Altan & Uteplats
John J: [citat] Om håller bara håller sig stängda så har du givetvis rätt men vanligtvis så öppnar de sig när det regnar mycket.
bränski: lägg ingen plast.. plast lägger du bara underst om du tex lägger ett tralldäck på plattor eller jord för att inte få upp fukten i golvet.. annars ingen plast... möjligen vanlig vindpapp om man vil undvika drag (om det finns) i övrigt, om trallen är jämna och fina, lägg furu golvet rakt ovanpå bara, men varken limma eller skruva första året, är det ett uterum så kommer golvet att
bränski: [citat] ring Skånska byggvaror, Willab, JTB, alla som säljer uterum har möjlighet att sälja tak till dig...
Doldr: Man bygger en riktig altan på plint. Jag lovar dig att det är mer jobb med att padda stenmjöl och annat än att gräva några plinthål. Då blir det dessutom stadigt.
niklasl: Jag tycker att den bredare är snyggare, särskilt på en större yta. Funderar själv på 145x28 till 90 kvm, men är lite rädd för sprickor. Nån som har koll på hur den tunnare står sig jämfört med 34 mm?
DeEss: Men... hur många terasser ligger under vatten i 24 h??? Borde man inte ha annat än springan att oroa sig över då? :D //Daniel
Daydreamer: Hej, hur gick det, är du nöjd m vikväggarna? Har nu satt mina, men det finns ingen dörrbromsfunktion alls i öpppningdörren, hur har du löst det? Sen blir det 1cm springa mellan gångdörrarna (har 3+1 och 1+1 partier), det sittar en tätplast bit i botten som gör att det inte kan va mindre springa, hur har du löst detta? DD
roli: Jag håller med, använd samma färg på alla plåtdetaljer. Stod själv i valet mellan vita eller svarta rör resp. vindskiveplåtar till det vita uterummet. Det blev till slut svart eftersom huset i övrigt har svarta rör och plåtdetaljer och det har fungerat perfekt färgmässigt nu när allt är monterat.
Pagno: Personligen hade jag murat eller gjutit en vinklad mur i det mest utsatta hörnet. Kostar förvisso mera men håller för evigt.. Sedan bygger man en passande överdel i virke som harmonerar med hus/uteplats. muren behöver inte vara fullhöjd utan fungerar mest som fästanordning. "byggare"
tihimas: Du kan inte lägga sten PÅ frigoliten, men du kan lägga på grus som ligger på frig.
Korp-Johan: Det enda vettiga, så vitt jag kan se, är att ta bort trallen, täta plåten genom att lägga ny plåt ovanpå. Sedan lägger du en reglar ovanpå så du har något att skruva trallen i och likadant runt hela altanen. Trallen får inte ligga dikt mot underlaget Blir det besvär vid altandörren får du göra ett steg. Jag vet att jag verkar jobbig, men...... mvh Johan
Korp-Johan: Hur ser huset ut? Gammalt/nytt? Har du någon belysning nu? Skicka gärna en bild. Frågan är ju lite svårbesvarad nu. mvh Johan
wursley: Låter bra. Undrar hur mycket man ska gräva innan man är säker att det är berg? Man kan lätt säga att jag kommer inte kunna flytta den själv om det var bara ett sten.. kanske fortfarande tjäle-säkert i så fall.
Thomas59: Ska själv bygga en. Kolla in http://www.fornobravo.com/ och särskilt deras diskussionsforum http://www.fornobravo.com/forum/ Där finns allt du behöver veta inkl gratis ritningar, byggansvisningar och recept. Dom har en svensk återförsäljare som brukar annonsera stenugnsbyggsatser på Blocket. Östersunds Stenugnsmakeri eller nåt sånt heter dom. Bättre dock att bygga själv.
pech: Har ingen egen erfarenhet att dela med mig av men gjorde en sökning och hittade en låda som kanske kan fungera som inspiration till ditt projekt: http://www.sommarboden.se/show_product.asp?artnr=mt063&ref=%2Fshow%5Fcat%2Easp%3Fcat%5Fid%3D52%26head%5Fid%3D31&cat_id=52
raveper: Ett exempel är balkonglådor. Inte brukar de se så fräsch ut efter ett par år och då är de ändå gjorda för att sitta ute.
