7 030 läst ·
53 svar
7k läst
53 svar
Branschorganisation: Kräv besiktning av solcellsanläggningar
Medlem
· Västernorrland
· 615 inlägg
Medlem
· Västernorrland
· 615 inlägg
Aha. Du menar föranmälan. Då är jag med.Magnus Filip skrev:
Var det el-underleverantören som klickade ihop varje kontakt, skruvade fast varje solcellspanel i skenorna, satte varje buntband, drog all DC-kablage?L lindsmik skrev:Vår leverantör av hela anläggningen var mycket seriös och jag kan tyvärr tänka mig att i branschen finns många lycksökare som kanske inte alltid gör allt ”by the book”.
Vår huvudleverantör valde i sin tur att anlita en välrenommerad elfirma för installationen. Underleverantören hade i alla fall rätt utbildning för hela takarbetet och uppfattade killarna som noggranna. Efter 2,5 års drift, inga problem.
Tips 1, överväger man solceller så ska leverantören tillhandahålla en s.k vindlastberäkning som i sig inte garanterar att panelerna inte kan blåsa bort, men man har gjort det man kan.
Tips 2, använd inte den billigaste lösningen och kanske inte heller den dyraste
Det kan man ju fundera på. Att skruva fast panelerna, att säkerställa att dom sitter fast finns det säkert 10 yrkeskategorier som skulle vara lämpligare än en elektriker. Crimpa en kabel i en kontakt kan jag absolut se att ett en diversearbetare har mer potential att misslyckas med än vad en elektriker har. Men att trycka ihop förmonterade MC4 hanar och honor mellan panelerna är nåt alla klarar av. Det är faktiskt tillåtet att tex byta en strömbrytare själv som privatperson om vi skall jämföra med nåt som har potential att gå mer åt helvete och är svårare. Faktum är att har man motorik nog att inte peta sig själv i ögat när meningen var att man skulle jaga ut en buse ur näsan så klarar man trycka ihop två förmonterade MC4 korrekt.F Fredrik Sjödin skrev:Ja, montaget av anläggningen på taket ställer stora krav på kompetens, både allmän elteknisk, men framförallt tekniken kring solceller. Till dess att det finns en särskild yrkeskategori som har den kompetensen är det elektrikerna som ligger närmast.
Men egentligen är den frågan rätt ointressant. Att detta regelverk finns beror i grunden på att elsäkerhetslagen ställer krav på att enbart elinstallationsföretag för utföra solcellsinstallationer på taken eftersom solceller är en produktionsanläggning.
Vill man ändra på det är det den lokale riksdagsmannen som ska kontaktas.
Karlshamn Energi är väl ett kommunalt elbolag som säljer el och kanske även är nätägare?L lindsmik skrev:
Frågan var enkel, var det elektrikern med behörighet som skruvade fast panelerna, tryckte ihop kontakterna, strappade kablar mm? Om inte, var den som gjorde det från samma firma som elektrikern?
Skall jag vara helt ärlig så tror jag inte du har en aning om kvalitén på utförd installation, jag har sett katastrofinstallationer med supernöjda kunder.
Lägg ner ner dina korkade kommentarer tycker jag. Du är nog lite skadad tror jag. Du har ingen som helst aning om min kunskap eller elfirmans kunskaper. Du har kanske sett mycket skräp men allt är inte skit som du tycks tro.F fsn skrev:Karlshamn Energi är väl ett kommunalt elbolag som säljer el och kanske även är nätägare?
Frågan var enkel, var det elektrikern med behörighet som skruvade fast panelerna, tryckte ihop kontakterna, strappade kablar mm? Om inte, var den som gjorde det från samma firma som elektrikern?
Skall jag vara helt ärlig så tror jag inte du har en aning om kvalitén på utförd installation, jag har sett katastrofinstallationer med supernöjda kunder.
Kan det vara den svenska avundsjukan som talar?
Jag har jobbat med både militära och industriella installationer och har nog bättre koll än du har på vad/hur vår anläggning är gjord.
Klicka här för att svara