På konsumentens sida
· 3 615 inlägg
Bo Siltberg har skrivit en användarmanual till elcentralen, i del fyra av artikelserien Det svenska elsystemet.
Du kan läsa artikeln här: Bruksanvisning elcentral
Välkommen att kommentera den här guiden! Ange nummer på den del av guiden du kommenterar, för det är en enda kommentarstråd till hela guiden.
Du kan läsa artikeln här: Bruksanvisning elcentral
Välkommen att kommentera den här guiden! Ange nummer på den del av guiden du kommenterar, för det är en enda kommentarstråd till hela guiden.
Avsnitt 13 : "Om man behöver gå så långt som att bryta strömmen till hela centralen kan det vara bra att först stänga av alla elektroniska apparater separat. Om strömmen plötsligt bryts till ett stort antal apparater kan det finns någon apparat som ger en induktiv spänningspuls ifrån sig vilket kan förstöra känslig elektronik. Risken är liten men kan man undvika den så är det bra."
Detta bör väl påpekas att det även gäller vid test av JFB .
I övrigt en mycket bra beskrivning, men förväntningarna är ju alltid höga när Bo skriver.
Detta bör väl påpekas att det även gäller vid test av JFB .
I övrigt en mycket bra beskrivning, men förväntningarna är ju alltid höga när Bo skriver.
Redigerat:
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 827 inlägg
Det sägs att ESV's jurister har ansett att det kräver behörighet, men jag känner inte till något officiellt PM eller liknande, inte ens en fråga på deras sajt.osiris skrev:
Skulle det hända en olycka, med vad det än må vara, så får man ju vara beredd på att ESV gör en tolkning som lämpar sig bäst för dagen, och jag äter upp mina tofflor den dag ESV offentligt ställer sig bakom en privat innehavare som tassar i gråzonen som t.ex att installera en dimmer och ställer till med en olycka...
Så ska du lyfta på locket till elcentralen så se till att det inte sker några olyckor. Handlar det om en gammal diazedcentral som inte varit rörd på 30 år så är det inte fel att bryta strömmen i mätarskåpet först. Man vet aldrig hur inkommande ledare har legat och skavt innanför plåtlocket, för att inte tala om den härva av gruppledningar man brukar finnas. Det kan därför vara lika vanskligt att sätta tillbaka locket. Man får vara beredd på att röja lite. Man kan ju inte kontrollera en elcentral utan att dra i ledare och känna på anslutningar etc. Man kan räkna med att nån skyddsjordsledare sitter löst osv eller ser väldigt illa ut.
En modern normcentral i plast kan dock betraktas som helt riskfri att plocka kåpan från.
Medlem
· Södermanland
· 614 inlägg
En liten pedagogisk detalj, att A:et i Personskyddsbrytare (PSA) står för Automat.
Men som vanligt en mycket bra skriven artikel. Högsta betyg.
Men som vanligt en mycket bra skriven artikel. Högsta betyg.
Fantastisk läsning. Tom jag som är el-illiterat förstod det mesta.
Mätarskåp, är det där huvudsäkringarna finns, dvs. ofta/oftast utanför huset?
Och elcentral = normcentral (det vi lekmän kallar proppskåp) förmodar jag?
När vet man då om man behöver byta dvärgbrytare eller jordfelsbrytare? Tycker jag hört att de blir slitna med åren och löser ut för lätt eller tidigt, men så kanske det inte är?
Har annars ett hus från 70-talet som jag köpte för 10 år sedan, där jag misstänker att normcentralen byttes ca 1980, då en tillbyggnad skedde, som i sin tur har en egen central.
Två frågor om det: bör någon brytare bytas rent slentrianmässigt och tillbyggnadens normcentral, är den separerad från normcentralen inne i huset?
Jag kan inte se någon märkning i centralen inne i huset som pekar ut vilka brytare som går till utbyggnaden. Bland annat finns det en 3-fasanslutning till maskiner i utbyggnaden (om det spelar roll). Eller kan normcentralen i utbyggnaden matas direkt från huvudsäkringarna/mätarskåpet(?)?
När vet man då om man behöver byta dvärgbrytare eller jordfelsbrytare? Tycker jag hört att de blir slitna med åren och löser ut för lätt eller tidigt, men så kanske det inte är?
Har annars ett hus från 70-talet som jag köpte för 10 år sedan, där jag misstänker att normcentralen byttes ca 1980, då en tillbyggnad skedde, som i sin tur har en egen central.
Två frågor om det: bör någon brytare bytas rent slentrianmässigt och tillbyggnadens normcentral, är den separerad från normcentralen inne i huset?
