Altan & Uteplats
SiNteX: Haha, ok jag fattar.. jag ska posta några bilder under morgondagen :)
Gunnar_Bj: Någon som vet var man fixar skruvar till positionsstolar av teak. Har de här Konstsmide marknadsförde en gång, men de vet inte var man skulle kunna köpa.
JohanOLinda: Om man lägger "syllen" på cc1300 (även plintarna) och golvbjälklaget på cc450? Eller är det bättre med tätare syll?
altaxis: Tack för svaret! Det var faktiskt en alldeles lysande ide som jag som rookie i hempularbranschen inte ens hade reflekterat över... Om det ändå finns någon därute som har någon annan tanke så är det bara att hojta. /Samuel
Micke_vb: Vi har funderat på lägga marksten i vårt uterum, samma som vi har utanför... Vi hade först bestämt att vi skulle ha golvvärme och klinker, men det lutar nu åt marksten och en gammal gjutjärnskamin...
RealElwood: Förra året gjorde jag ganska omfattande research med att åka till båda showroomen för att titta och klämma på partierna. Då föll jag för Willabs WG40, den kändes stabilare och så var den vit, vilket Skånska enbart hade på den dyrare varianten. Men i år så har skåningarna uppdaterat sig med vita partier utan spröjs för bra priser. Så har någon känt på "tiorna" och har något
barajag: Annars på det förslaget jag nämnde, glömde att skriva att limträt till bjälklaget tänkte jag på 42X225. Men det fungerar ju med K virke 45x220 också.
NiBaBaD: Jag har liknande konstruktion och har kört utan ränna ett tag och det funkar bra. Se bara till att ha "normal" storlek på ränna på uterummet och inte de pyttesmå som säljs. Den lutningen på taket gör väl att det mesta vattnet plaskar utanför ändå? Ser lite konstigt ut då stora taket verkar gå utanför uterummet (där man ser lite trä). Där bör du nog fixa någon lösning.
peegee4: Om man går på den tabell som i åratal cirkulerat på forumet, så är det mycket riktigt 1,8 meter mellan plintarna som gäller vid bärlinor och golvreglar på 45x195 mm samt 3 meters spännvidd på golvbjälkarna, som placeras med c/c 60 cm och med 28 mm tjock trall ovanpå. Plinten behöver inte ha större diameter än 200 mm. 60 cm djup under marknivå är ofta förekommande i Skåne.
byggare henke: har gjutit i minus grader. det går men inget för någon som har bråttom. då den måste få brinna på riktigt en gång innan det blir vikter på en sådan gjutning
henrik thyren: Hej. Vi skall köpa nya markiser till vårt radhus. Vi trodde först att det skulle räcka med att byta duken, men det visade sig att mekaniken också är kass så vi behöver helt nya markiser. Vi har varit i kontakt med markis.se och nu undrar jag om det är någon som har erfarenhet av detta företag. Dels hur de är att arbeta med, vilken service de har, hur deras bemötande är samt
HeleneSj: Förra året surfade jag runt och hittade en leverantör som hade aluminiumpartier som man inte skjuter åt sidan som är det vanliga utan man skjuter dem uppåt, mot taket så att säga. Nu när tankarna om altan börjat gro igen kan jag inte hitta sidan igen. Någon som vet??
KungAnka: Skulle inte tro att du kan få tjäskjutning på sprängsten. Det beror på vad sprängstenen ligger på, men är det berg under ska det inte vara några som heslt problem att bygga direkt på spränstenen. Tur är väl det, sprängsten har ett multiplikatirvärde på 1,7 jämfört mot tjälfarlig jord (silt). Det innebär att frostfritt på sprängsten i Stockholm ligger på 1,9x1,7=3,2 meter!
roli: Med lera i backen, finns det väl endast två alternativ om du vill bli av med vattnet på ett bra sätt. 1) Dra rör till närmsta brunn/dike. 2) Göra som några grannar, dvs ordna en stenkista som du sedan leder vattnet till via rör.
cederbusch: Nope, inga problem alls vad jag sett. Men vi har haft så otroligt mycket snö i år så det var nog ingen tjäle att prata om direkt. Och som henke säger så är det enkelt ordnat med en sådan konstruktion om det skulle bli tjälskott.
