Hej!

Jag letar efter svart trätrall. Jag har läst i forumet att man kan måla trall, men finns det färdig svart trätrall någonstans att köpa? Hjälp!

Hmmm.. borde det inte gå att betsa trall? Fan vad coolt med svart utedäck..

Hej! Jättesnyggt och bra är att använda Roslagsmahogny! Svart och dösnygg som vackert grånar av efter åren. Olja och tjära- dessutom bra skydd för träet!

Kan ju bli sjukt varmt på trallen med svart, men säkerligen snyggt. Antagligen större risk att plankor vrider sig, spricker mm pga den extra värmen.

Tackar för tipsen och åsikterna :D Jag återkommer med bilder när renoveringen är gjord!! Det får bli att "måla" själv, då jag inte hittar någon svart"målad" trall.

Tänk bara på att det kommer bli galet varmt när solen ligger på. Det kommer inte funka att gå barfota på den då.

Plus att alla smutsiga "fötter" komma syna tokmycket...

Väcker liv i en gammal tråd :cool:

Ska köpa trall till min balkong och kom just på den briljanta (?) idén att måla trallet svart.
Sedan med lite snygg belysning under så kan det nog bli riktigt snyggt.

Vad är nackdelarna? Tror ni att det kan bli olidligt varmt när solen ligger på?

Kan färgen riskera att regna bort?

När man väl har målat så är det ju svårt att ångra sig menar jag, visar det sig att färgen börjar flagna så får man väl slänga skiten :(

Du måste givetvis använda en produkt avsedd för ändamålet
tex. terasslasyr, går att bryta i alla kulörer.
Olidligt varmt blir det nog ivilket fall.

När ni pratar om trall så antar jag att vi pratar om tryckimpregnerat virke? Efter vad jag har hört så är det bra om låter bli att behandla det direkt utan låter det ligga i alla fall några månader så det "slits in" av sol och väder.

J
Blanda T-röd med tjära så får du en snygg svart färg

John J skrev:
Blanda T-röd med tjära så får du en snygg svart färg
Ingen risk att det färgar av sig på skor (och fötter) om det blir varmt?

Hemmakatten
Det finns speciell terrasslasyr för impregnerat trä som SKALL påföras när trallen är ny.

Låter fint men som sagt, kommer bli varmare och all skit kommer synas direkt.

Det måste väl finnas någon form av skydd (olja, medel eller dylikt) som gör att den svarta färgen inte suger åt sig av värmen?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.