4 293 läst ·
28 svar
4k läst
28 svar
Äntligen börjar altan/däcksbygget
slå ihop skiten
INGA springor såvida inte frugan skall kunna gå med klackar haha.
virket torkar redan efter ett par dar i solen å springan kommer som den blir som du lagt med springa.
dödsdumt att lägga springor...
mvh
snickar estwing
INGA springor såvida inte frugan skall kunna gå med klackar haha.
virket torkar redan efter ett par dar i solen å springan kommer som den blir som du lagt med springa.
dödsdumt att lägga springor...
mvh
snickar estwing
Det är en poäng förstås, kanske jag ska ta och utvecklas även på detta område dåNimajneb skrev:
Hej Jan-Å!
Som glad amatör valde jag att lägga trallen dikt an för ett par år sedan. Vare sig under ihållande regn eller blöta vintrar har trallen uppvisat en antydan till att vilja lyfta pga svällande virke.
Någon enstaka spalt har legat dikt an under våta höstar men altangolvet som helhet är i allra högsta grad genomsläppligt för vatten.
Mitt förslag till alla altanbyggande bekanta är just därför: lägg dikt an
Som glad amatör valde jag att lägga trallen dikt an för ett par år sedan. Vare sig under ihållande regn eller blöta vintrar har trallen uppvisat en antydan till att vilja lyfta pga svällande virke.
Någon enstaka spalt har legat dikt an under våta höstar men altangolvet som helhet är i allra högsta grad genomsläppligt för vatten.
Mitt förslag till alla altanbyggande bekanta är just därför: lägg dikt an
Redigerat:
Ok, då får jag ge mejpeegee4 skrev:Hej Jan-Å!
Någon enstaka spalt har legat dikt an under våta höstar men altangolvet som helthet är i allra högsta grad genomsläppligt för vatten.
Mitt förslag till alla altanbyggande bekanta är just därför: lägg dikt an![]()
Ja lägger du trallen med 5mm mellanrum idag så kommer det att vara 15mm nellanrum om nått år.
Hej, har som nybörjare på allt vad snickra heter ägnat en del av semestern åt att bygga mitt första trädäck och har nu snart lagt klart trallen på första delen av däcket (ca 40m2). Vågade inte annat än att lita på min händiga granne och bekant och har kört med springor mellan brädorna, något jag inser nu efter att ha läst flera inlägg att jag kanske borde ha skippat.
Dock har trallen legat staplad i min carport sedan i mars nån gång tror jag och jag borde förmodligen varit mer noga med att mäta bredden på brädorna före mätning och kapning för skarvning. Under arbetets gång har jag nämligen upptäckt att färdigkapade brädor ibland utan vidare skiljt 0,5cm eller mer i bredd och har inte riktigt kunna tro att det skulle bero bara på skillnaden i fuktighet. Har väl insett nu att det förmodligen ändå är så. Detta har resulterat i att brädorna nu ligger med lite större och lite mindre glipor här och där (även dikt mot på kortare sträckor på några få ställen). Som det ser ut nu tycker jag inte det är störande alls men om det krymper isär mycket så kan det ju bli lite trist vid framförallt dessa skarvar. Får väl hoppas att de brädor som är smalare är färdigkrympta.
Att jag skulle riva upp och göra om allt existerar inte utan jag får nog låta det gå en vinter och en sommar, se hur det artar sig och sedan kanske tvingas lossa här och där och bända lite åt olika håll antar jag...
Om jag ska få ut någon fråga ur detta skulle det väl i så fall vara vad era erfarenheter är av skillnaden i brädornas bredd vid läggning av trall. Mäter ni brädorna innan och försöker passa ihop torrare och fuktigare brädor med varandra eller har jag bara haft otur med att det skiljer så mycket mellan brädorna?
Dock har trallen legat staplad i min carport sedan i mars nån gång tror jag och jag borde förmodligen varit mer noga med att mäta bredden på brädorna före mätning och kapning för skarvning. Under arbetets gång har jag nämligen upptäckt att färdigkapade brädor ibland utan vidare skiljt 0,5cm eller mer i bredd och har inte riktigt kunna tro att det skulle bero bara på skillnaden i fuktighet. Har väl insett nu att det förmodligen ändå är så. Detta har resulterat i att brädorna nu ligger med lite större och lite mindre glipor här och där (även dikt mot på kortare sträckor på några få ställen). Som det ser ut nu tycker jag inte det är störande alls men om det krymper isär mycket så kan det ju bli lite trist vid framförallt dessa skarvar. Får väl hoppas att de brädor som är smalare är färdigkrympta.
