6 476 läst ·
38 svar
6k läst
38 svar
Ordna kontor hemma - olika sätt att göra plats för hemarbete
På konsumentens sida
· 3 663 inlägg
Allt fler arbetar hemifrån och det öppnar för funderingar kring hur man kan ordna med hemarbetsplatsen så att den blir funktionell och trivsam. På kontoret har man ju sällan personligt inflytande över arbetsplatsens utformning, men hemma kan du vara sin egen inredningsarkitekt.
Du kan läsa artikeln här: Ordna kontor hemma - olika sätt att göra plats för hemarbete
Du kan läsa artikeln här: Ordna kontor hemma - olika sätt att göra plats för hemarbete
Renoverare
· Stockholm
· 21 109 inlägg
Administrator
· Skåne
· 8 729 inlägg
Jag tycker alltid det är för ljust och svårt att se på skärmen när jag försöker sitta ute och jobba. Har du några tips?
Medlem
· Blekinge
· 12 410 inlägg
Att ha skärmen framför fönstret tycker jag är extremt tröttsamt för ögonen eftersom det är så ljust utanför att man ser dåligt vad som finns på skärmen.
Jag försökte också som Malmgren men det glittrade så mycket från det soldränkta havet att jag slutade med det. Det kör jag nu bara när jag vill framkalla avundsjukan. Sedan går jag in igen.
Jag försökte också som Malmgren men det glittrade så mycket från det soldränkta havet att jag slutade med det. Det kör jag nu bara när jag vill framkalla avundsjukan. Sedan går jag in igen.
Renoverare
· Stockholm
· 21 109 inlägg
Renoverare
· Stockholm
· 21 109 inlägg
Störst utmaning är att få tillräcklig mottagning på mobila nätet för VPN och remote desktop 
Ett tips att jobba ute är att skära till en kartong som passar över laptop'en som fungerar som skuggning.
Edit: finns tydligen kommersiella alternativ, men en pappkartong går lika bra...
https://www.scandinavianphoto.se/think-tank/bildskarmshuv-sunscreen-2.0-316871
Edit: finns tydligen kommersiella alternativ, men en pappkartong går lika bra...
https://www.scandinavianphoto.se/think-tank/bildskarmshuv-sunscreen-2.0-316871
Renoverare
· Stockholm
· 21 109 inlägg
Två saker behöver vara uppfyllda för att det ska vara möjligt att arbeta utomhus med en laptop.Marlen Eskilsson skrev:
- Skugga.
- En riktigt ljusstark skärm. För mig fungerar det med en 5-6 år gammal MacBook Pro. Hur de nyare är vet jag inte.
Sen behöver man förstås en bra sittplats och eventuellt ett bord, men jag har suttit i en vilstol med datorn i knät, och drinken^H^H^H^H^H^Hcoca-cola-glaset på ett sidobord. Jag har inte behövt befatta mig med papper sen pandemin skickade hem alla från min arbetsplats i mars förra året.
Om det är för varmt kan man inte sitta ute.
IKEAs höj- och sänkbara skrivbord är ganska bra och inte svindyra. Jag har dock endast tre månaders erfarenhet att luta mig på för att bedöma hållbarheten, så den återstår att se.Roger Nyström skrev:
Med två gymnasieungdomar som också jobbade hemma så blev det inte riktigt rogivande att jobba hemma - snarare som ett kontorslandskap…
Ett garage under renovering fick justeras lite, arbetsbänken blev skrivbord. Notera kontorshundens liggplats på golvet
. Tillfällig kanonlösning som nog blir permanent. Bilen ryms ju lätt i garaget ändå.
Ett garage under renovering fick justeras lite, arbetsbänken blev skrivbord. Notera kontorshundens liggplats på golvet