Fick vårt "kompletta", färdigkapade uterum i förra veckan, men när hantverkarna monterat upp det kunde de konstatera att två av skjutpartierna var feldimensionerade (större än de beställda) och att sidoprofilerna som krävs för att ge stadga och för att kunna låsa dörrarna helt saknades (liksom det kilträ som skall skydda mot att vinden blåser in mellan tak och sidopartier).

Leverantören körde först attack-är-bästa-försvar och nekade till att skjutpartierna var felaktiga samt konstaterade med en axelryckning att sidoprofilerna var slut och att de helt enkelt inte såg någon anledning till att informera om detta. Några timmar senare erkände de att de levererat dörrar i fel storlek och konstaterade samtidigt att de inte skulle kunna göra något åt detta förrän tidigast någon gång efter jul.

Men jag får ju jätteproblem: mitt uterum ligger väldigt utsatt för väder och vind och de feldimensionerade partierna gör att det blåser rakt in. Taket riskerar dessutom att lyfta eftersom det blåser in mellan tak och sidopartier. Och det skjutdörrsparti som är rättdimensionerat står instabilt eftersom sidoprofilerna saknas. Nu i stormen fick jag stadga upp det hela genom att skruva in ett gäng balkar i stommen på insidan, så nu är det sprillans nya uterummet fullt med fula skruvhål.

Jag känner mig lurad! Men jag kan ju inte montera ner och skicka tillbaka skiten. Dels är både altan och fasad påverkade av bygget, dels har jag inte råd att anlita hantverkare igen, nu för nedmontering.

Leverantören tycker att jag helst bör montera ner de felaktiga partierna och transporterar tillbaka dem. Alternativt att jag "kan få lov att" ha kvar dem tills de har levererat rätt partier.

Mitt förslag till leverantören är att jag håller inne med betalningen tills dess att de
1. har levererat korrekt och komplett.
2. monterat ned de felaktiga och upp de riktiga partierna.
3. återställt stommen till det skick som den hade varit om jag fått rätt och komplett leverans redan från början.
Dessutom anser jag att priset får reduceras, med tanke på både försening och det merjobb som det innebar för mina hantverkare att försöka passa in partier som helt enkelt inge gick att passa in och att sedan stadga upp och skapa nödlösningar för det inkompletta uterummet.

Vad tycker ni? Är det inte rimligt, det jag kräver? Och vart bör jag vända mig för att få stöd om så behövs?

Testa att fråga i juridik delen så kanske du får mer svar.... Eller att mod flyttar tråden...

Välkommen till forumet!

Utifrån din beskrivning så låter dina förslag helt rimliga. Som jag förstår har du inte betalt någonting än, och det är i så fall väldigt bra. Gör en skriftlig reklamation, ungefär som du beskrivit i ditt inlägg. Om leverantören vägrar acceptera reklamationen och börjar skicka påminnelsefakturor så bestrider du dessa fakturor skriftlig, med hänvisning till reklamationen. Så länge fakturan är bestriden kan du inte få någon betalningsanmärkning.

Du kan i första skeendet vända dig till kommunens konsumentvägledare för att få hjälp.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.