Jag kan inte se någon märkning i centralen inne i huset som pekar ut vilka brytare som går till utbyggnaden. Bland annat finns det en 3-fasanslutning till maskiner i utbyggnaden (om det spelar roll). Eller kan normcentralen i utbyggnaden matas direkt från huvudsäkringarna/mätarskåpet(?)?
Moderator
· Stockholm
· 57 751 inlägg
Jag har flyttat inläggen om ugnslampan till en ny tråd under el.
/moderator
/moderator
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 827 inlägg
Det är rätt uppfattat ang mätarskåp och elcentral. Det står lite mer om dessa i de tidigare delarna av artikeln.H Hemmagubben skrev:Fantastisk läsning. Tom jag som är el-illiterat förstod det mesta.
Komponenterna i en elcentral i hushåll brukar inte åldras och ingenting brukar behöva bytas pga ålder. Tidens tand kan ju sätta spår på andra sätt så en översyn med några års mellanrum är inte fel. Elcentralen tenderar samla på sig allehanda slags råttor.
Visst kan egenskaperna hos en dvärgbrytare ändras, men de "får" inte ändra sig åt fel håll så det som kan hända är att de löser för tidigt. Men har man inga praktiska problem med dem att de tjyvlöser så finns ingen anledning att byta, och som sagt heller ingen anledning att underhållsmässigt byta efter en tid.
Detsamma gäller jordfelsbrytare. Dessa kan man dock testa själv genom att trycka på testknappen. Det bör man göra, och löser den då inte ut så kan den behöva bytas.
Om du har en normcentral från 1980 med dvärgar och JFB från den tiden så följer de en äldre standard. Har du inga problem så behöver inget göras. Det som annars kan vara ett problem är att JFBn tjyvlöser pga all dagens elektronik. Dagens JFBer är mer störsäkra.
Hur centralen till utbyggnaden är inkopplad får man nog titta under huven för att reda ut. Om man ser det från utbyggnaden, var vore det bästa och lämpligaste stället att ta ström från, elcentralen i huset eller mätarskåpet? Vad ligger närmast och hur skulle kabeln kunna förläggas bäst? På så vi kan du gissa lite.
Sedan kan du se vad som händer om du bryter strömmen med brytaren i husets central, om även utbyggnaden slocknar. Den kan fortfarande vara matad från denna central, men då i så fall innan huvudbrytaren där.
Mycket bra!
En fråga:
"Varje elcentral ska ha en huvudbrytare. Det har inte alltid varit ett krav så man kan hitta små elcentraler som saknar detta. Men finns det en huvudbrytare så ska den bryta all ström till centralen. Man ska normalt kunna lita på att all ström är bruten.
Det kan finnas avsteg här, att en del av elcentralen ligger utanför huvudbrytaren. Det bör i så fall vara tydligt både på gruppförteckningen och på huvudbrytarens placering."
Samtidigt står det att "En JFB ska finnas i varje elcentral."
Är det alltså krav på att varje elcentral alltid skall ha (minst) en jordfelsbrytare, men det kan vara ok med endast en huvudbrytare till flera elcentraler? Det kändes lite inkonsekvent i så fall?
En fråga:
"Varje elcentral ska ha en huvudbrytare. Det har inte alltid varit ett krav så man kan hitta små elcentraler som saknar detta. Men finns det en huvudbrytare så ska den bryta all ström till centralen. Man ska normalt kunna lita på att all ström är bruten.
Det kan finnas avsteg här, att en del av elcentralen ligger utanför huvudbrytaren. Det bör i så fall vara tydligt både på gruppförteckningen och på huvudbrytarens placering."
Är det alltså krav på att varje elcentral alltid skall ha (minst) en jordfelsbrytare, men det kan vara ok med endast en huvudbrytare till flera elcentraler? Det kändes lite inkonsekvent i så fall?
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 827 inlägg
Det finns ingen teknisk koppling mellan HB och JFB, eller några regler för dem tillsammans, så det kan finnas befintliga elcentraler med alla möjliga kombinationer.N _niklas skrev:Mycket bra!
En fråga:
Enligt dagens krav så ska nya elcentraler har sin egen HB. Det finns dock inga krav på att de ska innehålla en JFB men det finns krav på att uttag mm är skyddade av en JFB och en elcentral är ju ett lämpligt ställe att placera den i.
Varför envisas med att skriva/säga "bryta strömmen" när det är spänningen man bryter?!
Dra ut kontakten så bryter du strömmen, men stoppa in ett gem i uttaget och se om spänningen är kvar...
Dra ut kontakten så bryter du strömmen, men stoppa in ett gem i uttaget och se om spänningen är kvar...