N
NiBaBaD: Jag ställde stegen mot främre balken och drog ner snön, först med handen och sedan med en snöskyffel (kombinerat med en kratta, som jag fick in under snön o bände loss flak. Krattan hade jag som "ishacka" för att dra ner flaket när det väl lossnat. Denna operation tog nog bort några hundra kilo snö. Jag kom bara in ca 1,5 m runt om så nu återstod "bara" snön i mitten. Jag hoppade
8 svar · 4,2k läst
S
svantekatt: [citat] Man har paddat och paddat och paddat och man var riktigt noggrann men kan det vara att¨man satte stenen i för mycket sättsand? Detta med fogning får kanske vi ta på oss eftersom vi kanske inte gjort detta noga - fast vi tyckte det. Nu ska vi foga med snad som stelnar så kanske problemet försvinner för riktigt irriterande - ja det är det!!!
4 svar · 2,2k läst
C
_chrille_: Jag har lärk ca 50 m2 än så länge... Kan säga så mycket som att jag la glad gubbe men inte är jag glad för det än iaf.... Vi får se till sommar om det vänder sig. Och jag la med några m.m i mellan och hade kunnat bygga en båt med däcket nu... det va ny sågat när jag fick det. :)
32 svar · 7,4k läst
·
F
feffe6804: När jag gjorde plattan till min vinterträdgård lämnade jag en spalt på en cm mellan den befintliga grunden och den nya. Jag skar till skivor av asfaboard som jag sedan lät betongen rinna emot. Tanken var att OM den nya plattan mot all förmodan skulle sjunka så ville jag inte ha sprickor. Jag gjorde plattan isolerad med vattenburen golvvärme för att kunna använda rummet året runt.
1 svar · 967 läst
Buster1
Buster1: [citat] Ju mer fakta och tydligare frågeställning desto större chans för svar. 1. Det beror på vad man vill ha 2. Det beror på... 3. Svårt att säga eftersom du inte skriver vilken typ av inglasning du vill göra.Sommar rum, vår/ höst, vinterrum? Ska du köra fullt ut med vinterrum och riktigt tak så är nog platta med värme att föredra.
2 svar · 889 läst
J
JOW: Jag gissar på att det är enklast att ha kortaste måttet på 900mm.
1 svar · 994 läst
·
fgo
fgo: hur långt ner tror du jag måste gå isf?
6 svar · 3,8k läst
T
Tossegubbe: Googla på markistillverkare eller ngt så dyker säkert ett antal upp du kan höra med om färg o modell mm
8 svar · 3,6k läst
H
haynes: Hej, Jag ska gjuta platta i mitt uterum och lägga golvvärme. Är det någon som vet eller hört något om man kan lägga laminat golv på golvvärme som är avsedd för klinker? Jag själv tror inte det kan spela någon roll när jag ändå ska flytspackla in golvvärmen. Men jag vet inte därför ställer jag frågan. Hur kan man göra för att förhindra att golvet kanske delar sig pga
0 svar · 1,7k läst
H
haynes: Hej, Jag ska gjuta platta i mitt uterum och lägga golvvärme. Är det någon som vet eller hört något om man kan lägga laminat golv på golvvärme som är avsedd för klinker? Jag själv tror inte det kan spela någon roll när jag ändå ska flytspackla in golvvärmen. Men jag vet inte därför ställer jag frågan. Hur kan man göra för att förhindra att golvet kanske delar sig pga
7 svar · 19,0k läst
J
jessicai: Säkert var det så, det som är självklart för en själv är svårt att förklara :blushing: Precis sån isolering jag tänkte på, ska fundera vidare. Tack för länken!
4 svar · 4,2k läst
J
Johan L: Hej! Ser ungefär ut som vi kommit fram till, blir ju lite "konstigt" vid taket på kortsidan bara men det är nog inget att bry sig om. Tack för inspiration!! Mvh Johan L
5 svar · 17,6k läst
·
B
byggankan: Vet att mina föräldrar fick specialbeställa ett kvadratiskt bord (120x120) till deras förra kök för att de inte kunde hitta något, tror inte att det är så vanligt. Varför inte bygga ett själva? Utomhus passar ju hemmasnickrade bord lite bättre än inomhus tycker i alla fall jag.
