Altan & Uteplats
Nusnäs: Är det ett "riktigt" skorstensrör du tänkt dig, typ Premodul eller likande, så är avståndet minst 10cm till exempelvis en vägg. Jag har en sådan skorsten som går igenom övervåningen på ett fritidshus och det är inga problem. Sen måste du även tänka på höjden av skorstenen i förhållande till huset, det kanske är en svårare nöt att knäcka.
ptk: Vet någon om tabellen som man refererar till ovan är baserad på 15 eller 20 cm plint?
lagre: Ok. Har inga bilder än. Jag la en bit utanför entrén och byggde ett litet staket i somras. Mina erfarenheter hittills är följande: - Ek krymper lite mer än vanligt trallvirke tycker jag. - Lätt att det spricker i ändträt om han inte låter det torka på rätt sätt dvs under tak och skuggigt innan man lägger det. - Upplever att det inte spricker som vanlig trall utan att det mer
klos: Snyggt. Lite pillgöra gissar jag men säkert värt det eftersom man blir glad varje gång man får ut på altanen. Ser ut som även småbitarna är förankrade i klippan, ser ut som borrdamm runt dem. Vi kommer även att behöva kapa längs med trallen och jag funderar på om det kan fungera att göra ungefär som när man lägger sista golvbrädan mot en vägg som inte är rak. Svårt att
arnoldnyström: tack för svaren skall kolla upp pelletskaminen,och samtidigt slå en signal till sotaren (om inte han vet kanske han kan hänvisa vart meddelar isåfall ).I vilket fall så är ju mysfaktorn mycket högre o priset mycket (förhoppningsvis) lägre med någon form utav eldad uppvärmning .
Nimajneb: [citat] Visst är det så men druvorna behöver skydd, o mysfaktorn är ganska låg om den bara sitter vid en vägg jämfört med att hänga ner från en Pergola med terass/altan under. Lite lättare b lir det i södra sverige men även här så blir skördarna större med tak, Sedan behöverman ju inte bygga så att taket framhäver sig. Det man ska se är pergolan o vinstocken, tittar man
suddaren: Hej! Jag ska påbörja projektet att bygga altan. Har hittat flera filmer och instruktioner på nätet som jag noggrant tittat igenom. Min altan skall dock ha två delar som skiljer sig från de beskrivningar och ritningar som jag hittat, nämligen att jag skall ha sneddade sidor samt trappa runt hela altanen. Jag undrar lite hur man skall tänka när man göra sneddade kanter, finns det
thewolf: Blå plugg och rostfria träskruv bir nog kallas. Ta rätt långa skruv...
Anna_H: Vi köpte ett par långa hallmattor på IKEA, funkar utmärkt. De håller väl inte hur länge som helst eftersom det är innemattor, men eftersom det är gummi på baksidan ligger de still vilket inte en trasmatta gör.
fresve: Så balkongen är 3*4 meter nu, varav en 3-meterssida är fäst i huset? Om du inte bor i skogen så borde du ju sökt bygglov, sa de inget om konstruktionen?
Christoffer G: Jag har snöat in på att ha ett staket som på bilden. Frågan är bara om jag kan hitta färdiga moduler som ser ut som på bilden och i så fall var? Eller om jag måste snickra själv? Finns det någon byggbeskrivning på hur man bygger den typen av staket? [bild]
Fidde_jkpg: Hej, Jag har planerat att bygga uterum med limträstomme på delar av ett befintligt trädäck och har några frågor som jag hoppa kunna få svar på: 1. Ska man verkligen fästa stolparna med vinkeljärn direkt i trallen som Willab säger ? Borde man inte åtminstone lägga syllpapp under för att skydda mot fukt ? 2. Vi ska ha några fönster som ej går ända ner till golvet. Är det
Jessica Pessica: Ok, tack för svaret!
