Har ett litet estetiskt problem.

Farsan och jag började bygga på min nya altan för några dagar sedan och nu har vi 3 längder kvar fram till huset och sedan går den runt hörnet.

Problemet är att vi kommer få 3,5 cm mellanrum mot huset vilket inte är ett direkt problem det syns inte iom att fasaden täcker det. Men eftersom altanen går ut åt vänster och sedan in i hörnet så syns det ju där.

Alternativet är att köra på detta eller köpa en 28x145 och lägga hela bredden på 7.5m. Vad tror ni om det kommer det bli jättefult att helt plötsligt ha en 145 bräda bland alla 120 brädor?

Eller finns det något annat alternativ. får väl fixa ett riktigt foto ikväll istället för min snabba skiss i paint :)

ps) det är altanen som är på bilden och vi är vid krysset :)

/clark

Jag har 5 cm mellanrum längs hela altanen, det syns inte när man väl ställt ut lite möbler å sånt, gästerna kollar inte på glipor längs väggen utan dricker kaffe, öl eller nåt :) Jag skulle strunta i det och köra på.

altanen kommer bestå av ca 80 länder bräder. Om en i mitten är 145 istället för 120 kommer det då att se ut som en OK rambräda eller kommer det inte att synas alls eller kommer man reta sig på den?

Så egentligen Jan-å tror du då att man kommer se en 145 bräda böand 80 andra längder?

Krabba inte med bredare trall, klyv den bara med cirkel eller sticksåg.
Låt den kluvna sluta vid hörnet och fortsätt där med hel trall.

så du menar att jag skall slänga dit en 3cm smal bräda längst in som går fram till hörnet och sedan fortsätta med en hel där?

clark skrev:
så du menar att jag skall slänga dit en 3cm smal bräda längst in som går fram till hörnet och sedan fortsätta med en hel där?
antingen en klyvd 3cm eller ingen alls.
om du sedan fortsätter med en full breddare så ser allt helt naturligt ut, ska du bryta mönster på trall så gör det antingen så att det ser medvetet ut (ramar etc) eller gör det där ingen ser, typ intill husvägg.

om du klyver så gör inmätningen när du har 2 trall kvar och liksom mät på näst sista trallen när du lägger sista trallen ovanpå o mot husväggen....

krångligt att förklara.. men budskapet är mät INNAN näst sista trallängden är på plats

japp. jag skall testa mig fram.

tror jag skall köpa ett par 145:or iaf för att se hur det ser ut och om det inte blir bra kan jag köra det till kjol eller ha det till något annat i framtiden.

Virke kan man aldrig ha för lite av hemma.
någon längd av "alla" tryckta dimensioner hör till varje husägares virkesskafferi.

clark skrev:
altanen kommer bestå av ca 80 länder bräder. Om en i mitten är 145 istället för 120 kommer det då att se ut som en OK rambräda eller kommer det inte att synas alls eller kommer man reta sig på den?

Så egentligen Jan-å tror du då att man kommer se en 145 bräda böand 80 andra längder?
Jag tror den syns klart mer än ett 3 cm mellanrum, om Du inte vill ha nåt mellanrum så håller jag helt med "Nimajneb" gör sam han/hon beskriver.

det bidde så som Nimajneb sa.
Blev kanon!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.