Var väl mest för show eller för de med extremt pressad ekonomi?

Själv har jag haft cancer och legat på dödsbädden två gånger men det var inte tillräckliga krav för Swedbank. Numera har vi amorterat så mycket så vi ligger under 50%.
 
  • Ledsen
Silver78 och 1 till
  • Laddar…
T
Kanon att det kommer tillbaka, dom borde höja kraven ännu mer dock, lägga på 1 % extra.
 
  • Gilla
Mnbvcxz och 1 till
  • Laddar…
Düsseldorff
T Thomas' skrev:
Kanon att det kommer tillbaka, dom borde höja kraven ännu mer dock, lägga på 1 % extra.
Varför? Det finns ingen ekonomisk rationalitet bakom ett amorteringskrav, utan handlar bara om Finansinspektionens behov av att visa handlingskraft.
 
  • Gilla
JA”Snabbe” och 2 till
  • Laddar…
T
Düsseldorff Düsseldorff skrev:
Varför? Det finns ingen ekonomisk rationalitet bakom ett amorteringskrav, utan handlar bara om Finansinspektionens behov av att visa handlingskraft.
Jag orkar inte ens kommentera det där.
 
  • Gilla
  • Haha
sysmali och 7 till
  • Laddar…
Fairlane
T Thomas' skrev:
Kanon att det kommer tillbaka, dom borde höja kraven ännu mer dock, lägga på 1 % extra.
Varför nöja sig med 1% extra? Varför inte 10% amortering varje år så sätter vi verkligen dit de som lånat för mycket?!

Nej. jag är inte seriös, men jag förstår inte riktigt varför man ska höja amorteringen med ytterligare 1%.
 
  • Gilla
Lindgrenski och 3 till
  • Laddar…
En hyfsat sund inställning borde väl vara att kunna ha möjlighet att betala av lånet under sin livstid? Eller är det orimligt?

Nu har vi iofs. en politik som inte motiverar det, men när jag blir äldre vill jag kunna njuta av att bo billigt när jag inte längre har lön från arbete. ;-)
 
  • Gilla
MetteKson och 4 till
  • Laddar…
A
R RickardEdb skrev:
En hyfsat sund inställning borde väl vara att kunna ha möjlighet att betala av lånet under sin livstid? Eller är det orimligt?

Nu har vi iofs. en politik som inte motiverar det, men när jag blir äldre vill jag kunna njuta av att bo billigt när jag inte längre har lön från arbete. ;-)
varför?
 
  • Gilla
-MH-
  • Laddar…
P
A Anders99999999 skrev:
varför?
alla kan inte jobba tills man dör eller så vill man inte detta..

Jag strävar efter att ha betalt bort fastighetslånet om högst 12 år.
betydligt mycket trevligare saker att lägga pengar på än lån...
 
  • Gilla
MetteKson och 1 till
  • Laddar…
A
Maskintok skrev:
alla kan inte jobba tills man dör eller så vill man inte detta..

Jag strävar efter att ha betalt bort fastighetslånet om högst 12 år.
betydligt mycket trevligare saker att lägga pengar på än lån...
Jag är ung och vill vara maximalt belånad. Då får jag en jäkla hävstång. De senaste 10 åren har man tjänat mer på sin bostad än att utbilda sig. varenda företag har lån, eftersom de räknar att få bättre avkastning än de betalar i ränta.
Jag hade lånat oändligt med pengar om jag fick, och bara tryck in allt på börsen. Börsen ger en snittavkstning historisk på 8 procent. Min bolåneränta är 1 procent.
 
  • Gilla
  • Haha
Jotsat och 11 till
  • Laddar…
Düsseldorff
R RickardEdb skrev:
En hyfsat sund inställning borde väl vara att kunna ha möjlighet att betala av lånet under sin livstid? Eller är det orimligt?

Nu har vi iofs. en politik som inte motiverar det, men när jag blir äldre vill jag kunna njuta av att bo billigt när jag inte längre har lön från arbete. ;-)
Absolut, men vad har det med amorteringskravet att göra? Varför ska staten, genom Finansinspektionen, lägga sig i hur en kredit ska betalas av? Det är utlånarens ansvar att säkerställa låntagarens kreditvärdighet. Det är dessutom låntagarens och långivarens rättighet (eller det borde vara) att förhandla om villkoren för krediten, i vilket amorteringstakt ingår.

Dessutom medför amorteringskravet en lång rad nationalekonomiskt negativa effekter och gör de svagaste låntagarnas situation ännu svagare.
 
  • Gilla
prichard och 3 till
  • Laddar…
Düsseldorff
A Anders99999999 skrev:
Jag är ung och vill vara maximalt belånad. Då får jag en jäkla hävstång. De senaste 10 åren har man tjänat mer på sin bostad än att utbilda sig. varenda företag har lån, eftersom de räknar att få bättre avkastning än de betalar i ränta.
Jag hade lånat oändligt med pengar om jag fick, och bara tryck in allt på börsen. Börsen ger en snittavkstning historisk på 8 procent. Min bolåneränta är 1 procent.
Jag är inte ung, men jag är alltid maxbelånad av precis samma skäl. Hävstång. Sen åtnjuter jag en ovanligt låg ränta på grund av att jag jobbar i finansbranschen. Men poängen är att hävstång alltid är trevligt.
 
  • Gilla
guggen och 2 till
  • Laddar…
P
A Anders99999999 skrev:
Jag är ung och vill vara maximalt belånad. Då får jag en jäkla hävstång. De senaste 10 åren har man tjänat mer på sin bostad än att utbilda sig. varenda företag har lån, eftersom de räknar att få bättre avkastning än de betalar i ränta.
Jag hade lånat oändligt med pengar om jag fick, och bara tryck in allt på börsen. Börsen ger en snittavkstning historisk på 8 procent. Min bolåneränta är 1 procent.
Jag har 2.01% då det är jordbruksfastighet.
Men är nöjd ändå.
Och vill inte hålla på med börsen eller slita mer än jag behöver...
njuter hellre av att slippa tänka på lån och avbetalningar..
Inga billån, trots att jag ägt 14 bilar, nuvarande 3 är helt betalda sedan flera år..
 
MrJay
Har inte märkt att den var borta ens :D
 
  • Gilla
Hallerudsbo
  • Laddar…
MrJay
A Anders99999999 skrev:
varenda företag har lån, eftersom de räknar att få bättre avkastning än de betalar i ränta.
Mina bolag har totalt 0kr i lån.. så nope!
 
  • Gilla
Hallerudsbo
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.