5 336 läst ·
28 svar
5k läst
28 svar
Mitt altanprojekt (kent)
hejsan
börja med att stryka på boracol nu.
detta kan ske när man har obehandlat trä samt hög fuktighet ute.
stryk på detta så är ditt problem borta. när allt e torrt, alltså torrt då skall du grunda å måla under....
god jul
mvh
snickar estwing
börja med att stryka på boracol nu.
detta kan ske när man har obehandlat trä samt hög fuktighet ute.
stryk på detta så är ditt problem borta. när allt e torrt, alltså torrt då skall du grunda å måla under....
god jul
mvh
snickar estwing
Ser ut att vara begränsat till en enstaka bräda så detta är inget problem. Antagligen har fick du lite sporer på köpet när du köpte brädan....
Jag föreslår att du inte använder boracol (produkten boracol alltså) utan Mögelfri. Den senare är gjord för att behandla ytlig beväxtning vilket detta ser ut att vara. Boracol är gjord för att behandla röta på djupet och kan lämna kvar näringsämnen på ytan om man har osis, vilket förstås inte är så bra om man har ytväxande mögel. Det kan bli som att duka julbord för möglet mao.
Rätt produkt på rätt ställe är bäst. Ring Jape om du ändå är osäker på produktvalet.
Jag föreslår att du inte använder boracol (produkten boracol alltså) utan Mögelfri. Den senare är gjord för att behandla ytlig beväxtning vilket detta ser ut att vara. Boracol är gjord för att behandla röta på djupet och kan lämna kvar näringsämnen på ytan om man har osis, vilket förstås inte är så bra om man har ytväxande mögel. Det kan bli som att duka julbord för möglet mao.
Rätt produkt på rätt ställe är bäst. Ring Jape om du ändå är osäker på produktvalet.
Produkter som diskuteras: "Mögelfri"
Mögel-Fri Inne Jape
Tvätta bort mögel inomhus
86 kr inkl moms
Läs mer
Jag håller med MathiasS.
Råspont kommer från typ sämsta delen av trädet, så det är ofrånkomligt att några bräder får lite svartmögel ifall de är utsatta för året-runt-utomhusväder.
Jag fick svartmögel på undersidan av garagets råspont när det stod relativt öppet under första senhösten och vintern.
Och jag håller också med om att du ska botanisera bland de olika antimögelprodukterna och gärna prata med deras kundsupport, innan du bestämmer dig för vilken smörja du ska stryka på. Sen går det alltid att ventilera sina tankar här, och höra vad andra gjort.
Själv blandade jag ihop en häxbrygd av mögelfri och borsalt köpt från färghandeln, jag har ingen aning om det var smart eller dumt.
Men den verksamma beståndsdelen i boracol är ju någon borförening, då bor är giftigt för möglet. Och jag har antagit att det är glykolinnehållet i boracol som utgör den ev "näringen" för ytmögel, så den beståndsdelen skippade jag.
Sen sprutade jag på det med en sån där pumpspruta Iförd halvmask, täckande skyddsglasögen, en keps och gammal skjorta jag kastade efteråt. Jag tvättade mig direkt om jag fick nåt på mig, och sen ordentligt efteråt. Jag tror att bor inte är att leka med.
Behöver du borsalt har jag mycket över, så du kan få lite.
Råspont kommer från typ sämsta delen av trädet, så det är ofrånkomligt att några bräder får lite svartmögel ifall de är utsatta för året-runt-utomhusväder.
Jag fick svartmögel på undersidan av garagets råspont när det stod relativt öppet under första senhösten och vintern.
Och jag håller också med om att du ska botanisera bland de olika antimögelprodukterna och gärna prata med deras kundsupport, innan du bestämmer dig för vilken smörja du ska stryka på. Sen går det alltid att ventilera sina tankar här, och höra vad andra gjort.
