17 084 läst ·
214 svar
17k läst
214 svar
Nu kommer amorteringskravet tillbaka
Sida 1 av 15
På konsumentens sida
· 3 624 inlägg
Amorteringskravet har varit på paus, men sätter igång igen om två veckor.
Du kan läsa artikeln här: Nu kommer amorteringskravet tillbaka
Du kan läsa artikeln här: Nu kommer amorteringskravet tillbaka
Düsseldorff
Byggnadsvårdare
· Bromma
· 3 126 inlägg
Düsseldorff
Byggnadsvårdare
- Bromma
- 3 126 inlägg
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 910 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 910 inlägg
Varför nöja sig med 1% extra? Varför inte 10% amortering varje år så sätter vi verkligen dit de som lånat för mycket?!T Thomas' skrev:
Nej. jag är inte seriös, men jag förstår inte riktigt varför man ska höja amorteringen med ytterligare 1%.
En hyfsat sund inställning borde väl vara att kunna ha möjlighet att betala av lånet under sin livstid? Eller är det orimligt?
Nu har vi iofs. en politik som inte motiverar det, men när jag blir äldre vill jag kunna njuta av att bo billigt när jag inte längre har lön från arbete. ;-)
Nu har vi iofs. en politik som inte motiverar det, men när jag blir äldre vill jag kunna njuta av att bo billigt när jag inte längre har lön från arbete. ;-)
varför?R RickardEdb skrev:
Jag är ung och vill vara maximalt belånad. Då får jag en jäkla hävstång. De senaste 10 åren har man tjänat mer på sin bostad än att utbilda sig. varenda företag har lån, eftersom de räknar att få bättre avkastning än de betalar i ränta.Maskintok skrev:
Jag hade lånat oändligt med pengar om jag fick, och bara tryck in allt på börsen. Börsen ger en snittavkstning historisk på 8 procent. Min bolåneränta är 1 procent.
Düsseldorff
Byggnadsvårdare
· Bromma
· 3 126 inlägg
Düsseldorff
Byggnadsvårdare
- Bromma
- 3 126 inlägg
Absolut, men vad har det med amorteringskravet att göra? Varför ska staten, genom Finansinspektionen, lägga sig i hur en kredit ska betalas av? Det är utlånarens ansvar att säkerställa låntagarens kreditvärdighet. Det är dessutom låntagarens och långivarens rättighet (eller det borde vara) att förhandla om villkoren för krediten, i vilket amorteringstakt ingår.R RickardEdb skrev:
Dessutom medför amorteringskravet en lång rad nationalekonomiskt negativa effekter och gör de svagaste låntagarnas situation ännu svagare.
Düsseldorff
Byggnadsvårdare
· Bromma
· 3 126 inlägg
Düsseldorff
Byggnadsvårdare
- Bromma
- 3 126 inlägg
Jag är inte ung, men jag är alltid maxbelånad av precis samma skäl. Hävstång. Sen åtnjuter jag en ovanligt låg ränta på grund av att jag jobbar i finansbranschen. Men poängen är att hävstång alltid är trevligt.A Anders99999999 skrev:Jag är ung och vill vara maximalt belånad. Då får jag en jäkla hävstång. De senaste 10 åren har man tjänat mer på sin bostad än att utbilda sig. varenda företag har lån, eftersom de räknar att få bättre avkastning än de betalar i ränta.
Jag hade lånat oändligt med pengar om jag fick, och bara tryck in allt på börsen. Börsen ger en snittavkstning historisk på 8 procent. Min bolåneränta är 1 procent.
Jag har 2.01% då det är jordbruksfastighet.A Anders99999999 skrev:Jag är ung och vill vara maximalt belånad. Då får jag en jäkla hävstång. De senaste 10 åren har man tjänat mer på sin bostad än att utbilda sig. varenda företag har lån, eftersom de räknar att få bättre avkastning än de betalar i ränta.
Jag hade lånat oändligt med pengar om jag fick, och bara tryck in allt på börsen. Börsen ger en snittavkstning historisk på 8 procent. Min bolåneränta är 1 procent.
Men är nöjd ändå.
Och vill inte hålla på med börsen eller slita mer än jag behöver...
njuter hellre av att slippa tänka på lån och avbetalningar..
Inga billån, trots att jag ägt 14 bilar, nuvarande 3 är helt betalda sedan flera år..