En av mina grannar som ursprungligen är från Indien och pratar inte svenska tyckte hans elpris var så dyrt och han frågade mig om jag visste varför, det visade sig han hade kvar anvisat elpris i flera år och betalde rätt mycket för detta. Det verkar inte som nätbolag informerat honom om skaffa el via elhandel.

Fairlane
Jag kollade lite statistik häromdag faktiskt av andra skäl. Om jag inte minns fel så är det 8% av avtalen som är anvisade, rätt mycket.

• Wow
  • Gilla
cpalm och 1 till
  • Laddar…
C
Fairlane Fairlane skrev:
Om jag inte minns fel så är det 8% av avtalen som är anvisade, rätt mycket.
Samtidigt tycker uppenbarligen en del att det är konstigt att vissa inte begriper detta med med effekttariffer, spotpriser, timdebitering, effekt vs. energi osv.

Vidhåller min åsikt att hela systemet blivit alldeles på tok för komplicerat för kreti och pletis eget bästa. Kanske är detta en liten förbättring, vem vet?

P
S sjoelund skrev:
Förmodligen för inte hamna i situationen att ägarna är på semester mitt i vintern och inte ska komma hem till frusna vattenledningar och översvämning. Bara för att de missat skicka in blankett på nytt avtal när det andra gick ut. Eller om PostNord slarvade bort den...
Det är väl var och ens ansvar att hålla reda på vilka avtal den har och under vilken tidsperiod de gäller?

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
P pmd skrev:
Det är väl var och ens ansvar att hålla reda på vilka avtal den har och under vilken tidsperiod de gäller?
Det är inte helt självklart! 👇
Vi fick anvisningsavtal under några veckor här i början på året då elhandelsbolaget skickat ut bekräftelse om när det nya avtalet skulle börja men missat att registrera det hos Ellevio. Hade varit tufft om man blivit utan el på grund av en miss hos elhandlaren.
Ellevios anvisningsavtal är dock ett vanligt elavtal hos Godel med normala priser. Så de som kör med det betalar nog inga väldiga överpriser.

• Gilla
cpalm
  • Laddar…
P
H hydrolift skrev:
Vi fick anvisningsavtal under några veckor här i början på året då elhandelsbolaget skickat ut bekräftelse om när det nya avtalet skulle börja men missat att registrera det hos Ellevio. Hade varit tufft om man blivit utan el på grund av en miss hos elhandlaren.
När elsäljaren inte har uppfyllt sin del av avtalet så är det elhandlaren som ska stå för de ökade kostnader det medför.

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
P pmd skrev:
När elsäljaren inte har uppfyllt sin del av avtalet så är det elhandlaren som ska stå för de ökade kostnader det medför.
Ja vi fick mellanskillnaden. Men det hade varit illa om de fjärrstängt brytaren på elmätaren för att elavtal saknades.

Som du verkade tycka. Det är inte riktigt verklighetsbaserat.

P
P pmd skrev:
Folket har alltså "sålt ut" sitt elnät på ett odemokratiskt nät? Hur borde det ha gjorts för att vara demokratiskt?
Det ska förstås stå "odemokratiskt sätt", men det går inte längre att redigera.

P
H hydrolift skrev:
Ja vi fick mellanskillnaden. Men det hade varit illa om de fjärrstängt brytaren på elmätaren för att elavtal saknades.
Det hade varit värre.
H hydrolift skrev:
Som du verkade tycka. Det är inte riktigt verklighetsbaserat.
Inte verkade tycka. Jag tycker att det hade varit illa. Det hade ändå varit elsäljaren som skulle ha fått stå för de ökade kostnaderna.

Om ni hade haft en person i huset som var beroende av respirator så hade det förstås knappast gått att helt kompensera följderna av ett elbortfall ekonomiskt, men i sådana, och liknande fall, skulle jag nog vara överdrivet noga med elförsörjningen ändå.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.