Vad håller hon på med egentligen?
Kan hon inte ägna sig åt något vettigt i stället för populistiska utspel?

• Gilla
  • Haha
perror och 12 till
  • Laddar…
Ett elområde är inte OK, inte under nuvarande förhållanden. Det riskerar att leda till högre snittpriser för svenskarna, även om priserna sjunker i söder. Detta beror på att man kommer att behöva upphandla el för att hålla stabiliteten i nätet och det i sin tur innebär att kostnaderna för nätet kommer att stiga kraftigt.

Det blir som att kissa i byxan, det känns varmt till en början...

• Gilla
Festlund
  • Laddar…
Ossian K Olsson
Äntligen! Tack!

Då slipper vi i syd bygga några nya vindkraftverk! De kan vi bygga uppe i norr för där bor ändå ingen och vi vill inte förstöra utsikten här nere.

Ja, de 10-20 personer som faktiskt bor i norr kommer få kraftigt höjda elpriser men det är bra! För det viktigaste är ju att hela Sverige har samma priser!!! Norrland har för en gångs skull har något som är billigare än i syd, så kan vi inte ha det!

• Gilla
  • Haha
Suzy-Q och 15 till
  • Laddar…
Ossian K Olsson
pacman42 pacman42 skrev:
Du får tänka på att det är valår nästa år! Tyvärr påvisar ju väljarna att kissa i byxorlösningar är det enda som går hem..

• Gilla
  • Älska
perror och 10 till
  • Laddar…
Kunde de inte tryckt in det i samma utredning om förändring av elområden som de precis presenterat?

• Gilla
Achren57 och 7 till
  • Laddar…
Ossian K Olsson
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Kunde de inte tryckt in det i samma utredning om förändring av elområden som de precis presenterat?
Fast den utredningen visade ju fel resultat!

Utredare ”vatten är vått”
SD Regeringen ”nej det är det inte, utred igen”

• Gilla
  • Haha
perror och 11 till
  • Laddar…
Jag bor i söder och tillhör väl en av dem som brukar klaga över att vi betalar mycket högre elpriser än de i norr.

Jag ställer mig dock frågande till om endast 1 elområde är vägen att gå. 2 hade kanske varit bättre? Jag tycker det är rimligt att norr betalar mindre än vi här nere i söder, eftersom elförbrukningen är mycket högre på vinterhalvåret etc, men dock inte 20 gånger mindre som det ofta rör sig om.

• Gilla
fusion och 2 till
  • Laddar…
Det handlar inte om vad som är ett rättvist elpris. Det finns helt enkelt inte oändlig överföringskapacitet.

• Gilla
RoAd och 8 till
  • Laddar…
Ossian K Olsson
J Johan_jo skrev:
Jag bor i söder och tillhör väl en av dem som brukar klaga över att vi betalar mycket högre elpriser än de i norr.

Jag ställer mig dock frågande till om endast 1 elområde är vägen att gå. 2 hade kanske varit bättre? Jag tycker det är rimligt att norr betalar mindre än vi här nere i söder, eftersom elförbrukningen är mycket högre på vinterhalvåret etc, men dock inte 20 gånger mindre som det ofta rör sig om.
Ironiskt nog så är det dock så att inom 5 år förväntas vi i söder ha lägre elpriser än i norr. Detta pga den kraftiga utbyggnaden av produktion i Tyskland samtidigt som de bygger nya stora elförbrukare i norr.

Så väljare i syd de försöker köpa med det här förslaget kommer ändå bli förlorare 😂

• Gilla
Festlund
  • Laddar…
Ossian K Olsson Ossian K Olsson skrev:
Ironiskt nog så är det dock så att inom 5 år förväntas vi i söder ha lägre elpriser än i norr. Detta pga den kraftiga utbyggnaden av produktion i Tyskland samtidigt som de bygger nya stora elförbrukare i norr.

Så väljare i syd de försöker köpa med det här förslaget kommer ändå bli förlorare 😂
Okej, då ändrar jag genast åsikt ;). Eller något . . .

• Gilla
Janus82 och 1 till
  • Laddar…
S
Kan man in ha två elområden istället? Ett där alla bor och sen små elområden där kablarna ut från Sverige ligger?

• Gilla
bollen och 8 till
  • Laddar…
Nej, gränserna är inte tagna urluften, utan är där det finns begränsningar i elnätet. Att strypa exportledningar är inte tillåtet.

• Gilla
Mrs November och 5 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Nej, gränserna är inte tagna urluften, utan är där det finns begränsningar i elnätet. Att strypa exportledningar är inte tillåtet.
Vad blir straffet om man gör det ändå?
Det kanske är lönsamt...

• Gilla
Hullken och 3 till
  • Laddar…
S
pacman42 pacman42 skrev:
Ett elområde är inte OK, inte under nuvarande förhållanden. Det riskerar att leda till högre snittpriser för svenskarna, även om priserna sjunker i söder. Detta beror på att man kommer att behöva upphandla el för att hålla stabiliteten i nätet och det i sin tur innebär att kostnaderna för nätet kommer att stiga kraftigt.

Fast om vinterpriset t.ex. i område 3 och 4 skulle sjunka från 280 öre till 200 Öre samtidigt, och område 1 och 2 stiger från 10 öre till 200 öre, så har ju snittpriset ökat rejält, men det är betydligt rättvisare.

• Gilla
Hullken och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.