E55AMGTOMMY: vet inte exakt vad du menar när du skriver taket men antar du menar altanen. trappan "hänger" i 4konsoler som jag tagit reda på från den gammla stensättningen som var innan då fannas ett trappsteg ner under varje dörr som hängde på dessa konsoler bultat i grundbalken. de ser ut som ett vanligt vinkelgärn alltså i L form som ja har dragit med rejäl skruv i min 195/45 bärlina jag har
PNZso: Hej. Jag bygger växthus i lärk och jag har fastnat lite på vilken typ av glas ja ska ha. Ambitionen är att ha frostfritt inne i huset så ca lägst 5 grader. Jag är inte intresserad av plast i första hand och undrar om jag får problem med kondens på rutorna om jag sätter enkelglas? Jag vill även ha en isolerande effekt för ekonomi och miljö och då kanske fuktproblemen blir ännu
sennen: Tack för alla tips! Jag har hittat en brädgård som klyver åt mig. 150 kr i arbetskostnad + vanligt pris på löpmeter för 28x120. Ska ringa Byggmax också (fast det ligger lite dumt till för mig), och se om de har 28x145 hemma. Bra tips, som sagt! Tack!
Tornhill 2: Skall du isolera någonstans, så är det i taket, golvet hade jag struntat i. Isolerar du golvet, så kan de (barnen) sova där åtta månader om året i Stockholmstrakten, tio månader med ett 1kw elelement på natten. OM du skall isolera golvet får du inte bygga in tryckimpregnerat. Du kan aldeles säkert bara ställa stugan på lecablock. Enda förbehållet är om det är EXTREMT blåsigt
jokkling: Hej! Jag har redan löst problemet. Jag gjöt fast vanliga stolpskor och förstärkte med ett kraftigt vinkeljärn som jag fäste med expanderbult. Sitter kanon! Tack för svaren ändå!
HusByggarTomten: http://www.plannja.com/templates/PageW____1793.aspx
thewolf: Nja. det fungerar men risken är att det kan svikta lite. I början av min altan så gick jag efter tabellen, då tyckte jag att det sviktade lite. Så nästa platå överdimensionerade jag en del. Men jag kan då påpeka att jag vill ha ett stumt altan golv. Kommer inte ihåg hur mycket jag överdimensionerade men det var en del. :-) Sen är det ju en kostnadsfråga med. Det blir dyrare at
incan: vi gjorde en avsats istället och har nu byggt en trappa ut från den. Blev jättebra.
grungarn: Så byggfirmor tar 600-700 per m2 för att bygga veranda? + material Jag har precis startat eget så jag blir nyfiken.
MathiasS: Om det är 1 2 eller 3 cm spelar knappast någon roll så länge det inte samlas löv och elände som gör att ändträet står fuktigt långa perioder. Jag har valt att kapa panelen 1-2 cm upp men lägger istället en horisontell bräda längst ner mot trallen utanpå panelen (notläkten ansluter mot denna). Överkanten mot panelen tätar jag med mjukfog. Målas i samma färg som panelen i
Magnus_78: Farstukvisten blir nog ett projekt för nästa år då jag inte har så mycket tid till det just nu. Själva platsen för byggandet ligger dessutom 3,5 timmars bilfärd bort. I mitt fall ska jag måla delar av det tryckimpregnerade virket och då vore det ju bra om det fick stå till sig ett tag och torka så vi får se om jag inte smäller upp de vertikala 95x95 stolparna nästa gång jag åker
estwing: för att gå i en skön trappa så såga vangeln i 30 grader mot altan... sen kan du bygga efter min ritning om du nu vill det: ni som vill ha bilder på trappbygge!!! tråden finns nåra sidor tbx.. mvh snickar estwing
Tossegubbe: Just dessa finns inte att köpa längre men säkert liknande hos dom flesta leverantörer skulle jag tro? har sett en liknande som ser ut som en stor råspont typ 200x40 och används mycket i hästboxar bla så kollar du med ngn tillverkare av sådana så hittar du nog dom.
Hampe: Vanlig vitmålad råplan med 4-5mm springa och svart papp bakom?