• Gilla
  • Wow
PellePeps och 2 till
  • Laddar…
Det finns ju fler än postnord som lägger saker i lådan. Tidningsbuden, reklamutdelare, citymail mfl. Ska vi ha en låda för varje utdelare på olika platser som de anvisar? Detta kommer att ta ännu fler kunder från postnord och överföra till Budbee och liknande som levererar vid dörren.

• Gilla
Sofriko och 1 till
  • Laddar…
I grunden rätt logiskt med tanke på hur många nybyggda bostadsområden struktureras.

Posten har redan krävt detta i många bostadsområden, så vad som är nytt förstår jag inte. I mina föräldrars radhusområde tvingade PostNord folk till att ha lådorna upp till 200m bort redan för fem år sedan. Det hjälpte ju inte dock då reklamutdelarna delade ut i tidningslådan vid dörren också, vilket ledde till att man i villaföreningen även flyttade ut lådan för morgontidningen för att slippa trafik och dubbel reklam.

• Gilla
PellePeps och 1 till
  • Laddar…
P
Kan man välja att vara utan brevlåda helt ?
Med tanke på att man får max 3 brev i månaden nu mer. Kan styra om de 3 till nätet med.

Postutdelarna på jobbet visar var det är på väg. De vill i princip köra in i huset. Trots det står 3-4 lastbilar, 1 hjullastare, 1 truck i vägen och de ställer sig i körområde för dessa tunga maskiner.

Fast det är ju synd om reklamen (inte)

• Gilla
Sofriko och 3 till
  • Laddar…
Man kan välja att hyra postbox så får du själv hämta din post.
KIVRA finns ju för myndighetspost.

Protte

Det provades där jag bor.
Inte direkt någon som axlade ansvaret att skotta fram alla brevlådor efter snösvängen varit förbi.
Alla lådor nu åter vid respektive uppfart :rofl:

• Gilla
  • Haha
nissenhj och 8 till
  • Laddar…
P
David-O David-O skrev:
Inte direkt någon som axlade ansvaret att skotta fram alla brevlådor efter snösvängen varit förbi.
Nä precis,det är ju alltid problemet med gemensamma saker,en skottar andra skiter i det:)
har själv flyttat min låda till min egen infart för några år sen!

• Gilla
nissenhj
  • Laddar…
Det är kanske för att tillmötesgå de här önskemålen?

Maskintok skrev:
lagstifta om att begränsa allemansrätten emot byggnader och hus..
Att man inte får gå eller vistas närmare än ca 100 m..

• Gilla
  • Haha
Sofriko och 2 till
  • Laddar…
P
prototypen prototypen skrev:
Man kan välja att hyra postbox så får du själv hämta din post.
KIVRA finns ju för myndighetspost.

Protte
Ja det är stabilt att köra 3 mil för att man kanske har nått i lådan =) Värre för glesbygden.
Posten har blivit sämre och blir ännu sämre. Cyklarna har de väl slängt och de började köra 100% istället.
Dock behöver vi inte hyra sådant heller för det lilla posten gör. I slutändan är det bara de gamla och svaga som skall drabbas.

• Gilla
nissenhj
  • Laddar…
P
David-O David-O skrev:
Ansvaret kan väl läggas på posten? De sparar ju så mycket att de kan sätta plogblad på sina bilar :D

• Gilla
nissenhj
  • Laddar…
Vi hade tidigare vår brevlåda 150m bort men efter att min fru blivit ID-kapad rekommenderade polisen att vi skulle flytta lådan närmre huset, så att vi skulle kunna ha uppsikt. Jag ringde då Postnord och frågade vänligt hur man skulle anmäla att man tänkte flytta låda och fick då ett upprört svar att det fick vi inte alls!

Jag sa då att jag inte undrade om jag fick utan snarare hur jag anmäler det, eftersom vi tänkte följa polisens rekommendationer. Efter lite diskussioner så gick de tillslut med på det, men det satt långt inne.

Med denna utveckling får vi snart hämta posten själva, först på postkontoret och sen kanske hos avsändaren... Då dyker det säkert upp en ny tjänst som tar vid där posten slutar... ;)

• Gilla
nissenhj och 10 till
  • Laddar…
Rkarlsson skrev:
Ja det är stabilt att köra 3 mil för att man kanske har nått i lådan =) Värre för glesbygden.
Posten har blivit sämre och blir ännu sämre. Cyklarna har de väl slängt och de började köra 100% istället.
Dock behöver vi inte hyra sådant heller för det lilla posten gör. I slutändan är det bara de gamla och svaga som skall drabbas.
Grannfrun behöll sin och tog bilen till cykeln ända fram till pensionen häromåret. Men när hon pensionerades blev det bara bilkörning.

Jag undrar hur hon kom undan med att postrundan tog 30-45min extra? Hon kanske inte skrev arbetstid på allt. Måste fråga henne...

Rkarlsson skrev:
Anledningen till att man inte vill använda cykeln beror på antal paket som måste ut. Om brevbäraren har 30-40 paket om dagen som skall ut så vore det ganska dumt att ha ett fordon som rymmer åtta av dessa och sedan ett till fordon som kan köra ut resten av paketen till cykeln.

200 meters regel stämmer det har varit på flera ställen på landet där det är flera kilometer till brevlådorna

• Gilla
PH-K6
  • Laddar…
Silver78 Silver78 skrev:
Anledningen till att man inte vill använda cykeln beror på antal paket som måste ut. Om brevbäraren har 30-40 paket om dagen som skall ut så vore det ganska dumt att ha ett fordon som rymmer åtta av dessa och sedan ett till fordon som kan köra ut resten av paketen till cykeln.
Men PostNord kommer ju med en separat postbil för paketen ändå där jag bor. Plus de större hemleveranserna. Jag har sett tre bilar från PostNord samma dag. Sedan DHL, Schenker, UPS, Citymail, EarlyBird (tidningsbudet), Svensk Direktreklam (en gång i veckan), Flygfrakt osv osv...

• Gilla
nissenhj och 2 till
  • Laddar…
P
Silver78 Silver78 skrev:
Fast det är väl det lastbilarna är till för? Att leverera till postombud (hemköp, kiosken) och brevbärarna är till för att bära brev.
Även om paketet får plats i brevlådan så går det utan att passera brevlådan till tjollen.

Har nog aldrig haft ett enda paket i min låda, på sin höjd minimala från apotek eller något.

De kunde åtminstone få en elmoppe i varje samhälle som innefattar xxx antal lådor så de inte kör runt med bensin/diesel.

• Gilla
nissenhj och 1 till
  • Laddar…
P
pacman42 pacman42 skrev:
Men PostNord kommer ju med en separat postbil för paketen ändå där jag bor. Plus de större hemleveranserna. Jag har sett tre bilar från PostNord samma dag. Sedan DHL, Schenker, UPS, Citymail, EarlyBird (tidningsbudet), Svensk Direktreklam (en gång i veckan), Flygfrakt osv osv...
Rekordet för schenker på företaget var 5 bilar, 3 lastbilar och 2 budbilar :O 1 lastbil hade kunnat ta allt på ett svep, för det hade varit på samma terminal samma morgon.

• Ledsen
  • Gilla
nissenhj och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.