28 909 läst ·
18 svar
29k läst
18 svar
Bäst fäste i plint
Sida 1 av 2
Vad tycker ni är bästa sättet att fästa reglar i plintar?
Sist använde jag bultar som jag satte genom plintens hjärn och genom regeln.
Nu skall jag fästa bärlinor och kom att tänka på att det kanske är läge att kolla om det finns något bättre.
Skall alltså fästa 45mm reglar i plintar med ~45mm hjärn.
Sist använde jag bultar som jag satte genom plintens hjärn och genom regeln.
Nu skall jag fästa bärlinor och kom att tänka på att det kanske är läge att kolla om det finns något bättre.
Skall alltså fästa 45mm reglar i plintar med ~45mm hjärn.
Redigerat:
Det är väl inte som att vi bor i något speciellt jordbävningsdrabbat land, och jag tror inte heller att din altan (?) kommer beskjutas med atomvapen, så det vanliga, att man drar fast dom med franska träskruv, kommer nog fungera utmärkt.
Redigerat av moderator:
Produkter som diskuteras: "franska träskruv"
Träskruv T6S A4 rostfri C5 utomhus FAST
Montering av grövre material i trä
330 kr inkl moms
Läs mer
Produkter som diskuteras: "vagnsbult"
Vagnsbultar
Vagnsbultar är specialdesignade bultar som ofta används i konstruktion och mekaniska sammanhang för att fästa objekt tillsammans. De har en rund eller fyrkantig hals som hjälper till att förhindra att bulten roterar när muttern dras åt. De
Läs mer
Precis som många andra, använde jag också fransk skruv i mina bärlinor. 30-40 mm bett i virket räcker absolut. Bärlinorna sticker ingenstans - jag lovar 
Jag nöjde mig med en skruv i varje balksko . . .

Jag nöjde mig med en skruv i varje balksko . . .

De franska skruvarna är ju varmförzinkade och lär ju utan problem klara impregnering och regn, men hur är det med bultar? måste man köpa "rostfritt" a la 70 SEK styck eller håller en vanlig glansig (vet inte vad de är behandlade med) 10mm bult min livslängd ändå?
Det lutar åt franska då rostria bultar med brickor o mutter kommer upp på hundralappen styck.
Det lutar åt franska då rostria bultar med brickor o mutter kommer upp på hundralappen styck.
Snyggt bygge!peegee4 skrev:
Efter nattens hällregn ser man bara järnen på mina plintar, så jag censurerar bilder för att inte göra er deprimerade..
Skall iväg och köpa pressening så fort jag bestämt mig för skruv/bult .
Medans jag försökte tömma vatten ur plinthålen för andra bärlinan passade jag på att testa di franska 40mm på första bärlinan. Satte en uppe och en nere på varje sida på varje plint och växlade sida. Det kändes stabilt.
Så fort det slutat regna så skall jag fästa bärlina två och SEN är jag klar med markarbetet
Så fort det slutat regna så skall jag fästa bärlina två och SEN är jag klar med markarbetet
Japp, en uppe på enda sidan, en nere på motsatta... Var lite dåligt förklarat.estwing skrev:
Andra bärlinan är på plats och jag har lyckats tömma hålen länge nog för att få ner lite sten och betong vid basen av plintarna. Får härda över natten så fyller jag igen imorgon.
Skall springa iväg till Optimera och köpa "hängslen" för att låsa reglarna i bärlinorna lite här o där.
vaddå hängslen?Mangan skrev:Japp, en uppe på enda sidan, en nere på motsatta... Var lite dåligt förklarat.
Andra bärlinan är på plats och jag har lyckats tömma hålen länge nog för att få ner lite sten och betong vid basen av plintarna. Får härda över natten så fyller jag igen imorgon.
Skall springa iväg till Optimera och köpa "hängslen" för att låsa reglarna i bärlinorna lite här o där.