6 506 läst ·
107 svar
7k läst
107 svar
Elnätsavgifterna rekordhöjs i år
Jag hjälpte dig med ett sammanhang, bregottet, om du anser det är att eskalera en konflikt så är det en konstig tolkning tycker jag.M Martin Lundmark skrev:Hej djac
När du skriver ”gillade jag ditt inlägg, om jag anser att du snuvar nätbolaget på intäkter,” så antyder det att du har någon sorts ”kamp” med nätbolaget, samtidigt som jag ser det som att jag anlitar och betalar nätbolaget för att transportera elenergi till mig. Precis som jag anlitar andra transporter.
Om jag då minskar mina transporter, så gör jag det inte för ”att snuva transportbolaget på intäkter”, utan därför att jag helt enkelt behöver mindre transporter.
Det är ditt val att fokusera på att lyfta en konflikt med ditt ”transportbolag” och dess tillkortakommanden, eller att ”nyktert”, göra det bästa av situationen, helt enligt de uppställda regelsystemen.
Om du vill ändra på situationen så kan du ju agera ”politiskt” och agera så att du får till stånd en ändring på det som du anser är fel.
Men akta dig då, för fallgropen att försöka agera mot naturlagarna.
Det jag saknar är din beskrivning här på här på byggahus, är konkreta förslag hur du kan hjälpa andra att hålla nere sina kostnader, inte bara klaga och att fokusera på att ”du snuvar nätbolaget på intäkter”.
Gärna utifrån du själv har gjort och lyckats med.
Helt rätt, att minska och balansera sin elförbrukning hjälper till viss del en att få ner kostnaderna och det hjälper också andra abonnenter, det kan både vara roligt och belönande.
Den andra sidan av ekvationen är vilket pris som sätts, där har man ju inget val och det kan påverka ens kostnader lika mycket, bägge delarna i en multiplikation är viktiga. Så att ensidigt kämpa med den ena behöver inte leda till någonting gott öht.
Du sa att du inte hade elbil, då drog jag på egen hand slutsatsen att du har fossil sådan, mitt fel om detta inte stämmer.M Martin Lundmark skrev:Hej djac
När jag skriver att jag är nöjd över åtgärderna då är det en sammanfattning till de jag vänder mig till och vill hjälpa här på byggahus i mina inlägg
Precis som den som tex köpt en gräsklippare och vill berätta vad han tyckte för andra här på forumet
Vad menar du här med att "köra fossilt"?
Kan du förtydliga
Hej djacD djac skrev:
Tack, då förstår jag
Sedan jag blev pensionär så är jag nere under 1000 mil/år. Den bil jag har nu, ryms jag som är lång, hyfsat bra i när får ha sätet längst bak.
Men bilen finge gärna vara en storlek större, ögonens synfält framåt begränsas av låg vindruta och backspegel.
Jag kan tänka mig att nästa bil blir en elbil, det ser vi då.
Den bilen finge gärna ha V2X (Vehicle-to-everything) funktioner, bland annat gällande reservkraft.
Men fungerande V2X, det finns knappast idag gällande elbilar i Sverige.
Klicka här för att svara