Hej alla hemmapulare och proffs.

Som så många andra står jag i begrepp att bygga trädäck till sommaren. Amatör som jag är har jag hittat många bra tips här, men det är svårt att hitta svar som passar precis på min situation, so here it goes...

Jag och sambon bor i en liten om- och tillbygd sommarstuga. Framför huset finns idag en "terrass" bestående av betongplattor som jag tror ligger på sand. Hur det ser ut under sanden vet jag inte. Det växer grönt mellan plattorna och det har bara blivit värre och värre. Någon dränering runt huset finns inte, det står förövrigt på plintar.

Jag är ute efter en billig och så enkel lösning som möjligt. Så jag undrar såklart om jag helt enkelt kan plocka upp några av plattorna och regla upp med dem som "grund"? Jag tänkte fästa en bärlina i husfasaden, men sedan vet jag inte riktigt. Jag har några järnvägsslipers som ligger som jag eventuellt skulle kunna gräva ner lite och fästa reglarna i dessa. Min granne gjorde så vet jag. Blir väl en dräneringsslang längs huset också skulle jag tro.

Om jag har distanser mellan reglarna, kan jag då strunta i bärlina i "andra änden" från huset sett, och använda mina plattor istället? Hoppas ni hänger med.

Tacksam för svar!

Nej du bör gjuta riktiga plintar. Anledningen är att annars kan du få sättningar. Det är ju inte världens jobb med riktiga plintar precis.

Gräv , i med gjutrör i med cement och sen placera en stolpsko och vänta på att det torkar/brinner.

L
kan man inte regla och lägg trallen direkt på plattorna? så vet jag massor som har gjort. Jag tog bort plattor med jämna mellanrum och reglade på detta. Trallen ligger kvar ännu ;) Tror dock inte att du ska fästa i husfasaden om du gör en flytande konstruktion.

dijonken skrev:
kan man inte regla och lägg trallen direkt på plattorna? så vet jag massor som har gjort. Jag tog bort plattor med jämna mellanrum och reglade på detta. Trallen ligger kvar ännu ;) Tror dock inte att du ska fästa i husfasaden om du gör en flytande konstruktion.
Jajamän.

Vilket går/fungerar alldeles utmärkt!!!;)

Insåg att jag aldrig hade lagt upp min skapelse till beskådan. Vore ju roligt med lite kommentarer.

Jag gjorde som föreslaget att jag använde några av de gamla plattorna att lägga bärlinorna på. Förutom förankrad i fasaden är konstruktionen flytande. Har inte sett några sättningar eller höjningar nu under vintern.

Det hela blev inte alls särskilt dyrt, och så här i efterhand inser jag att jag kunde ha nöjt mig med mindre dimensioner på bärlinor och reglar. Men stabilt blev det!

Här är några för- och efterbilder:

• DSC00100.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • CIMG7336.jpg
    Skapa konto
  • CIMG7426.jpg
    Skapa konto
  • DSCN1571.jpg
    Skapa konto
  • Gilla
Jänkarn på slätten
  • Laddar…
blev riktigt fint!

• Gilla
Renon
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.