Hej på er
Jag håller på att bygga altan. Den blir ca 8x5 meter och är lite svängd på ena sidan.
Jag har redan borrat ner 13st 70cm plintar och ska i dem fästa 5st bärlinor a 195x45. Ovanpå dem ska jag lägga golvreglar med 170x45 på cc 60. Bärlinorna ligger vinkelrätt ut från huset (eftersom altanen ska vara lite rundad så blev det tvunget att göra så).
Mitt problem är att jag har tänkt ha en stensättning (plattor 21x14x4) intill altanen på ena sidan. Plattorna kommer att ligga i nivå ungefär i överkant på bärlinan. Därför höftade jag till med ett överhäng på 40cm från sista bärlinan till kanten på altanen (där plattorna börjar), så att jag skulle på lite utrymme för undelaget till stensättningen. Men nu när jag lagt upp bärlaget (makadam 0-32) till plattorna så inser jag att 40cm verkar vara för lite. Det känns som att bärlagret kommer att "rasa" med tiden.
Det är lite svårt att förklara i ord, men bärlinorna ligger alltså under den slutliga marknivån. Därför är jag rädd för att få problem med att underlaget till stensättningen över tiden kommer att sätta sig eftersom den inte har något bra stöd.
Har någon något tips på hur jag ska göra? Det borde itne vara första gången någor gör en plattsättning intill en kant/slänt.
Det skulle kännas underligt att bygga upp bärlagret för plattorna mot bärlinan. Eller kan man göra så? Jag har förvisso köpt Klass A tryckt virke, men det känns konstigt att belasta plinten i sidled. Den tar väl inte så mycket kraft så.
Kan man använda sig av Lecablock på något sätt? Eller grovbetong?
Bifogar en bild så kanske det blir lättare att förstå konstruktionen.