12 005 läst ·
11 svar
12k läst
11 svar
Nån som satt bambuhäck?
Fick tips om att sätta bambuhäck runt poolen. Nån som gjort det?
Vi vill ha en snabbväxande häck, som passar till ett lite nyfunkishus på landet. Vi vill inte ha en bladhäck som fäller löv och skräpar ner runt och i poolen.
Är nyfiken på om nån satt en bamuhäck. Blev det bra? Finns det risk att rötterna på häcken går djupt och kan ha sönder exempelvis vattenledningar? Är den lätt att sköta?
/Anna
Vi vill ha en snabbväxande häck, som passar till ett lite nyfunkishus på landet. Vi vill inte ha en bladhäck som fäller löv och skräpar ner runt och i poolen.
Är nyfiken på om nån satt en bamuhäck. Blev det bra? Finns det risk att rötterna på häcken går djupt och kan ha sönder exempelvis vattenledningar? Är den lätt att sköta?
/Anna
Har precis köpt hus där det stått en bambuhäck vid kanten av trädgården en gång i tiden, efter att dom tog bort den växer det upp skott hela tiden, stört omöjlig att bli av med genom att bara rycka, ska prova Roundup på den nu och se om det går bättre. Kanske nått att tänka på innan du planterar 
Tuja är kanon mot insyn. den växer så det knakar och när man är nöjd klipper man av den i toppen så växer den inte högre. Tror det är upp emot 30 cm per år den kan växa.
59:- per tuja på k-rauta eller 69:- (ibland 59
på en riktig trägordshandel gör att man får service och kvalitet, kunskap och råd för samma pris eller en 10 mer per planta.
59:- per tuja på k-rauta eller 69:- (ibland 59
Ok. Då får jag kolla in K-rauta då!? Ringde runt för två veckor sen till Blomsterland och Plantagen och de sa att det inte får in förrän mitten eller slutet av augusti nya tujor. På Blomsterland sa de att det inte är nån bra tid att plantera nu + att de som finns att köpa nu är "klena"...
Ska kolla K-rauta iaf, annars får jag lugna mig en månad. Svårt när man är ivrig
/Anna
Ska kolla K-rauta iaf, annars får jag lugna mig en månad. Svårt när man är ivrig
/Anna
Administrator
· Skåne
· 8 688 inlägg
Jag har satt bambu utmed husknuten, fast inte vid poolen.Bambu har fördelen att den ger ett insynsskydd snabbt och jag tycker att det passar väldigt bra i stilen till ett modernt hus. Avigsidan är att den fäller lite löv ibland, särskilt om man inte vattnar den. För bambu behöver vatten. Jag har kollat in en lång bambuhäck under några år som de har vid en plantskola här i närheten. Dels är den ju väldigt tät och hög (förmodligen sorten Superjumbo). I år har de klippt varje planta i runda bollar. Jättesnyggt. Men, lite omvårdnad kräver den. Vatten när det är torrt ute och lite krattning.
Ska du plantera thuja så vänta gärna till hösten,... annars får du hoppas på fortsatt mkt regn eller vattna väldigt bra. Förutsättningarna är bättre normalt att plantera på vår/höst istället för sommar.
@marlene bambu i runda bollar... låter ju riktigt coolt. .. du har ingen bild på det??
@marlene bambu i runda bollar... låter ju riktigt coolt. .. du har ingen bild på det??
Administrator
· Skåne
· 8 688 inlägg
Jag ska minsann knäppa en bild nästa gång jag åker dit. 
Klicka här för att svara