Marlen Eskilsson: Vi gjöt en gammaldags trappa till vårt hus och vände oss till en vanlig byggfirma, som i sin tur hade en man som gjorde murjobb åt dem. Han var inte bra. Nu åtta år senare har vi förstått att han blandade för mycket sand i betongen, vilket gör att den vittrar sönder. Det är bättre att du vänder dig till en murare som jobbar med att bygga trappor. Rita den som du vill ha den, så
Tossegubbe: Om det finns vattenfickor under stenen men inte annars. Sedan måste ju stenen ligga stabilt med
digforlife: hej barajag! Nja, detta kommer ju att komma under marken kan man säga, det ligger i nivå med huset som står på backen så jag gräver undan en del för att kunna lägga bärlinorna. Så det estetiska i detta kommer ha mindre betydelse. Jag ska använda mig av 45*170 som bärlina och samma som bjälklag (de ska sitta cc 60). En bärlina i huset, en 1,8m ut och en 3,6 m ut, de yttre bärlinorna
forzamicke80: Hej! Tänkte kolla med proffsen här på forumet hur en nybörjare går tillväga för att bygga ut med ett extra trappsteg runt hela vår uteplats? (ska ta bort det vita räcket mot annat) Vi ska ha det som det är till vänster på bilden och hur gör jag för att få rätt underlaget och att få det jämnt (grus eller annat)? Hur gör jag sen när väl underlaget är på plats? Hur går jag
MAttias_A: Hej, Tror nog att du kan lyckas få 10% oavsett när du köper det! Mvh MAttias
KungAnka: Du ska vara försiktig med att gjuta platta. I ett hus som värms upp året runt så värms marken under plattan upp - inga problem med tjälen alltså. Men på en altan, speciellt om det är tak på den, så går tjälen rakt ner i backen med risk för tjälskador. För ouppvärmda ytor måste man altså vara särskillt uppmärksam på vad det är för material under, att dräneringen funkar,
b8q: Jag skulle fundera på antingen en trappa som går "runt" hörnet på terrassen, alltså att den börjar på marken och går upp längs ena sidan till hörnet (och då uppnått halva sin höjd ungefär), så en liten plattform utanför hörnet, en 90 graders sväng och så vidare upp längs den andra sidan av av terrassen. Eller också en trappa som går enbart längs ena sidan, men som gör en
MsFixit: Beställde en stor terassmarkis från markisonline.se för tre år sedan. Fick först hem tygprover och beställde sedan. Vad jag minns fungerade det smidigt med leveransen och vi har inget att klaga på vad gäller kvaliteten på duk eller det "mekaniska". Priserna då var klart konkurrenskraftiga.
Buster1: Det blir varmt på sommaren så öppningsbara fönster är nog smart. Tänk på att myggfönster är väldigt smidigt att ha om man vill undvika att få in ohyra. Vi har extra dörrar utan glas där vi har monterat in myggfönster. Bara att öppna skjutdörren med glas och dra för den med myggfönster. En vädringsventil skulle jag sätta högt eftersom det med största sannolikhet är varm luft
Buster1: Kolla upp stommar i aluminum, då kan du bygga direkt på gamla golvet då konstruktionen inte väger så mycket. Det beror ju förstås på vilken typ av uterum du tänker dig?
Niclas Jonsson: Armera ner i sprängstenen så är det inga problem! Borra 10 cm djupa hål med en borrhammare, slå i 3-4 st armeringsjärn, och ställ röret omkring, fyll med grovbetong. Kanske får du klafsa till en "start" först som får bränna innan, så röret sluter hyggligt tätt och inte all betong rinner ut i botten på röret.
Jondy: Det hade underlättat med en skiss över huset/vägen och altanen. Kan det vara en idé att plantera en häck eller annat insynsskydd ute vid vägen? På så vis kan du ju hålla altanen öppen så ni kan hålla koll på barnen.
pandanloo: Thjoo! Sambon och jag har köpt ett hus, får inte tillträde förräns slutet av sommaren. men sitter varje dag mer eller mindre å planerar för allt man skall göra såfort man fått tillträde :) D första jag vill göra är att bygga altan med badtunna, reningsverk och utomhusdusch. Men har så såvårt att se d framför mig hur jag skall bygga altanen. tips? [bild] Det gröna är häcken