4 293 läst ·
28 svar
4k läst
28 svar
Äntligen börjar altan/däcksbygget
Sida 1 av 2
Och som amatör så dyker redan några frågor upp, fler följer senare. Det blir en slags budgetvariant, inte alls så påkostad som andras. 8-10 cm makadam 8-16 är snart på plats
1) Jag tänker inte hyra en padda för att packa ca 20m2 makadam. Utan undrar om forumet anser att det är acceptabelt att packa för hand med en "stöt" med handtag.
2) På makadammen läggs "bärlinor" 22x95, tänkte lägga bergkross 0-16 för att jämna ut under bärlinorna, verkar det vettigt?
3) Markduk. Om jag nu vill förhindra vegetation under däcket rekommenderas väl markduk?
Lägger jag den på gruset, dvs under bärlinorna? Eller någon cm under gruset?
Tacksam för svar
1) Jag tänker inte hyra en padda för att packa ca 20m2 makadam. Utan undrar om forumet anser att det är acceptabelt att packa för hand med en "stöt" med handtag.
2) På makadammen läggs "bärlinor" 22x95, tänkte lägga bergkross 0-16 för att jämna ut under bärlinorna, verkar det vettigt?
3) Markduk. Om jag nu vill förhindra vegetation under däcket rekommenderas väl markduk?
Lägger jag den på gruset, dvs under bärlinorna? Eller någon cm under gruset?
Tacksam för svar
1 o 3. Stöt går bra men vattna gärna också, det hjälper till bra. Som sagts räcker det med makadam där du har stolpar/plintar men om hela ytan är täckt stoppas ogräset garanterat.
2. håller med Nimajneb, lägg betongplattor 35X35 ex.
Kjell G
2. håller med Nimajneb, lägg betongplattor 35X35 ex.
Kjell G
Tack, det var snabba svar, nästan på minuten.
Jo, så här är det, jag följer i stort sett en beskrivning på trädäck på mark som Beijer har. Det betyder en grusbädd ca 8-10 cm (redan på plats, 1,5-2m3 grus var inte så farligt), på denna "bärlinor" 22x95 och sedan reglar 45x95, sist trallvirke 28x120. Pga tomtens utseende och höjd i förh till huset så blir det inga plintar..
Plattor? Blir det inte bättre bärighet med 22x95 som ger en större yta än några enstaka plattor? En livslängd på 20-30 år är helt acceptabelt för mig.
Fråga nr 4. Beijer har redan levererat virket, hur bedömer jag som amatör om det är torrt eller fuktigt, jag tänker då på ev. mellanrum mellan trallbrädorna. Nu är jag inte där ännu och det har redan regnat på virket, brydde mig inte om att täcka.
5) Brukar ni olja in de tillkapade tralländarna innan ni skruvar dit trallen, med en kantbräda(?) så kommer man ju inte åt senare att olja in just ändarna
Fler frågor följer säkert, men det blir uppehåll i projektet i väntan på en ny strömbrytare till min kap/gersåg
Jo, så här är det, jag följer i stort sett en beskrivning på trädäck på mark som Beijer har. Det betyder en grusbädd ca 8-10 cm (redan på plats, 1,5-2m3 grus var inte så farligt), på denna "bärlinor" 22x95 och sedan reglar 45x95, sist trallvirke 28x120. Pga tomtens utseende och höjd i förh till huset så blir det inga plintar..
Plattor? Blir det inte bättre bärighet med 22x95 som ger en större yta än några enstaka plattor? En livslängd på 20-30 år är helt acceptabelt för mig.
Fråga nr 4. Beijer har redan levererat virket, hur bedömer jag som amatör om det är torrt eller fuktigt, jag tänker då på ev. mellanrum mellan trallbrädorna. Nu är jag inte där ännu och det har redan regnat på virket, brydde mig inte om att täcka.
5) Brukar ni olja in de tillkapade tralländarna innan ni skruvar dit trallen, med en kantbräda(?) så kommer man ju inte åt senare att olja in just ändarna
Fler frågor följer säkert, men det blir uppehåll i projektet i väntan på en ny strömbrytare till min kap/gersåg
Nu har Du ju redan köpt virket så det kanske inte går att göra annorlunda men bärlinan brukar vara grövre än 22x95 (45x195 använde jag) och då lägger man den på plattor sen reglar (tex 45x95) c/c 60 med trallvirket på. Du tycks använda den klenaste dimensionen underst som bärlina, jag känner inte igen den modellen, då kanske det är bättre att hela ligger på makadammen.
4, Spelar det nån roll? det är väl tryckt virke? som ska tåla fukt. Eller finns det nån rekommendation här som jag inte känner till? Vårt trädäck byggdes delvis i regn eftersom det är utomhus men jag tog inga särskilda hänsyn till det.
5. Nej det brukar jag inte göra.
4, Spelar det nån roll? det är väl tryckt virke? som ska tåla fukt. Eller finns det nån rekommendation här som jag inte känner till? Vårt trädäck byggdes delvis i regn eftersom det är utomhus men jag tog inga särskilda hänsyn till det.
5. Nej det brukar jag inte göra.
22x95 som bärlina?????
det är ju skräptrall!!
Men om jag lusläser din beskrivning så verkar det som bygget är en terass med trall istf att stenlägga den.
Dom grövre bärlinorna etc som nämns här är när du bygger altaner.
det är ju skräptrall!!
Men om jag lusläser din beskrivning så verkar det som bygget är en terass med trall istf att stenlägga den.
Dom grövre bärlinorna etc som nämns här är när du bygger altaner.
Ja,som amatör så skiljer jag tydligen inte på terass, däck eller altan, var går gränserna egentligen?
Jan-Å. ang fråga 4, jag menade en ev springas storlek mellan trallbrädorna, det nya tycks ju vara att man lägger trallen dikt som cheetah 1 föreslår.
Jan-Å. ang fråga 4, jag menade en ev springas storlek mellan trallbrädorna, det nya tycks ju vara att man lägger trallen dikt som cheetah 1 föreslår.
Tur att det finns de på forumet som kan detta med nomenklaturer. Varför inte utegolv?
Oki då förstår jag (kanske?)Amatörbyggaren skrev:
Enligt min personliga åsikt är det snyggare när trallvirke inte skruvas dikt mot varann utan med glipa, då rinner dessutom vattnet ner i springorna alltså mer praktiskt också.
Och jag skulle lägga en riktig bärlina även om det är en terass, men som sagt jag är inte ny
trallen krymper första året o du får din springa.Jan-Å skrev:Oki då förstår jag (kanske?)Jag är inte ny utan rätt gammal, skruvar därför trall med glipa emellan, ca 10 mm, så fick jag lära mej att man gör av min far på 70-talet och det tänker jag inte ändra på
Är det kanske därför det dyker upp frågor om lutning och avrinning på trädäck? för att man skruvar trallen så tätt att det blir som ett golv?
![]()
Enligt min personliga åsikt är det snyggare när trallvirke inte skruvas dikt mot varann utan med glipa, då rinner dessutom vattnet ner i springorna alltså mer praktiskt också.
Och jag skulle lägga en riktig bärlina även om det är en terass, men som sagt jag är inte ny![]()
nutidshistoria:Jan-Å skrev:
på 70talet var det coolt med cm-stora glipor. När folk tröttnade på allt som man tappade igenom springorna...så minskades avståndet