Att jag skulle riva upp och göra om allt existerar inte utan jag får nog låta det gå en vinter och en sommar, se hur det artar sig och sedan kanske tvingas lossa här och där och bända lite åt olika håll antar jag...
Om jag ska få ut någon fråga ur detta skulle det väl i så fall vara vad era erfarenheter är av skillnaden i brädornas bredd vid läggning av trall. Mäter ni brädorna innan och försöker passa ihop torrare och fuktigare brädor med varandra eller har jag bara haft otur med att det skiljer så mycket mellan brädorna?
När mina brädor levererades, placerade jag rubbet under presenning utomhus för att bibehålla fuktigheten. Tror nog att fuktigheten var förhållandevis homogen i min brädhög. Jag mätte enstaka brädor och såg ingen större skillnad i bredd.
Eftersom jag skruvade dikt an, hade jag ingen anledning att mäta och fundera över spalterna. Idag varierar förvisso spalterna en aning (1-3 mm diff.) men det är inget man egentligen noterar.
Om en hög med trallbrädor kommer från samma leverans, är det ingen större skillnad på dimensionerna. Det handlar nog mest om hur torra de olika brädorna blivit under lagringen/staplingen.
Eftersom jag skruvade dikt an, hade jag ingen anledning att mäta och fundera över spalterna. Idag varierar förvisso spalterna en aning (1-3 mm diff.) men det är inget man egentligen noterar.
Om en hög med trallbrädor kommer från samma leverans, är det ingen större skillnad på dimensionerna. Det handlar nog mest om hur torra de olika brädorna blivit under lagringen/staplingen.
Det var mycket information. När det gäller bärlinorna 22x95 så ber jag att få återkomma på min 90-årsdag (om så där 22 år) och tala om hur det gick med hållfastheten.
Jan-Å. Hade nog tänkt göra som du med en spalt mellan, efter att ha läst forumet så lutar det åt att jag krymper spalten till kanske 1 mm. Så får vi se.
Det dyker säkert upp fler frågor, väntar fortfarande på strömbrytaren till sågen.
Jan-Å. Hade nog tänkt göra som du med en spalt mellan, efter att ha läst forumet så lutar det åt att jag krymper spalten till kanske 1 mm. Så får vi se.
Det dyker säkert upp fler frågor, väntar fortfarande på strömbrytaren till sågen.
heej...Mono skrev:Hej, har som nybörjare på allt vad snickra heter ägnat en del av semestern åt att bygga mitt första trädäck och har nu snart lagt klart trallen på första delen av däcket (ca 40m2). Vågade inte annat än att lita på min händiga granne och bekant och har kört med springor mellan brädorna, något jag inser nu efter att ha läst flera inlägg att jag kanske borde ha skippat.
kul du försöker...
saken är gö att alla är INTE snickare, utan i ditt fall blir det tyvärr så, fast bara man e nöjd själv så.
japp man får kolla VARJE trall innan läggning, skick å mått.
sen måste man alltid kapa rent alla ändar... kolla kvistar m.m.m.
tråkiga me att försöka rätta till å skruva upp skruven är att du drar med dig en*krona* av träflis så trallen blir förstörd...
låt detta va istället enligt mig...
mvhg
snickar estwing
Herrar forum, jag vet inte om ni missat poängen, jag tänkte följa Beijers anvisningar. Bärlinan 22x95 skall naturligtvis placeras liggande, dvs på "platten" på makadammen, inte på högkant.
Väldigt udda lösning men det funkar säkert för terasser.
Amatörbyggaren, du hade aldrig någon tanke på att sten/plattsätta din terass när du ändå bemödat dig att dra fram 3 ton grus??
Jag hoppas du la markduk i botten innan du fyllde på stenkrosset för att undvika sättningar, ogräs och att jord o sten kan blandas vilket bla leder till att makadamet tappar sin kappilärbrytande förmåga.
Amatörbyggaren, du hade aldrig någon tanke på att sten/plattsätta din terass när du ändå bemödat dig att dra fram 3 ton grus??
Jag hoppas du la markduk i botten innan du fyllde på stenkrosset för att undvika sättningar, ogräs och att jord o sten kan blandas vilket bla leder till att makadamet tappar sin kappilärbrytande förmåga.
Klicka här för att svara