Själv blandade jag ihop en häxbrygd av mögelfri och borsalt köpt från färghandeln, jag har ingen aning om det var smart eller dumt.
Men den verksamma beståndsdelen i boracol är ju någon borförening, då bor är giftigt för möglet. Och jag har antagit att det är glykolinnehållet i boracol som utgör den ev "näringen" för ytmögel, så den beståndsdelen skippade jag.
Sen sprutade jag på det med en sån där pumpspruta Iförd halvmask, täckande skyddsglasögen, en keps och gammal skjorta jag kastade efteråt. Jag tvättade mig direkt om jag fick nåt på mig, och sen ordentligt efteråt. Jag tror att bor inte är att leka med.
Behöver du borsalt har jag mycket över, så du kan få lite.
Redigerat:
fick liknande när jag byggde min farstukvist.
tog boracol å det försvann.
så jag tycker fortfarande du kan ta detta.
men vissa vet nog mer än mig om detta då jag bara råkat ut 1 gång innan å jag löste detta med boracolen.
är det bara ytligt så skall man slipa bort möglet å sen ta boracol.
pratade med en målare om detta precis...
men du tar det som du tycker e bäst...
mvh
snickar estwing
tog boracol å det försvann.
så jag tycker fortfarande du kan ta detta.
men vissa vet nog mer än mig om detta då jag bara råkat ut 1 gång innan å jag löste detta med boracolen.
är det bara ytligt så skall man slipa bort möglet å sen ta boracol.
pratade med en målare om detta precis...
men du tar det som du tycker e bäst...
mvh
snickar estwing
....detta är ett typfall där "folk" gör som dom alltid gjort och det är inte alltid rätt. Tillverkaren av produkterna i fråga lämnar tydliga besked och är riktigt duktiga på detta område (förstås).
Estwing: Att slipa bort möglet är ett tveksamt råd. Slipa innebär spridning av sporer. Om du nöjer dig med att behandla det angripna området, ingen slipning, så kommer möglet att dö och sedan torka bort under den varmare årstiden. Att det faktiskt också funkar på detta sätt kan jag själv intyga - jag har haft en halv regnskog av mögel på vinden som behandlats med Japes produkter och nu är finns det inte ett spår kvar av dessa. Någon mekaniskt bearbetning av angreppen behövs inte. Om man ändå vill borsta/slipa för att få bort möglet gissar jag att det är bäst att göra det efter behandling.
Kan man använda trevligare produkter än just Boracol tycker jag det är bra att göra det:

Estwing: Att slipa bort möglet är ett tveksamt råd. Slipa innebär spridning av sporer. Om du nöjer dig med att behandla det angripna området, ingen slipning, så kommer möglet att dö och sedan torka bort under den varmare årstiden. Att det faktiskt också funkar på detta sätt kan jag själv intyga - jag har haft en halv regnskog av mögel på vinden som behandlats med Japes produkter och nu är finns det inte ett spår kvar av dessa. Någon mekaniskt bearbetning av angreppen behövs inte. Om man ändå vill borsta/slipa för att få bort möglet gissar jag att det är bäst att göra det efter behandling.
Kan man använda trevligare produkter än just Boracol tycker jag det är bra att göra det:
Redigerat:
Och jag vill påpeka att jag inte lägger någon speciell kunskap bakom mitt råd att kolla olika produkter och vad dom tänkts användas till.
För det upptäckte jag nämligen själv rätt snabbt. När man läser på baksidan av flaskorna och på tillverkarens hemsida inser man att dom helt klart designas för olika "problem".
Jag vill inte komma med någon direkt rekomendation, då jag kan för lite.
Mitt eget experiment är dessutom lite för tidigt att utvärdera.
För det upptäckte jag nämligen själv rätt snabbt. När man läser på baksidan av flaskorna och på tillverkarens hemsida inser man att dom helt klart designas för olika "problem".
Jag vill inte komma med någon direkt rekomendation, då jag kan för lite.
