Unikt namn
Undra hur många som lånat om man inkluderar renoveringar av (nya) kök m.m.
 
  • Gilla
Fulkemisten och 1 till
  • Laddar…
P
Redaktionen Redaktionen skrev:
En färsk undersökning från SBAB tonar ner riskerna med svenskarnas bolånesituation.

Du kan läsa artikeln här: Få hushåll lånar stora summor
Då kan man ju börja undra vad Riksbankens politik de senaste åren beror på.
De har tjatat om bolånebubbla och infört regler som minskar folks möjlighet till huslån.
Är man konspiratoriskt lagd kan man kanske tro att de inte vill att svenskar ska bo i hus, de ska bo i hyreslägenheter.
 
  • Gilla
SonnyListon och 1 till
  • Laddar…
Den här undersökningen är ju knappt värd pappret den är tryckt på. Det lilla av metoden som är beskriven i undersökningen känns minst sagt bristfällig för att ge en korrekt bild av verkligheten. Tittar man sedan på siffrorna blir man än mer konfunderad.
 
Känner iaf igen kontentan av undersökningen.
Många lånar men väldigt få lånar väldigt mycket.
Iaf i min bekantskapskrets i Stockholm.
 
  • Gilla
SonnyListon och 1 till
  • Laddar…
P Peter787 skrev:
Då kan man ju börja undra vad Riksbankens politik de senaste åren beror på.
De har tjatat om bolånebubbla och infört regler som minskar folks möjlighet till huslån.
Är man konspiratoriskt lagd kan man kanske tro att de inte vill att svenskar ska bo i hus, de ska bo i hyreslägenheter.
Eller så kanske deras politik har haft önskad effekt?
 
P
B boohoo skrev:
Den här undersökningen är ju knappt värd pappret den är tryckt på. Det lilla av metoden som är beskriven i undersökningen känns minst sagt bristfällig för att ge en korrekt bild av verkligheten. Tittar man sedan på siffrorna blir man än mer konfunderad.
I Sverige med alla öppna register är det en baggis att få reda på en persons ekonomi, det är ännu enklare för ett låneinstitut som SBAB, de är online till register för inteckningar och kan enkelt få reda på lånen bakom inteckningarna.
 
  • Gilla
SonnyListon och 1 till
  • Laddar…
P Peter787 skrev:
I Sverige med alla öppna register är det en baggis att få reda på en persons ekonomi, det är ännu enklare för ett låneinstitut som SBAB, de är online till register för inteckningar och kan enkelt få reda på lånen bakom inteckningarna.
Japp, och lite det jag menar. Det är, vad jag tycker, ett ganska dåligt val av metod att köra telefonintervjuer på 1000 pers när det finns så långt mycket bättre sätt.
 
  • Gilla
KristianL
  • Laddar…
P Peter787 skrev:
Då kan man ju börja undra vad Riksbankens politik de senaste åren beror på.
De har tjatat om bolånebubbla och infört regler som minskar folks möjlighet till huslån.
Är man konspiratoriskt lagd kan man kanske tro att de inte vill att svenskar ska bo i hus, de ska bo i hyreslägenheter.
Jag ser inte hur räntan påverkar folks möjligheter att bo? Det är räntan som påverkar priserna, inte tvärt om. Detta syns ju tydligt iom att det uppenbarligen gick att köpa bostad även med prisnivåerna som gällde 2005. Eller 1995. Eller 1985.
 
Alltså det är ju en hiskelig fasförskjutning från att priser går upp till att lånen ökar, den tiden motsvarar ju typ den genomsnittliga bostadsägandetiden.

Sen är det väl ganska väntat på sätt och vis iom att priserna gått upp så mycket. Man kan använda förra boendets prisuppgång till att inte behöva ta fullt lån (alternativt så är det fulla lånet man tog inte så stort jämfört med bostadens värde längre).

Dessa siffror måste ju vara direkt påverkade av marknadstrenden de senaste åren/decennierna så att som här försöka använda dem för att mena på att det inte finns någon fara känns lite oärligt. Men vad ska man förvänta sig av en bolånebank :p
 
Huddingebo Huddingebo skrev:
Känner iaf igen kontentan av undersökningen.
Många lånar men väldigt få lånar väldigt mycket.
Iaf i min bekantskapskrets i Stockholm.
Exakt så känner jag med. Många skulle bli förvånade över hur lite lån vi har.
Huddingebo Huddingebo skrev:
Känner iaf igen kontentan av undersökningen.
Många lånar men väldigt få lånar väldigt mycket.
Iaf i min bekantskapskrets i Stockholm.
 
  • Gilla
Huddingebo
  • Laddar…
B boohoo skrev:
Den här undersökningen är ju knappt värd pappret den är tryckt på. Det lilla av metoden som är beskriven i undersökningen känns minst sagt bristfällig för att ge en korrekt bild av verkligheten. Tittar man sedan på siffrorna blir man än mer konfunderad.
71% har lån lägre än två miljoner och 31% har lägre än en miljon. I min bok blir det 102%totalt
 
O Obedix skrev:
71% har lån lägre än två miljoner och 31% har lägre än en miljon. I min bok blir det 102%totalt
Bra affärer för SBAB då :cool:!
Men frågan är hur dina egna affärer går när du ska räkna på saker? En miljon är mindre än två miljoner, alltså ingår de 31 procenten i de 71 procenten!
 
  • Gilla
SonnyListon och 1 till
  • Laddar…
O Obedix skrev:
71% har lån lägre än två miljoner och 31% har lägre än en miljon. I min bok blir det 102%totalt
Betänk att en också är mindre än två.
 
O Obedix skrev:
71% har lån lägre än två miljoner och 31% har lägre än en miljon. I min bok blir det 102%totalt
Alla som har lån under en miljon har lån under två miljoner.
 
  • Gilla
Johan456
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.