2 426 läst ·
9 svar
2k läst
9 svar
Mellanrum eller en bredare bräda.
Har ett litet estetiskt problem.
Farsan och jag började bygga på min nya altan för några dagar sedan och nu har vi 3 längder kvar fram till huset och sedan går den runt hörnet.

Problemet är att vi kommer få 3,5 cm mellanrum mot huset vilket inte är ett direkt problem det syns inte iom att fasaden täcker det. Men eftersom altanen går ut åt vänster och sedan in i hörnet så syns det ju där.
Alternativet är att köra på detta eller köpa en 28x145 och lägga hela bredden på 7.5m. Vad tror ni om det kommer det bli jättefult att helt plötsligt ha en 145 bräda bland alla 120 brädor?
Eller finns det något annat alternativ. får väl fixa ett riktigt foto ikväll istället för min snabba skiss i paint
ps) det är altanen som är på bilden och vi är vid krysset
/clark
Farsan och jag började bygga på min nya altan för några dagar sedan och nu har vi 3 längder kvar fram till huset och sedan går den runt hörnet.
Problemet är att vi kommer få 3,5 cm mellanrum mot huset vilket inte är ett direkt problem det syns inte iom att fasaden täcker det. Men eftersom altanen går ut åt vänster och sedan in i hörnet så syns det ju där.
Alternativet är att köra på detta eller köpa en 28x145 och lägga hela bredden på 7.5m. Vad tror ni om det kommer det bli jättefult att helt plötsligt ha en 145 bräda bland alla 120 brädor?
Eller finns det något annat alternativ. får väl fixa ett riktigt foto ikväll istället för min snabba skiss i paint
ps) det är altanen som är på bilden och vi är vid krysset
/clark
altanen kommer bestå av ca 80 länder bräder. Om en i mitten är 145 istället för 120 kommer det då att se ut som en OK rambräda eller kommer det inte att synas alls eller kommer man reta sig på den?
Så egentligen Jan-å tror du då att man kommer se en 145 bräda böand 80 andra längder?
Så egentligen Jan-å tror du då att man kommer se en 145 bräda böand 80 andra längder?
antingen en klyvd 3cm eller ingen alls.clark skrev:
om du sedan fortsätter med en full breddare så ser allt helt naturligt ut, ska du bryta mönster på trall så gör det antingen så att det ser medvetet ut (ramar etc) eller gör det där ingen ser, typ intill husvägg.
om du klyver så gör inmätningen när du har 2 trall kvar och liksom mät på näst sista trallen när du lägger sista trallen ovanpå o mot husväggen....
krångligt att förklara.. men budskapet är mät INNAN näst sista trallängden är på plats
Jag tror den syns klart mer än ett 3 cm mellanrum, om Du inte vill ha nåt mellanrum så håller jag helt med "Nimajneb" gör sam han/hon beskriver.clark skrev:
Klicka här för att svara