cust3000: Jag slog ner 2st byggställningsrör längst ut, samt ögglor i galvat i varje hörn, funkar kanonbra. Inte beroende av hög respektive lågvatten. Se mitt inlägg i en annan tråd: http://www.byggahus.se/forum/altan-uteplats/123574-bygga-brygga-pa-cementringar.html
Nilfons: Hej, Skall sätta upp markiser över altanen. Någon som har tips på en bra återförsäljare i stockholmstrakten? Jag skall ha med montering då jag har puts i fasaden och inte helt enkelt att sätta upp. Alla tips mottages tacksamt!
p-anders: Hej, nu är det gjort. 40 cm höga plintar är gjutna i sina nygrävda hål. 25 kg cement i varje. Tror det blir bra men vi får se efter en vinter :) Tror inte jag lyckats gräva djupare, har rätt jävlig mark. Tack för era svar..
larsigve: Hejsan! Vill sätta upp balkonger på andra våningen i vardera gavelvägg i samband med att jag renoverar fasaden. Nu har jag rivit in till isoleringen (under liggande trävägg/asfaboard). Konstruktionen nu är: 1) liggande spåntad innervägg (minst 12 mm), stående reglar (150 x 35) med isolering (sågspån) mellan samt liggande trävägg ytterst (27 x 95) spikad i reglarna, (södra gaveln),
DeEss: Formplyfa, som "Pablo" skrev... Har gjutit egna "bya"-block på prov, ca 14x21x45 i egenbyggda formar. Byggde ett par formar i plyfa och fyllde, lät bränna i ett dygn ca innan dom togs loss för "slutbränning". Sen skulla man "vålda" dom så dom blev slitna som bya... Tog väldigt lång tid att göra detta + att resultatet varierade (var väl inte jättenoga med blandningsförhållandena).
tecco: [citat] ja garagedörren kommer vi att flytta på nu när vi ändå ska byta panelen till garaget. Det gråa skåpet är ett sopföråd som man öppnar från garaget. Inte så snygg, men det går ju att riva. :)
roli: Franskskruv och plugg fungerar bra i lecasten. Men det skall vara en rejäl plugg. Den vi använde var 100 mm lång och monterades i 10 mm borrat hål. Franskskruven var 140-150 mm lång med diameter 7 mm (skall igenom 45 mm regel och sedan in i pluggen). Dessa monterades med 1-1,5 m mellanrum. Har nu varit monterat i över tio år och har inte rört sig det minsta. Har för mig att skruv och
Sökarn: [citat] Grått omkring och svart uner fast det bara var en ram runt där, sämre vent?
Alexandersson_1: Hej ! Är det någon som testat trall av komposit se länk http://www.boke.se/pdf/Blad_AltanTrall.LU.pdf Om någon har testat det så skriv gärna, om någon har sett en altan av detta material som legat några år vore det intressant med lite info. Mvh Alexandersson_1
PeterTh: Hej, Efter att ha slutfört (nöja nästan slutfört...) semesterns altanprojekt så ska den utrustas med en ny grill. Lite efterforskning på nätet och beslutet blev att satsa på gasol. Skånska Byggvaror har en ny grill som de kallar för Family (http://www.skanskabyggvaror.se/produkt/gasolgrill_family-5558). Ganska stor, fyra brännare och roterande spett. Både grill och brännare är i
MickeD: Grävde hål på 1x1,5m, markisolerade med 7cm jackofoam, ställde 70cms justerbara plintar på 40x40 markplattor. Fyllde igen, paddade, vattnade och paddade igen. Markduk och på med ett 10cm lager grus. Ca 1,5m mellan plintarna i alla led, 20st totalt, yta 50m2, 45x195 bärlinor och 45x170 reglar. Kortlingar i 45x145. Cc60 (övervägde cc50) och 28x120 trall. Brutalt överdimensionerat även
fremar: Är redan inne på min tredje vecka på jobbet, har i alla fall köpt klädselbrädorna till garaget nu och ska börja såga upp dem för att grundmåla och måla ett varv inne på dem. Får satsa på att hinna med att måla garaget grått i år så får det vita målas nästa år istället.