52 093 läst ·
11 svar
52k läst
11 svar
Hur många skruv i en balksko?
För att fästa golvreglarna i min trädäckskonstruktion kommer jag att använda balkskor vid infästningen i den bärande ramen (bärlinan).
Balkskorna fäster jag med ankarskruv. Frågan är hur många ankarskruv jag ska använda i varje balksko? Använder jag alla hål som finns i balkskon blir det väldigt många skruv och kanske i onödan...
/NiJa
Balkskorna fäster jag med ankarskruv. Frågan är hur många ankarskruv jag ska använda i varje balksko? Använder jag alla hål som finns i balkskon blir det väldigt många skruv och kanske i onödan...
/NiJa
Produkter som diskuteras: "ankarskruv"
Ankarskruv 4,8 x 40 mm A4 rostfri C5 utomhus 250-pack FAST
För infästning av byggbeslag mot träunderlag
319 kr inkl moms
Läs mer
Balksko: 45*167
Spännvidden är 5400 mm med än "nedgrävd" bärlina på mitten (2700mm). Både bärande ramen och golvreglarna är 45*195.
I balkskorna finns 11 hål på varje sida för infästning i ramen (bärlinan) och 6 hål för infästning i golvregeln.
/NiJa
Spännvidden är 5400 mm med än "nedgrävd" bärlina på mitten (2700mm). Både bärande ramen och golvreglarna är 45*195.
I balkskorna finns 11 hål på varje sida för infästning i ramen (bärlinan) och 6 hål för infästning i golvregeln.
/NiJa
3-4-5 st på varje sida,lite beroende på storlek på skon, men skruva i dom osymetriskt, precis som du gör när du spikar. Då får du högsta hållfasthet, å undviker att skruven tar i motsatt sidas skruv..
magentis
magentis
Att läsa och fundera på:
http://www.byggahus.se/forum/verkty...skruv-galvade-beslag-tryckt-virke-funkar.html
http://www.byggahus.se/forum/verkty...skruv-galvade-beslag-tryckt-virke-funkar.html
Produkter som diskuteras: "ankarskruv"
Ankarskruv CCS Zinkflakes C4 utomhus FAST
För infästning av byggbeslag mot träunderlag.
155 kr inkl moms
Läs mer
Håller på och gör iordning hallen. Har bytt till större fönster, har bytt ytterdörr, rivit resterande gips, drar om elen (förbereder för golvvärme och förser lamputtag med jord och ökar antalet vägguttag), sätter OSB+gips.
Nu till golvet. Vi ska som sagt ha golvvärme + klinker. Golvet behöver isoleras bättre (krypgrund) och i samband med detta tänkte jag minska regelavståndet i golvbjälklaget till c/c30 för att få ett styvare golv. Funkar det med balkskor till extrareglarna eller finns det något bättre sätt? Behöver jag välja samma dimension som övriga reglar i bjälklaget, dvs 45x195 mm, eller funkar det med lägre? Vad säger den samlade expertisen i detta eminenta forum?
Nu till golvet. Vi ska som sagt ha golvvärme + klinker. Golvet behöver isoleras bättre (krypgrund) och i samband med detta tänkte jag minska regelavståndet i golvbjälklaget till c/c30 för att få ett styvare golv. Funkar det med balkskor till extrareglarna eller finns det något bättre sätt? Behöver jag välja samma dimension som övriga reglar i bjälklaget, dvs 45x195 mm, eller funkar det med lägre? Vad säger den samlade expertisen i detta eminenta forum?
Lyfter tråden...Marcus J skrev:Håller på och gör iordning hallen. Har bytt till större fönster, har bytt ytterdörr, rivit resterande gips, drar om elen (förbereder för golvvärme och förser lamputtag med jord och ökar antalet vägguttag), sätter OSB+gips.
Klicka här för att svara