2 svar · 3,3k läst
dexed
dexed: Hejsan alla glada byggare.. Jag har fått mitt bygglov beviljat och altanen ska bli ingalsad (30 kvm) men källaren ska vara på 41 kvm hela altanen ska ha frostsäker klinker. så nu till min fråga vad ska man ha för bjälklag (bärande golv) har funderat på I-balk eller Träbjälklag eventuelt impregmerat. vad ska man ha för typ av fukt tätning under klinkern?
0 svar · 2,4k läst
estwing
estwing: [citat] helt rätt!!!
5 svar · 6,4k läst
G
Grolt: Är det någon som erfarenheter att köpa markiser online ?? Ni som har köpt kan ni länka till "eran" affär d^_^b
0 svar · 972 läst
R
Rinna: Bygg ett regelverk som trallen ska läggas på. I regelverket skruvar du hörnstolparna. Så tänker jag i alla fall lösa det hela med mitt plåttak. Regelverket måste dock justeras iom plåttakets lutning för avrinning. Man vill ju inte ha ett lutande golv.
2 svar · 4,2k läst
S
savio: Har köpt dessa till balkongen http://www.k-rauta.se/bygg_8182.htm Det jag undrar är hur jag ska göra för att de ska hålla sig fina oavsett väderlek? Behöver man lacka, olja eller ngt annat? I dagsläget är de alltså inte utlagda på balkongen.
0 svar · 2,8k läst
Å
Åmmebergare: Räcke på däcket var helt ok, bara att börja planera. Snabba svar från Askersunds kommun.
11 svar · 11,6k läst
Buster1
Buster1: [citat] Det är bara en uppreglad trall på ett gammalt stengolv. Runt om ligger en mur av trottoarkantsten. Altanen är bara fäst i trallen. Leverantör är Ryds Glas Uppsala.
2 svar · 8,1k läst
·
T
TomasB2: Papptak, min granne la ett shingeltak på sin altan snyggt. Och han har nog också typ 6-7 graders taklutning men det funkar trots att dom vill att man har över 14 grader även där. http://www.trebolit.se/page.asp?id=173
3 svar · 3,1k läst
·
I
impala: någon som byggt tak i vinkeln på sitt hjältevashus (enen)?? Jag behöver tips! inte om ett uterum för massor av pengar...men ett sjysst tak!
0 svar · 1,5k läst
titanium
titanium: [citat] Är det inte trä du beskriver ? :D
4 svar · 8,6k läst
J
jenfor: Ja, det är ett vanligt uterum med trall och därmed är det inte tätt under. Har förvisso en uterumsmatta som säkert bromsar en del fukt, men definitivt inte allt. bränski - Hur menar du? Markfukten försvinner ju aldrig. Det behöver inte rinna vatten under uterummet för att det ska bli fukt, utan är normaltillståndet i utomhusmiljö. Huset är bara några år gammalt så det beror inte
17 svar · 22,2k läst
M
Micke_vb: Om du tycker att du har pengarna för att handla vinterträdgårdsglas som är ca. 3-4 ggr så kostsamma som ett mellanting som du nämner så tycker i alla fall jag att du ska köpa det. På vinterträdgårdspartier så är det ju bruten köldbrygga ochså. Vi ska bygga uterum i sommar men vi tycker inte att det är värt 92000:- mot 32000:- att få detta på våra 26 kvm uterum...:|
1 svar · 2,2k läst
Buster1
Buster1: Rotavdraget är fördelaktigt så passa på och anlita snickare/glasmästeri. Vem du ska anlita beror ju lite på vilken typ av uterum ni är ute efter.
1 svar · 1,8k läst
G
Goran_testing_all: Hej, funderar på att gräva ut under uteplatsen, ca 15 kvm för att få ett förråd. Har någon en uppfattning om vad det kostar att gräva 15 kvm ca 2 meter djupt och lägga en betongplatta och mura väggar? Räknar med att leja bort det mesta av grovjobbet.
0 svar · 1,2k läst
J
j-o75: Det stämmer att det inte får vara horisontellt, även om många så.
5 svar · 8,1k läst
·
cust3000
cust3000: Riv upp och lägg ny trall, det skulle jag inte tveka på. Inte så kostsamt i sammanhanget.
1 svar · 3,1k läst
M
marfre: Inga bilder...!?
48 svar · 16,6k läst
·
M
48 svar · 16,6k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.