1 819 läst ·
23 svar
2k läst
23 svar
Förslag: Bort med tvingande elavtal
En av mina grannar som ursprungligen är från Indien och pratar inte svenska tyckte hans elpris var så dyrt och han frågade mig om jag visste varför, det visade sig han hade kvar anvisat elpris i flera år och betalde rätt mycket för detta. Det verkar inte som nätbolag informerat honom om skaffa el via elhandel.
Samtidigt tycker uppenbarligen en del att det är konstigt att vissa inte begriper detta med med effekttariffer, spotpriser, timdebitering, effekt vs. energi osv.Fairlane skrev:
Vidhåller min åsikt att hela systemet blivit alldeles på tok för komplicerat för kreti och pletis eget bästa. Kanske är detta en liten förbättring, vem vet?
Det är väl var och ens ansvar att hålla reda på vilka avtal den har och under vilken tidsperiod de gäller?S sjoelund skrev:
Det är inte helt självklart! 👇P pmd skrev:
Vi fick anvisningsavtal under några veckor här i början på året då elhandelsbolaget skickat ut bekräftelse om när det nya avtalet skulle börja men missat att registrera det hos Ellevio. Hade varit tufft om man blivit utan el på grund av en miss hos elhandlaren.
Ellevios anvisningsavtal är dock ett vanligt elavtal hos Godel med normala priser. Så de som kör med det betalar nog inga väldiga överpriser.
När elsäljaren inte har uppfyllt sin del av avtalet så är det elhandlaren som ska stå för de ökade kostnader det medför.H hydrolift skrev:
Ja vi fick mellanskillnaden. Men det hade varit illa om de fjärrstängt brytaren på elmätaren för att elavtal saknades.P pmd skrev:
Som du verkade tycka. Det är inte riktigt verklighetsbaserat.
Det hade varit värre.H hydrolift skrev:
Inte verkade tycka. Jag tycker att det hade varit illa. Det hade ändå varit elsäljaren som skulle ha fått stå för de ökade kostnaderna.H hydrolift skrev:
Om ni hade haft en person i huset som var beroende av respirator så hade det förstås knappast gått att helt kompensera följderna av ett elbortfall ekonomiskt, men i sådana, och liknande fall, skulle jag nog vara överdrivet noga med elförsörjningen ändå.
Klicka här för att svara