Altan & Uteplats
Leffe_k: Hej jag tänkte bygga ett inglasat uterum och lägga vindpapp sedan 300mm isolering innan slingor med vattenburen värme. Glasen ska vara isolerglas med u-värde ca: 1,8 - 2,0 tror ni att det finns risk för frysning i slangarna eller kommer det att funka? det kommer bli ca: 5cm luft under hela altanen mot marken innan isoleringen. Rummet blir 32kvm och har 9m mot husväggen där det sitter 5
albinson: Låter ju bra, det verkar som om man ska avvakta ett tag med beställningen tills erbjudanden börjat trilla in... Snackade med Halle idag och enligt dem så är det återförsäljaren som bestämmer när de vill ha kampanjer och då anpassar sig Halle efter dem.... låter lite flummigt men det är tydligen så de gör,
marfre: peja72 > Hur har det gått. Blivit något uterum? Erfarenheter att dela med? Blev det ett- eller tvåglas fönster?
marfre: Är ju ett tag sen du skrev ditt inlägg så gissar ni gjort vid ert golv. Vad blev det??
Jan-Å: Går Du in hos en välsorterad bygghandlare så brukar det finnas en hel vägg med skruv i olika dimensioner för olika ändamål. Jag har använd Grabber mest. Skruvar man tex altan brukar det finnas en sorts skruv för den delen där brädan är kapad alltså nära änden och en för resten av brädan, finns säkert nåt för ändträ också.
Nusnäs: Vi kör vårt uterum året om och under vintern håller vi ca 7-8 grader varmt med golvvärme även om utetempen är -25 till -30 grader, detta för att våra växter inte ska fara illa. När vi vill använda rummet för lunch eller kvällsmat så höjer vi tempen till 18-20 grader mha ett konvektorelement, det tar inte lång stund att värma upp till den nivån.
Knetha: För den som undrar, bygget är inte klart ännu - det kom så mycket annat imellan... I dag är dock träkonstruktionen klar. Hela är grundmålad och nästan hela är täckmålad. Ja, när snön är borta kanske jag kan komma ihåg att ta en aktuell bild...
Mikael_L: [citat] Det behöver nog inte "verka" någon speciell tid, det fortsätter ju verka för alltid, typ. Iaf borsalt-baserade produkter. Däremot är det väl bra om det får torka såpass efter behandlingen att du inte lägger papp på onödigt fuktigt underlag. Är det öppet undertill så torkar råsponten ut åt det hållet också, så det behöver ju inte vara snustorrt. Är det inte
cust3000: Jag hittade lite relevant info i annan tråd "Ur svensk standard (SS 021053).... Med boyta avses boarea enligt svensk standard (SS)021053. Alla utrymmen i en bostad kan inte utnyttjas lika bra. Därför skall man dela upp arean i boarea och biarea. Reglerna för uppdelningen är olika för våningsplan ovan mark, sluttningsvåning och källarvåning. I en sluttningsvåning ligger golvet delvis
Havsutsikt: En annan viktig sak som kommit fram av TS, är att han kommer att använda källaren till tvättstuga, dusch och bastu. När huset byggdes så var det nog inte tänkt att duschas och tvättas särskilt mycket i källaren, man gjorde helt enkelt inte det på samma sätt som i dag. Tror att med den kraftifga ökningen av tillförd fuktig varm luft, så är även ventilation en viktig del i det hela
KnockOnWood: Jag måste göra en teknisk beskrivning på en balkong (redan byggd) för att få bygglovet klart och avslutat. Balkongen är bara 2 meter över mark och står på "pelare". Plankan längs väggen, som "golvreglarna" vilar på heter väl bärlina? Vad heter motsvarande regel längs yttersidan av balkongen, som bärs upp av pelarna? Heter det pelare eller vad? Där ligger reglar 2" x 6" mellan
Havsutsikt: Absolut så tätt som möjligt nu på vintern, (om det gick, skulle jag pressa ihop det). Min något irriterande erfarenhet, men som troligtvis kommer att bli bra vad tiden lider är följande: Huset köptes med en del av altanen/balkongen färdiggjord. Jag fick frågan av snickarlaget precis i slutveckan om det var ok att de spikade altanen. Nja sade jag, men då hade jag fått metala den tid
matildan: Tack för hjälpen! Då var det så "enkelt " som jag trodde. Vi får göra ett försök. Hoppas det hjälper! :-)
DanielSkåne: Hej, Jag är i Thailand nu och har kommit fram till att en sala (upphöjd uteplats under tak) hade varit skönt i trädgården. Nån som byggt en sån? Tips, idéer och bilder mottages gärna. Materialval? Hur lösa taket?
