Vi har en hängbrygga som jag håller på och totalrenoverar (byter).

Jag är lite fundersam över valet av skruv för ramen. Jag bygger en ram av 45x170, 4.2 m lång,
3 balkar på längden, 1.03 meter brett och lägger 34x150 i 1.40 bredd på tvären över. På kortgavlarna blir det 1.03 m gavel av 45x170 och antagligen med 45 graders stöttning i samma material i hörnen.

Men, vad skruvar jag ihop det med ? Grabber ? Största de har på Bauhaus är för 34 mm trall - den är 8 cm ?

Det är insjö så salthalt är ju inte ett stort problem - vad skruvar man altanram med, det borde vara ungefär samma ?

Jag tror nog egentligen jag var mest tokförvirrad över urvalet - Skruv brukar vara enkla, rakt spår och heta skruv ;-)

Men vanlig träskruv skulle alltså gå bra menar du ?

Fixar den att skruva sig igenom 45 mm och in i ändträt utan förborrning i i alla fall den första brädan ?

Eller behöver jag en borrande skruv för att åstadkomma det ?

Tillgång till el kan nämligen vara ett problem - skruvdragare model halvkraftig finns dock ;-)

Redigerat:
Jag förstår tyvärr inte riktigt hur du har tänkt bygga. Blir det inte 45mm och sedan in i ändträet?

Alldeles rätt - 45 mm - jag skrev fel och då blir det nog lite förvirrande.

Där skulle jag nog ta en 8mm eller 10mm grov skruv. Heco Hexagon 10x140 kanske. Använd INTE franska skruvar till ändträ( dom biter inte alls) Kan vara lite känsligt att skruva i ändträ så det gäller att ha koll. Vet att vissa rekommenderar att borra in en rundstav tvärsemot skruven riktning för att den ska ta ordentligt.

Så här:

• rund2.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Tack! - Det var ungefär precis vad jag var osäker på - och bra med rekommendationen om fransk träskruv - jag hade tänkt tanken men konstaterat att jag aldrig sett någon göra så :)

Går Du in hos en välsorterad bygghandlare så brukar det finnas en hel vägg med skruv i olika dimensioner för olika ändamål. Jag har använd Grabber mest. Skruvar man tex altan brukar det finnas en sorts skruv för den delen där brädan är kapad alltså nära änden och en för resten av brädan, finns säkert nåt för ändträ också.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.