Altan & Uteplats
MayaLisa: Vi får väl se hur många det blir...jag har inte planerat nån dans på min altan och jag har ett sommarrum, (den tidigare numera inbyggda altanen =) i anslutning. Den är ca 20m2 och nybygget blir 22,5m2...sedan har jag även på långsidan , solsidan av huset en altan som är 2,5m bred...nog räcker det till :cool:
Pongu: Så länge du noga torkar bort överskottet ska det inte vara någon fara med att olja den innan första vintern. Alltid tränger det väl in något! Personligen kommer jag att vänta.
yjs: Håller på och planerar för ett utomhuskök, har dock två frågor. Har tänkt att gjuta en diskbänk själv, tänkte att det är väl det som klarar av att vara utomhus bäst, förutom granitbänk eller likande. Räcker det att behandla bänken med betongförsegling ? Min nästa fråga är, vart kan jag köpa gasolbrännare till ett hyfsat pris. Tänkte ha två stycken, en för stekhäll och
Urban Johansson: Är i planeringsstadiet för att bygga en altan. Söker efter förslag/bilder på altaner som passar till 1½-plans hus, placerad på kortsidan. Vårat hus är av fabrikat Modulent från 1974.
PL400: Olika regler gäller för olika kommuner. Och antagligen beror det även lite på dagshumöret för den som bestämmer. I kommunen jag bor i, så gäller att man kan uppföra ett plank utan bygglov minst 4,5 meter från tomtgränsen. Vill man bygga ett plank närmare tomtgränsen så gäller bygglov. Ett alternativ till detta är att sätta en snabbväxande häck. Vid vårt poolbygge så har vi i
HusByggarTomten: Du får helt enkelt kolla med kommunen men troligtvis så krävs bygglov.
peegee4: . . . så snart man dragit i ett par skruv av valfri sort. Själv använde jag icke genomgående, fransk skruv med förborrning. Givetvis bör plintar/balkskor ha vägts av så, att bärlinorna kan läggas i botten på balkskorna. I annat fall får man sala upp med lämpligt material så att det inte blir skruvarna som tar upp lasten uppifrån. Jag har 18 plintar vilket gav en åtgång på fransk
OskarJansson: Overkill som sagt, men varför inte när du nu redan köpt det. inget fel med att det blir stadigt.:) Oskar
fresve: Fick lite inspiration i denna tråden, http://www.byggahus.se/forum/altan-uteplats/119224-utskjutande-ram-till-traedaeck.html ,fixade lite snabbt en trevlig inramning av den undre uteplatsen.. :) Nu är det fasen klart, bara målningen av de övre staketstolparna oxå... :) [edit] Klart o klart förresten, innetak, belysning, mm mm mm mm .. :P
Kalleman: Fiberduk som materialskiljande lager behövs bara om du lägger en fin fraktion ovanpå en grov fraktion, som t.ex. stenmjöl ovanpå en porös makadam som annars riskerar att rinna ner i hålrummen i makadamen. Då ordningen är omvänd (grov ovanpå fin) eller t.ex. sättsand på samkross (med nollfraktion) behöver man egentligen inget sådant lager. Vill man hindra ogräs eller rotskott från
P-A: Tack för svar, Jo nog håller säkert balkskolösningen ett bra tag, den gamla altanen på huset har stått i snart 30 år men balkskorna på reglarna har faktiskt börjat ge sig och hänger något, dessa är spikade. Däremot är de infästningar som hänger på bärläkt intakta så det blir nog den lösningen för min del på det ställe jag inte har plats att ha bärlinan under reglarna.
P-A: 95x95 blev valet då det inte finns mer att spela på i höjd där samt att de kommer ligga vid marken, känns som det blir bättre med NTR/A då.. Men det funkar nog med 45x95 NTR/AB också och en papp mellan sten och regel... Men angående skarven...någon?
orten: Trall vinkelrätt mot varandra är det inget fel på - det är ändträ som är trist, så undvik synligt sånt.
