Altan & Uteplats
Korp-Johan: Får virket bara andas, håller det i "evighet". Blir säkert jättebra! trevlig sommar! Johan
Jan-Å: Ja har c/c 60 på min så det blev nåra plintar att gräva ner och väga av :) Din lilla altan blir ju över 50 m2 så jag har svårt att tro att den kommer att röra sej nåt. Vårt nya deck blir inte mer 10-12 m2 men jag räknar med att det ligger stilla ändå. Tungt blir det ju så det räcker, som sagt jag skulle bygga utan plintar, det finns roligare ting att göra än att gräva djupa
lgf02001: Håller på att lägga om en gammal trädgårdsgång och uteplats med betongplattor 50 x 50 cm. Eftersom ytan har satt sig och ogräset har frodats i fogarna så lägger vi om allt med nytt underarbete. De gamla plattorna skall återanvändas och jag funderar på vad man skall foga med. Ska man använda fogsand eller stenmjöl? Helst skulle jag vilja ha en hårdfog men ytan är så stor så det
Baloo: Kör ni med klass NTR/AB runt om, om dom börjar ruttna eller nå´t har ni förmodlingen redan tröttnat på trädäcket ändå!
Fasting65: Fremar: Tja, det beror på fasadtyp. Man måste distansera markisen från fasaden när det gäller flera fasadtyper såsom fasadtegel och putsad fasad där det finns frigolit eller mineralull bakom putsen. Har man en träfasad kan det nog räcka med en tvärgående regel. Dock åker ju hela montaget ut 45 mm från fasaden. Hur snyggt är det?? Här finns lite bilder på hur vi nyligen gjorde för
andersmc: Naturligtvis kommer inte din altan att rasa ihop bara för att det inte är syllpapp under reglarna. Men den får oundgängligen en förkortad livslängd. Det är så lite besvär och sån liten kostnad att peta dit den där pappen så det finns ingen rimlig anledning att hoppa över det momentet.
Korp-Johan: Hej MrMi! Allt beror på hur permanent taket skall vara. Den enklaste lösningen jag ser rent spontant, är att fästa en fyrkantig regel en bit under utskjutet uppe vid gavelspetsen på huset. (Som en förlängning av taknocken faste lägre.) Förlänga stolparna på verandan och lägga på en överliggare på dom. Alltså rakt ovanför räcket. Sedan lagt reglar från denna upp till din nya
Jan-Å: Personligen tycker jag att det är mer slit- gräv- och tråkjobb när man lägger plattor/sten etc men det blir snyggt. Vi har bytt ut den stenlagda altanen mot ett trädäck och är helnöjda, skönare att gå på och blir inte samma värmekänsla dagar som dessa, dessutom enklare eftersom man bara behöver gräva ner plintarna eller ännu enklare om man kan lägga bärlinan (eller vad det
Korp-Johan: Du har säkert rätt "roli"! Jag är van att överdimensionera eftersom jag bor i ett bistrare klimat. (Sen är jag lite orolig att säga för "klen"- dimension. Skulle kännas trist om han fick en massa tjäle under, eftersom det var fuktigt, och plattan skulle spricka.:eek: Sen vet ju varken Jag eller Per hur marken är under egentligen). Vem vet, den kanske bör vara självbärande?:confused:
1912: Som sagt jag/vi är fortfarande i planeringsstadiet. Vårt hus är ganska kvadratiskt, så vi hade tänkt att bygga en farstu längs södra sidan utav huset. Det blir lite likt amerikansk veranda, men saken är att man kan nästan inte vara ute under dagen när solen ligger på för det steker ordentligt då. Vi hade en stor björk utanför innan som gav lite skugga men den tog vi bort för den
HusByggarTomten: Du kan inte använda några limträbalkar istället då? Så att du slipper kontakt med vattnet? Svårt att säga utan att se hur det ser ut men det kanske kan vara en idé..
