kommun det blir som får vara med att ta del av våra skattepengar och skapade/bibehållna arbetstillfällen
makhno_: [citat] hmm... It's hard to know if that's the case because few if any European countries have such a lacking bostadspolitik as Sweden. There is simply no arena for the socially conscious architect to work in Sweden. There are no clients nor councils that take the matter seriously. No organisations or political institutions that have any power to do anything about the built environment. We have
Redaktionen: Padel väcker både glädje och avsky ute i Sveriges kommuner. Du kan läsa artikeln här: Ljud från padelbanor irriterar husägare
Mats-S: Nu har "Kjelle Elektriker" varit på besök på sommarstället. Underskåpet uppgraderat 70 år framåt i tiden :cool: Förvånande nog var det endast en lampa som utlöste jordfelsbrytaren (hade inga sådana "moderna" saker tidigare). Det var ett riktigt ormbo av kablar i gamla skåpet, så en hel del pyssel att ta loss och märka upp, men med nya skåpet uppe fungerar allt perfekt nu.
Marlen Eskilsson: Det var effektfullt när han fäller upp taket. Och med en fläkt över grillen och allt :surprised:
AndersMalmgren: [citat] Sveriges dyraste gata ligger i Bromma men det är Mårdvägen. Personligen har jag aldrig gillat husen på Grönviksvägen, förutom utsikten då, för nya hus. Köper mycket hellre då på tex lusthusbacken, också med sjöutsikt, tex [bild]
Redaktionen: Mäklarna spår en dämpad bomarknad i höst efter att kurvorna mattats av. Du kan läsa artikeln här: Priserna på bostäder mattas av
Roffe_riff: [citat] [citat] Haha. Så enkelt, så sant. Och så beskyller man alla andra för jante när de gör likadant som en själv.
Cancerman_777: Under förutsättning att resultatet av undersökningen stämmer (att det är en liten del av bolånetagarna som sitter på en stor del av skulden), så vill jag ifrågasätta kompetensen på de ekonomer inom såväl eu som andra internationella institutioner som under flera år pekat på hur riskabel den svenska bomarknaden och bostadssituationen är för nationen. Varför är i så fall
Meriwether: [citat] Det får du tro men om en väl har blivit allergisk så är varje tillfälle du får en reaktion en förvärrande faktor för ens allergi. Du blir alltså känsligare för varje större reaktion. Det finns vissa typer av allergier som sakta kan läras bort men det kräver en extremt kontrollerad miljö så att varje gång en utsätts för allergener så blir det precis där ens tolerans
Boan: Ska det vara samlingsboxar, behöver inte ens vara enskilda, utan man kan hämta på utlämningsställe med en kod OM man fått post, dvs det måste vara någon form av notis till en att man har post, då kan ju lådan vara långt bort... det skulle verkligen driva på utvecklingen. Det enda som egentligen måste skickas som brev är ju saker. Dokument går idag signera elektroniskt (även