N
nogood: hej. tack för svar. om ingen annan har något och säga så tror jag att jag tar och lägger i ett par stenar med större area än plinten i botten. fick även jag upp lite lera som jag ska ta och packa hårt vid igenfyllnad..
2 svar · 3,5k läst
C
coss: Ibland är det mest självklara det som man sist tänker på. Tack så mycket!
2 svar · 1,4k läst
·
P
peterpops: tack för era svar. Tyvärr är det inte på tal om att riva bort trall och göra 'rätt' från grunden. Så det lutar nu åt en syll på 45 x 95 liggande då, även under öppningsbara glasdörrarna. Tanken är att jag ska lägga ett litet finare golv i uterummet också, så ev. att jag kanske kan göra en 'höjdjustering' där för att få bort tröskeln som blir av syllen. Ingen annan som har
4 svar · 12,3k läst
·
V
verktygsgurun: Snyggt !! mkt snyggt !! Bra jobbat ....
17 svar · 22,1k läst
·
Hemmakatten
Hemmakatten: Vi har dessa stolar, 'spaghetti' från Fiam, http://www.slick.se/, stapelbara, med skön svikt, inga dynor som måste tas ut och in, bara att spola av för rengöring.
9 svar · 13,2k läst
C
coss: Det ser jag ingen som hellst anledning till heller.
1 svar · 1,7k läst
torbeno
torbeno: Så här blev mitt. 45x45-reglar som ligger med 45 mm mellanrum. Byggdes på en eftermiddag och jag blev då nöjd. Såg en som lagt in lite mönster i det hela genom att lägga i reglar i mellanrumen så att det blev romber och cirklar däri. Riktigt snyggt blev det.
2 svar · 3,7k läst
·
P
peter_d: Vad finns det för skäl att ha så grov dimension på en bärlina som man fäster cc 600 mot en fasad?
3 svar · 4,7k läst
T
TanjaoMarkus: Glöm bara inte insektsnät för luften till dynorna, det kan bli otrevligt....:eek: :D:D:D
5 svar · 5,2k läst
N
niblom: Det finns grävmaskiner och plintborrar att hyra... Det är kul med saker som brummar och så sparar man ryggen!
11 svar · 21,9k läst
S
SweDanne: Tänkte att det är bättre att fläska på rejält med plintar i fall man ska bygga på med ex inglasning & tak i framtiden. :)
2 svar · 2,7k läst
smiler
smiler: tll dirket? Behöver du nån sko öht? Se till att de finns en regel under trallen så ska de väll vara ok. Gissar att ja inte fattar va du menar haha...
2 svar · 7,1k läst
L
lenamm: Köpte för två år sedan en gavel till vår altan, som behövde ett vindfång. Denna är köpt på Willabgarden i Båstad. Nu har dom inte längre dessa glasfönster/väggar med tryckat trä som karm och spröjs. Var där idag för att besviket konstatera detta,men fick hjälp med namnet på tillverkaren Linkcompany i Danmark. Hittar nu inga återförsäljare i Sverige, kanske får ta en tur
0 svar · 2,1k läst
P
Pongu: Precis min tanke! :) /Pontus
14 svar · 16,2k läst
fresve
fresve: Jag blev nöjd med vårt räcke.. :)
3 svar · 2,1k läst
·
fresve
fresve: Jag har cirka cc 13 cm, vilket ger då ca 8.5 cm mellan varje ribba. Räcket är planerat att vara 110 cm högt enligt alla regler, och stolparna är totalt 150 cm långa. Stolparna är exakt ett antal cm ner från trallen skruvade i golvreglarna, och sedan är den övre mellanribban exakt mitt vinkeljärn ner från stolpens topp, det var ett jäkla smidigt mått.. :)
5 svar · 15,4k läst
peegee4
peegee4: Även om altanen är 100% parallell med huset så räcker det med nå´n mm här och där för att mot slutet få en icke-parallell eller smal spalt att fylla med trall. Hade själv en perfekt parallellitet på mitt bjälklag och mätte löpande upp avverkad distans men ändå fick jag såga till en smalare, smått konisk bräda mot slutet. Då är det mycket bättre att ha den brädan längst in
6 svar · 3,6k läst
peegee4
peegee4: Vi har också bekymmer med lutande tomt. Överallt måste vi så att säga kompensera för lutningen - vid altanen, farstukvisten, lusthuset, grönsaksbänkarna etc. :o Jag hade skaffat stora gatstenar att lägga i nederkant och sedan lagt ett antal stenar på sidorna tills de liksom fasade ut i höjd längst upp, i nivå med kalkstenen. För att få en snygg helhet, hade jag också lagt en rad
1 svar · 2,7k läst
B
Bonan: Skulle du alltså ha syllpapp mellan regelverket och trallen?
