Altan kommer bli mitt nästa projekt. Har som ambition att inte ha några synliga skruvskallar. Funderar därför om någon använt Lamellos T20 för detta? Tycker det ser smart ut men att höra andras erfarenheter är ju mycket värt.

http://www.lamello.com/uploads/media/T20_Flyer_gb.pdf

hur tror du trallen reagerar när den torkar samt sväller.??
inget hokus pokus varianter för mig inte iaf...

mvh
snickar estwing

Detta är inte att rekommendera då virket rör sig som föregående skribent skrev. Lamello är till för limfog i samma nivå. Då är det bättre du pluggar alla hålen istället.

Tänkte oxå på hur det reagerar när virket blir blött. Kanske bara fungerar med teak, men då blir det lite väl dyrt ;-)

Bonan: inte denna Lamellovariant, den är gjord specifikt för trall.

Jo det går förstås, har varit inne på att skruva underifrån men tänkte att Lamellovarianten vore enklare om den funkar. Slippa vinkeldragare osv. Ingen som provat?

Jag har bara sett kexad trall i hardwood, aldrig softwood.
Du får väl skaffa spontadade brädor o be att få det tryckt.

Skruva ner skallen en bit i träet så syns det inte så mycket sen då träet sluter om skallen. Verkar bli ett Jävla pyssel att hålla på med lamello.

y98matan skrev:
Tänkte oxå på hur det reagerar när virket blir blött. Kanske bara fungerar med teak, men då blir det lite väl dyrt ;-)

Bonan: inte denna Lamellovariant, den är gjord specifikt för trall.
Själva kexet är gjort för trall och det ser ut på bilden som en kanon idé. Men med tanke på att trallen kan röra sig 2-4mm på bredden beroende på väderlek så hade jag avstått.

Men undrar även hur det blir om plankorna inte är helt raka. Då innebär det ju att du måste använda limknektar för att pressa den eller?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.