NiBaBaD: Hej Jag byggde en vanlig altan på framsidan förra året och i år bygger jag ett inglast uterum på baksidan. Jag valde att dränera innan, eller i samband med bygget för att undvika att behöva plocka ner allt om något år - om det skulle visa sig behövas dränera om. Merkostnaden blev inte så extrem då jag anlita en kille med mingrävare och gjorde allt skit-jobb själv. Jag passade
peegee4: Om du tar ur en bit ur stolparna (djup ex. 45 mm, höjd 145 mm) och trycker in mot ytterregeln, får du en mycket stabil infästning i alla ledder. Drar du dessutom tre-fyra vagnsbult i varje, så skall dom inte kunna ta sig någonstans :D Själv nöjde jag mig med 2 bultar per stolpe. [bild] [bild]
jeppor: Ska bygga en uteplats med tillhörande gång av sten. Nu undrar jag om min tanke med att ha 15cm bärlager och 3-5 cm sättsand räcker? Vilken storlek ska bärlagret ha? Ska jag lägga fibertuken före eller efter bärlagret? tack på förhand.
(Inte Alltid)Glad Ammatör: Svårt att peka ut något särskilt, allt är ju kanon! :)
estwing: [citat] jag hade gjort så. lite mer att gräva men jag vet att det blir kanon...
laz: Jag gjorde så här. Ca 5 meter från huset grävdes det drygt 1 m djup och 1 m i diameter, geoduk på sidan, i med rullstenar från ett grustag (många, många), geoduk på toppen och sedan lite matjord och grästorv. Vi fick ett rejält regn i fjol sommar, så lite lustigt ut med gräsmattan som buktade lite uppåt på platsen men sedan sjönk det undan på några minuter. "Vanliga" regn är
BobbyEwing: Brännare ska du helt klart ha rostfria, annars håller de inte många säsonger. Emaljerade galler vet jag inte om jag är lika förtjust i dock, jag föredrar att göra rent genom att dra på grillen fullt i några minuter och sedan borsta med stålborste, och då blir inte emaljen så fin.
V8dc: [citat] Sånt irriterar, men det irriterar mig mycket mer när jag åkt till en affär och säljaren ursäktar sig för att svara i telefon. Har jag tagit mig tiden att åka till affären så förväntar jag mig lite mer service än om jag ringer. Sorry för OT:)
estwing: [citat] jag tycker ej lärk då det blir skit fult efter nåt år enligt mig. jag tycker du skall köpa norrlandsvirke som är impregnerat å vaxat. finns i uddevalla. 17,6 kr/m. lägger en 90m2 altan nu med detta, damn va snyggt, knappt nåra kvistar sam helt slätt. sjukt snyggt. detta skall jag köpa nu när jag bygger min om 2 v. mvh snickar estwing (speedomac)
ÅsaPåsa: Vi har haft en gammal uteplats, en sådan med tre skärmväggar och ett vågigt plasttak. Nu har vi rivit det för att bygga ett större trädäck och tänkte sedan bygga upp en ny uteplats med tak på detta (ca 4x3 meter). Frågan är vad vi ska ha för tak? Uteplatsen bli nu endast med två väggar, typ gammalt plank och resten är öppet mot trädäcket. Taket måste släppa igenom ljus
frjo7205: Kolla på http://www.byggbeskrivningar.se Där finns byggbeskrivningar för bl a altan som du kanske kan hämta dimensionering och konstruktion ifrån.
Jennika: Vi planerar att bygga ett tralldäck (altan) men vill inte idag sätta tak (och ev inglasning) över det hela, det får bli en senare fråga. Kan man på något sätt förbereda för att sätta tak över vid ett senare tillfälle. Problemet, vad vi kan se, är ju att taket ska vila på stolpar och de stolparna vill vi inte ha i dagsläget eftersom det ska vara ett öppet tralldäck med trapp runt
Styrman: Det skulle kunna vara någon hardwood men om dom säger teak så får man ju tro teak. Jag har som linkentuss slutat vårda all min teak. Det vaskas av och slipas lite på armstöden inför säsongen. Gråa och snygga. Nypris för mina liknande stolar i teak var 1400 stycket på den stående rean. Detta var 7-8 år sedan.
Knetha: [citat] Jag HAR börjat nu men ännu inte bestämt mig... Bygger i vanligt trä, 45x170mm. Har tänkt höja upp balken i framkant med en 45x45 och därmed "bara" behöva jacka ur 40mm ur den balken (men fortfarande 85mm i takbalkarna...). Det är ju alternativ 3. Alternativet för mig är 2:an. 1:an går helt bort då det blir för fult hos mig...