Mitt eget experiment är dessutom lite för tidigt att utvärdera.
sen kan det vara så att denna produkt passade bra hos mig men inte hos han.
man kan prova å sen avgör man själv om resultatet blir bra.?
jag kan inte så mycket själv om detta.
vad jag skrev va att så HÄR gjorde jag å det funkade. om det va rätt produkt egentligen det vet jag ej men det funkade å hade säkerligen funkat med något annat me...
mvh
not mögelexperten marcus
man kan prova å sen avgör man själv om resultatet blir bra.?
jag kan inte så mycket själv om detta.
vad jag skrev va att så HÄR gjorde jag å det funkade. om det va rätt produkt egentligen det vet jag ej men det funkade å hade säkerligen funkat med något annat me...
mvh
not mögelexperten marcus
Om du är i kontakt med någon kundsupport kan du också passa på att fråga vad som gäller om du sen vill t.ex. måla behandlad yta, kan man måla direkt eller måste det tvättas först eller nåt annat.
Ja, om det nu inte redan framgår tydligt på t.ex. burken, då ...
Ja, om det nu inte redan framgår tydligt på t.ex. burken, då ...
Ja, eller så tar man reda på vad som funkar och varför och så agerar man efter det. Boracolprodukten kommer funka för detta i 9 fall av 10. Dock är den onödigt giftig och det finns som sagt produkter som är avsedda för just detta problem.estwing skrev:
Hmmm.....ja nästan. Så har det iaf varit. Men faktum är att i det senaste testet jag läste (tror det var i våras) så var miljöalternativet bäst i test vilket måste vara första gången någonsin.estwing skrev:
Till bilen använder jag smartabs Fordonsavfettning + Power (tjärlösare). Om det är miljö eller inte vet jag inte men det fungerar väldigt bra.
God fortsättning alla
Läste om Kents mögelproblem och era råd om hur man får bort möglet.
Jag har en farstukvist som jag började bygga i somras, jag la råspont och sedan takpapp. Tyvärr blev jag aldrig klar att lägga på plåten, och nu har det bildats liknande "svartmögel" på undersidan av taket/sponten. Jag tror en del beror på att det har läckt igenom pappen men även att det kommer in fukt utifrån/underifrån.
Tanken har varit att riva ner taket och göra om det framåt våren, och lägga på plåten direkt för att slippa dropp och läckage. Men, nu när jag läste denna tråden verkar det finnas lösningar som inte kräver omarbete? Jag kan helt enelt låta det torka upp och sedan beandla med Boracol?
Hur länge skall det verka innan man kägger på ny takpapp?
NiB
Läste om Kents mögelproblem och era råd om hur man får bort möglet.
Jag har en farstukvist som jag började bygga i somras, jag la råspont och sedan takpapp. Tyvärr blev jag aldrig klar att lägga på plåten, och nu har det bildats liknande "svartmögel" på undersidan av taket/sponten. Jag tror en del beror på att det har läckt igenom pappen men även att det kommer in fukt utifrån/underifrån.
Tanken har varit att riva ner taket och göra om det framåt våren, och lägga på plåten direkt för att slippa dropp och läckage. Men, nu när jag läste denna tråden verkar det finnas lösningar som inte kräver omarbete? Jag kan helt enelt låta det torka upp och sedan beandla med Boracol?
Hur länge skall det verka innan man kägger på ny takpapp?
NiB
Det behöver nog inte "verka" någon speciell tid, det fortsätter ju verka för alltid, typ. Iaf borsalt-baserade produkter.NiBaBaD skrev:
Däremot är det väl bra om det får torka såpass efter behandlingen att du inte lägger papp på onödigt fuktigt underlag. Är det öppet undertill så torkar råsponten ut åt det hållet också, så det behöver ju inte vara snustorrt. Är det inte diffusionsöppet undertill så är det dels byggfel och så torkar det nästan aldrig ut (därav byggfel).
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden