Byggahus.se
Ohoj! Ungarna faller som bowlingkäglor från vår nya altan så det är dags att bygga staket och ett par TRAPPOR.

Vill ha ett stegdjup på ca 300 och använder 45x145 som plansteg (trall) i trappen.
Den första (smalaste) trappen blir 2,5 meter bred och fyra-fem steg hög. Jag planerar en enkel konstruktion med vangstycken som fästes i altanramen samt vilar på marken i nedre änden.

Frågor). Vilket max cc kan jag ha för 'trall' med dimension 45x145? Med fyra vangstycken skulle jag hamna på ett cc på ca 85 cm vilket intuitivt känns okej. Skulle jag komma undan med tre vangstycken och fördela dem så att jag får cc säg 90 cm samt ett överhäng utanför de bägge yttre vangstyckena på 35 cm? -|---|---|-

Mera frågor). Vill komma undan så snabbt/enkelt/billigt som möjligt och tänker att det skulle passa att gräva en grop hysta i lite singel och småsten och sätta en natursten i marken (göteborgsområdet) där vangstyckena vilar. Synpunkter på detta? Bättre att lägga plattor eller liknande? Nån som har tipps om hur jag skall få det estetiskt och snyggt i området där trapp möter gräsmatta och samtidigt få en hållfast konstruktion? Efter dränering är det mest jord på tomten men jag hoppas att vi på sikt får en skön gräsmatta med mycket mossa :cool:

Slutligen) Nästa trapp blir altanens djup på ca 5 meter. Här sluttar marken så jag har en höjd på 35 cm i ena änden och 85 cm i andra änden av trappen. Nån som har tipps, länkar eller bilder på en trappkonstruktion som lämpar sig utefter dessa förutsättningar?

//Fredrik.