2 svar · 4,5k läst
H
hakaninorr: Var på nätet hittar jag vita positionsstolar i trä som jag kan beställa och få hemskickade?
0 svar · 3,0k läst
M
marcusw: Det löste sig på bästa sätt - jag kommer nog bara behöva skarva på nåt enstaka ställe tack vare att virket var i långa längder. på byggvaruhuset varnade de för att de mest fått korta längder den senaste tiden men jag hade visst tur :-)
3 svar · 3,3k läst
J
JorisS: Hejsan! Tjejen o jag var på Bauhaus igår och såg och blev lite småkär i en myskoja i konstrotting, den hette något som Paradiso Romantica eller dyllikt och var en sorts blandning av dessa 2: [bild] [bild] Den var i 1 del som den på nedre bilden, dock hade nedfällbar tak som den på första bilden. Och till skillnad från dem 2 som visas på bilder kostade den ca 8000kr (dem andra två
0 svar · 2,2k läst
U
unoarne: Hur mycket justermån nedåt respektive uppåt brukar ni ha på era justerbara stolpskor?
0 svar · 2,3k läst
Micke_1
Micke_1: Har själv 28x145 c/c 60 på reglarna på nästan 50 kvm har inte skruvat eller slagits sig än (2år). Ser ingen skillnad på springorna mot andra altanen vi har som är 28x120.
6 svar · 19,1k läst
S
steffo74: Gunnebos 4,2x55 Rostfria syrafasta (A4) med torx - 250st Kostar hos www.Jula.se 179 kronor , Tyvärr slut på internetvaruhuset men finns på varuhusen. Går bra att ringa till affären och lägga undan så man slipper köra i onödan. Finns även hos Cheapy för 239:-. Lokala järnhandeln ville ha 500:- för samma...
16 svar · 28,8k läst
K
kloka_elin: Hej! Ska bygga ett staket som kommer att bli ca 2 meter i några meter, och sedan ca 1 meter resterande längd. Har tänkt använda färdiga plintar med justerbara stolpskor om det går. Hur höga måste dessa plintar vara? Är det olika för de olika höjderna på staketet? /Elin
0 svar · 2,1k läst
M
MickeD: Tänkte låta bygga en klassisk gammal glasveranda på husgaveln, 70cm ovan mark på högsta punkten. Ingen vinterbonad historia utan snarare förlängning av sommaren. Har massor av funderingar på val av grund, golv, tak, längd och bredd. Är det någon som har lite inspirerande bilder eller information som kan fungera som en bra start för att komma vidare i tänkandet? Något i stil med
0 svar · 8,6k läst
·
P
Pongu: Trallen på vår balkong (22mm cc60) sviktar massor efter 20 år. Trallen i sommarstugan (28mm cc60) sviktar en aning efter 30 år. Altanen jag bygger nu med 28mm får cc50, men det var delvis andra byggnadstekniska skäl som avgjorde cc-måttet (dvs var golvbjälkarna hamnade bäst i förhållande till en gammal murad utbyggnad vid köksingången). Känns grymt stumt nu och jag tror det kommer
20 svar · 27,1k läst
C
Cockaby: Oj, nu skäms jag. Hade helt glömt att jag faktiskt la in den här tråden, får skylla på ett alltför späckat schema som gjort att jag inte ens tänkt på att vi har en stuga överhuvudtaget nästan än mindre på ett altanbygge. Tack för alla svar och framförallt för bilder. Peegees bild visar att 4,5 meter är ganska rejält ändå. Och definitivt ett bra tips att placera ut möblerna
15 svar · 30,4k läst
·
O
OskarJansson: beror på väl var du bor, jag som bor i ganska nära Järnverket i Oxelösund kan inte köpa vit markis, blir snabbt svart;)
20 svar · 17,7k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.