MicklarPelle: Kommer det vara något öppet? Spånskivor kommer att svälla vid minsta fuktighet/frost ute..
mrpos: Hej Jag har en inglasad altan med 32mm kanalplast i taket. Vi värmer upp den vintertid vid väl valda tillfällen med hjälp av golvvärme. Väggar och glas är bra isolerade men detta tak läcker ju onekligen en del värme. Kanalplasten har ett U-värde på 1,1 enligt databladen. Jag funderar på om det skulle gå sätta ett extra skikt med kanalplast mellan takstolarna under de befintliga
BarneY: Vårens projekt en inglasad altan planeras lite grovt. 5*4m gjuten platta längs husvägg. En fundering är hur fäster man enklast limträbalkarna i plattan?Tänkte använda limträ till stommen.
Joella: Svart låter SNYGGT.. Men det blir VARMT. Den färgen kommer att "lagra" värme. Kanske du ska fundera på det lite till..? För vad du än behandlar färgen med så kommer den att vara varm så länge solen når den.
andersmc: Välkommen till forumet! Utifrån din beskrivning så låter dina förslag helt rimliga. Som jag förstår har du inte betalt någonting än, och det är i så fall väldigt bra. Gör en skriftlig reklamation, ungefär som du beskrivit i ditt inlägg. Om leverantören vägrar acceptera reklamationen och börjar skicka påminnelsefakturor så bestrider du dessa fakturor skriftlig, med hänvisning
GustavW: ESSVE anger 1,6kN tvärkraft per skruv så för att ta lasten behövs kanske bara två skruvar. För att förhindra vridning så behövs nog någon till.
Loie: [citat] Det var ingen dålig isolering palte, men desvärre kan vi inte fixa till ett 30 cm högt golv. Däremot var det ingen dålig idé från NiBaBaD, att lägga en plastduk mot marken för att förhindra markfukt från att stiga upp i konstruktionen, har dykt upp i mina tankar innan. När det gäller att få golvet stumt så har du helt rätt, det krävs gipsskivor för det och ett sviktlöst
akhagen: Gör en skiss i ett ritprogram. Eller rita på papper och fota med digitalkamera. I alla fall lilla jag begriper inte riktigt varken planlösning eller önskemål.
Alko: Hej, det är en gamma tråd, men det vore spännande att få se bilder på hur det blev. Om ni är klara alltså. Annars påminner huset mycket om vårt, med altan på samma ställe, kan posta bilder om så önskas! /A
Pon: Köpte du impregnerat och väntade ett år innan du målade? Tvättade du innan du målade? Använde du "bra" färg? Använde du någon grundolja och/eller rätt grundolja? 3-4 torra dygn på tvättat trä innan målning, planhyvlat bråkar mest. Köp inte impregnerat virke om man tänker måla.
Kuben1: Hej, Vi försöker återskapa funkiskänslan på vårt 30-tals hus. Nu vill byggaren att jag ritar upp ett förslag på hur räcket ska se ut vilket inte är lätt. Undrar om någon av er har bilder på snygga stålräcken, icke-klättringsbara då det blir måååånga meter upp och vi har vilda barn. Tänkte själv något med symmetri och ganska enkelt/spartanskt, men får helt enkelt inte
fresve: Sälj på blocket, och köp andra med rätt storlek på blocket är mitt tips.. Det låter som att det aldrig kommer att få det där riktigt snyggt. Kanterna kommer inte se likadana ut på alla plattor.
peter_d: Låter likt mitt projekt. Standard vit eller aluminium tyckte inte jag passade. Jag satsade på Antracitgrå profiler (Willab Garden WG40) och målade utvändig panel svart som övrigt trä på vårt hus. Invändigt är det vitt som gäller.