MathiasS: Belissmo, du tänker helt rätt. Att böka med att få plintarna exakt där man ska ha staket eller takstolpar är bara jobbigt. Låt stödbenen från plintarna passera bärlinan och kapa av straxt under golvregelns överkant - fäst i båda reglarna. Stolpar och ev takstolpar kan du fästa i golvreglarna. Om möjlighet finns att fästa dessa i kryssen mellan bärlina och golvregel så styvar det
Pongu: Jajamen, jag tror det blir tillräckligt stabilt om du bara bygger en gedigen ram. Om du tar två 45x95, limmar med utelim och spikar ihop dem får du en bra stolpe. Förskjuter du dem lika mycket som ramens höjd får du ett slags urtag i nedre änden. Fäster du den utskjutande delen på insidan av ramen med två genomgående vagnsbultar kommer denna att sitta som berget (under förutsättning
Rookien: Har ni några bra tips på böcker eller sajter med inspiration till och instruktioner för byggande av altaner ? Jag stod och bläddrade lite i "Uteplatser" från Black & Decker (ISBN10: 9151851644 ISBN13: 9789151851648) och den verkade rätt bra, men jag lade inte så mycket tid på den. Borde kanske ha köpt direkt eftersom cirka 250 kr inte är sådär jättemycket jämfört med en gersåg
carinpeter: [citat] Tack för tipset, då får vi kolla upp att vi också får det.
fresve: Det var jäkla snyggt.. :) Skall genast ut o gräva.. Undrar om det går ha vanligt tryckt virke som avgränsning mellan gräs - grus. typ 45*95..
athena: Hej! Vi köpte huset för ett år sedan och nu har jag oljat inglasningenens golv för första gången. Jag tyckte att jag torkade bort det överflödiga, men det blev änndå klibbigt. Hur blir jag kvitt detta? / L
nilbog: Hej bor i ett hus från 60-talet med en låg trappa framför ytterdörren. Trappan är gjuten, och stegen är klädda med natursten. Fogarna mellan stenarna är i ganska dåligt skick och borde antagligen göras om, någon som har en bra ide vad man skall göra? mvh, Niklas, betong-newbie
jenfor: Fast man kan ju förstås kolla dörrarna med jämna mellanrum första vintern för att vara på den säkra sidan. Tror som sagt inte att det ska lyfta men man kan ju aldrig vara säker.
Styrman: Finns det normalt takskägg över trallen så funkar det fint med vanliga betongplattor men som Pixelmir påpekar. Lägg lite tjärpapp eller annat fuktskydd mellan. Lite beroende på vilket väderstreck den ska ligga så kör inte första brädan längs med huset, kloss intill. "Ventilationen" och möjligheten att hålla rent och snyggt ökar därmed.
h-man: Altan (sorry- jag tog det för givet). Bild bifogas Jag har en optimistisk plan att minimera antalet staket (av estetiska skäl) trots små barn. Tanken är att istället bygga blomsterlådor som är ca 50cm breda (och 50cm höga)
smiler: Fäster "reglar" med ex spikplugg å skruvar sen trallen... Expander vore nåt hehe...
hagenfeldt: Hej! Ska precis påbörja årets projekt.. ska bygga ett altandäck i Kiraiträ och vill få lite beräkningar bekräftade innan vi börjar snickra. Jag tänker bygga bärlina och regelverk i "samma lager" och kommer använda 45x120 med cc 60 i snitt på plintar enligt skissen. Kolla bifogade bilder! Vad tror ni, kommer denna skiss hålla? Jag vet att Kirai är hårt och bidrar till stabilitet,
padde: http://www.ritningar.com/uterit/gds03.htm tänkte följa denna ritning , blir inga takstolar ska vara platt tak . det är bärlinorna i detta fall som blir 6m ,blir 2,5m mellan stolparna ska ha ett takskägg på ca50cm på vardera sida .
wirrepirr73: Vi har haft hantverkare här som har gjort iordning vår uteplats med gammal fjäråsgnejs och sättgrus. Det blev jättefint, men tyvärr har en del av de mindre stenarna börjat lossna och röra på sig. Vi trodde att sättgruset, liksom sättsand, skulle "sätta sig" och liksom gjuta fast stenarna. Suck. Börjar nu ångra att vi inte gjöt (heter det så ;-)) i betong och fogade fast stenarna