S Sweetme skrev:
Kanske beror på att Anne bor där och att det blir logistiskt och kostnadseffektivt fördelaktigt om det är i närheten..?
Eller så kanske skånebor är lite mer exhibitionistiska än snittet..? 😀

Hoppas det blir lite mer nybyggen framöver. Renoveringsdrömmar finns ju redan som programkoncept..
Känns som att det var ett par avsnitt den här säsongen som klämts in pga att andra projekt blivit försenade? Kanske därför det blir 12 avsnitt nästa säsong?

Ang Birk; han liknar väldigt mycket vår beaded colli som vi fick avliva vid 3.5 år pga njursjukdom, med stor smärta och saknad, förstås..

Kenneth_med-th Dali78 skrev:
Finns det bara Husdrömmar i Skåne? Känns som om det är en klar överrepresentation. I säsong 12 är fem av tolv avsnitt inspelade i Skåne.
Priserna på gamla hus är bra där, vädret har varit snällare mot äldre hus i Skåne än i norr. Malmö växer och många familjer flyttar ut på landet.

Runt Stockholm och Göteborg finns kanske inte lika många intressanta småhus i renoverbart skick som passar en sådan produktion.

Finns det bara Husdrömmar i Skåne? Känns som om det är en klar överrepresentation. I säsong 12 är fem av tolv avsnitt inspelade i Skåne.
vart många på västkusten med i tidigare avsnitt dom måst hitta folk som vill vara med i tv det är nog inte alltid det lättaste i sverige med så dom tar vad dom får sen är det så att många övriga delar av sverige så är det inte ens värt att renovera husen för miljon belop eller bygga nytt. bara storstäderna och skåne som det är ens värt det

• Gilla
Huddingebo
  • Laddar…
Skåne är lite finare 😉

• Gilla
  • Haha
Erik9005 och 4 till
  • Laddar…
M maria01 skrev:
hur länge tills vi ser huset på hemnet
Med en inte orimlig slutnota och ett par som framstod som harmoniska i ett hus som inhandlades för 9 månader sedan så var min spontana reflektion den motsatta.

• Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
P P-G skrev:
Med en inte orimlig slutnota och ett par som framstod som harmoniska i ett hus som inhandlades för 9 månader sedan så var min spontana reflektion den motsatta.
var lite av ett skämt många husen i hela serien och dom andra typen av program har lagts ut till försäljning efter avsnittet har sänts på tv

förstår att många säljer går plus med grattis reklam och sen köper ett till hus

https://nyheter24.se/noje/tv/1262615-svt-kritiska-till-husdrommar-forsaljningen-vill-inte

Tyckte det blev fint och hemtrevligt, men är det bara jag som reagerar på priset på huset?

Ska erkänna att jag inte kan marknaden till 100 men i förhållande till vad man fick för pengarna tyckte jag det var ganska saftigt.

Stickan56 Stickan56 skrev:
Jag kunde inte se att hon stiftade fast glaset innan det kittades.

Stickan
Jag kunde inte se att hon la kitt i kittfalsen.. :) men hon får 5 stjärnor för glatt humör. Orädd tjej.

• Gilla
  • Arg
Sommartorparn och 3 till
  • Laddar…
Joaquin Joaquin skrev:
Tyckte det blev fint och hemtrevligt, men är det bara jag som reagerar på priset på huset?

Ska erkänna att jag inte kan marknaden till 100 men i förhållande till vad man fick för pengarna tyckte jag det var ganska saftigt.
Ja, jag håller med. Det blev mycket fint, men inköpspriset kändes för högt för att motivera en så pass dyr renovering?

Jag tycker att renoveringsobjekt ofta går för alldeles för mycket.

Ett större nybygge med fler än 2 sovrum från tex. Smålandsvillan går för mindre än renoveringen kostade i detta fall och då är varken tak omlagt eller dränering gjord. (Det låg lera fram till källarvägg när han grävde för elskåpet.)

Rent tekniskt vet jag inte om det är så klokt att isolera under golv till den där krypgrunden med källardel utan tak, som ändå borde värmas upp. De borde lagt plast och röjt upp fyllnadsmassan med sugbil och haft en tunn isolering under golvvärmen för att läcka värme men ändå ge skönt golv.

Om man ska slita för att renovera ett hus någon annan slitit på tänker jag att man i alla fall ska spara pengar.

• Gilla
Appendix och 3 till
  • Laddar…
Skumt att man inte fyllde facken fulla med isolering ända upp, utan lämnade en spalt där luften kan sprida sig (läs kylan) fritt i sidled ifrån yttervägg et.c.

Fin dubbeldörr. Nån som vet fabrikat eller fabrikat på liknande? Skulle behöva en sån till vårt fritidshus.

S Stingray468 skrev:
Skumt att man inte fyllde facken fulla med isolering ända upp, utan lämnade en spalt där luften kan sprida sig (läs kylan) fritt i sidled ifrån yttervägg et.c.

Fin dubbeldörr. Nån som vet fabrikat eller fabrikat på liknande? Skulle behöva en sån till vårt fritidshus.
Den där luftspalten har ju proportionelig inverkan gentemot hela ovanstående ytterväggs höjd. Jag tänker att luftspalter är bra för att torka ur.

Dränera och utvändig isolering av källaren och endast tunn isolering under golvet är nog vägen man skulle ha gått. I det här utförandet har man ju gjort om en slags torpargrund till krypgrund. Det behövs värme för att hålla jorden där torr.

M maria01 skrev:
var lite av ett skämt många husen i hela serien och dom andra typen av program har lagts ut till försäljning efter avsnittet har sänts på tv

förstår att många säljer går plus med grattis reklam och sen köper ett till hus

[länk]
Gratis reklam men trots det en torsk på i runda slängar 5 millar - de som säljer efter medverkan i Husdrömmar gör det i regel för att det sprungit iväg kostnadsmässigt och det handlar primärt inte om att maximera en vinst utan att göra så lite förlust som möjligt - damage control ungefär. Av all skräp-TV som existerar så väljer vissa ändå att anmäla just Husdrömmar till någon granskningsnämnd eller liknande, vad är det för fel på folk? Kan granskningsnämnden däremot ordna till så att det blir mer fokus på själva byggprocessen snarare än ett tilltagande relationellt dito så vore jag tacksam 😏🙂

• Gilla
Messier1994
  • Laddar…
Joaquin Joaquin skrev:

Vi såg färdigt den här säsongen i helgen och reagerade också på totalpriset. 2.9 + 2 mille är extremt högt för ett pris där ute. Man får lätt ett hus för samma pris närmare Lund/Malmö med bättre återförsäljningsvärde och bättre infrastruktur.

• Gilla
Joaquin
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.