Altan & Uteplats
BobLewis: Jag har använt vanliga överbleck till fönster. Sitter mot väggens vindskydd, bakom panel och läkt. Se t.ex. monteringsanvisning för takpapp. http://portal.t-emballage.se/public/get2.aspx%3Ffile%3D80IOWDDWHLN19&rct=j&sa=U&ei=6-gxTIDqAdGBOKCW2KUC&ved=0CBQQFjAA&q=yap+super&usg=AFQjCNFVRbT1oyUz_6yJxDWVLVfySxcF7A
BouldeR: [citat] Mellan 15-20m2 pratar vi om. [citat] Jo, det var ju tanken från början, men som sagt med minskade resurser och en hel del annat som gör att jag inte kan fullfölja det till 100% så letade jag efter en liten genväg. Annars var ju min tanke att ta bort allt gräs sen i med stenmjöl varefter stenkross och sedan plattor som bas.
mythic: har gjort en liten skiss så kanske man får liiite mer klarhet i hur jag tänkt mig. och hur det ser ut. [bild]
JBa: [citat] Tack för snabbt svar. Jag hittar inga 160mm rör. Bara 150, 190 och 200. Jag tänkte köra på 150mm. Altanen kommer vara ganska enkel form, som en rektangel, och har iövrigt en standardmässig lösning. // Jocke
FredrikR: Så här ser det ut nerifrån på lite avstånd. En överliggare ska dit, för att stadga upp stolparna lite. Dock inte bestämt om den blir i tryckt eller målat. Tanken är även att göra kryss och sätta i luckorna om blir ovanför staketet så att säga.
Arrogant: Kan bara hålla med om jordborrens föträflighet. Skall bygga balkong och hyrde jordborr som kräver att 2 pers använder. Borrade 4 hål dimension 250 djup 1,2 meter och det gick galant. Vid ett tillfälle gick vi på sten och fick spetta sen va det bara att gasa på. Jordborr rekomenderas varmt!
peppe: [citat] Dom börjar bli duktiga på att peta UV-skydd i oljorna nu för tiden oxå så hör er för om det i färgaffären. Tänk även på att pigmenterad olja skyddar bättre då pigmenten bromsar nedbrytningen av träfibrerna. Vill man förresten vara värst så använder man Osmos nya oljevax 420 för utomhusbruk
titanium: "fågeltaggar" ? Det var det värsta jag sett. Spänn upp ett par tunna fiskelinor istället. Det funkar perfekt ! Dessutom ser det inte så hemskt ut som dessa taggband.
Sjuntorparn: Jag byggde ett uterum i höstas och nu är nästa etapp att fixa till någon form av lösning ut mot trädgården. Trappa, trädäck en bit och sedan trappsteg eller stenarrangemang på något sätt. En teknisk grej jag funderar på beträffande att bygga en bit trädäck ut från uterummet och sedan göra trappsteg ner till gräsmattan, är hur jag gör för att fästa mot grunden. Det går inte
ZNK: Njae 4 cm är väl inget problem i och med att du har trall ovanpå. Tips dock att lägga lite papp mellan regel och platta så är det problemet löst med
Anna_H: Så här gjorde vi, med hjälp av snickare, dvs vi planerade för bärlinan redan när vi satte upp panelen och satte en dropplåt och lite extra läkt under panelen: http://www.fluffen.nu/pictures/Kataloger%20med%20bilder/Bilder%202004/200407%20Byte%20av%20panel%20på%20huset/DSC_0028.jpg Här ser man hur det blev när taket kommit upp:
MMR: Du märker också en väldigt stor skillnad om du skruvar i blöt eller torr trall, vilket jag vid det tillfället inte reflekterade över då det var första gången jag använde tryckt virke. Jag la min trall som var mycket torrare än vad jag trodde (antagligen legat sen förra säsongen) med endast 2-3 mm glipa, det var bara att skruva upp allt igen på hösten och flytta isär den då det
dennistennis: Enligt mitt utemöbelbord så ska det vara glad gubbe, det är fler sprickor på de sura, sen om man hade gått med skor på dem vet jag inte om det hade varit samma grej, och självaste märgen är ju jävligt mjuk. Jag ställer dem på högkant istället =) (= =( (=
Bricco: Hej, Blåsigt sommar och mitt nedrans parasoll tippar i tid och otid. Snubblade in på denna. Någon som testat? http://www.parasollfot.se/ Ser ut att låsa fast ruskigt bra men det är på gränsen i min trall. Borde gå att såga upp något precis där den går igenom.
wagis: Köpte fasadplugg på Byggmax idag, och j*vlar vilken skit... 5 av 8 smälle av på mitten utan vidare belastning. Lär bli Hilti för mig nu oxå... Men så surt att lära sig den hårda vägen, hoppas jag kan hjälpa någon med denna infon i alla fall!
fn76: mina glas som är 1690x830 kostar ca 1400kr st. inkl.moms. Beställde via min pappa som har kontakt på ett glasmästeri i Malmö (betyder inga mellanhänder men inget kompispris). Glasen är lamellglas 4+4. Behövde även 5 st glasklämmor per glas och de kostar 125 kr st. Om man vill räkna ett meterpris på detta blir det ca 1125 kr/m. för glas. Pelare tillkommer men de har jag själv gjort.
firsttimer: Tack för alla svaren, tror att jag tar och köper hem 2 kubik makadamm och lägger på.
dhanjel: Hittar ingen redigera knapp, men här är en direktlänk till bilden istället: [bild]
zally: Ja jag tar emot förslag och gärna bilder och liknande konstruktioner. Ett staket är väl lättast att sätta upp men kanske någon har något annat föslag. Ett staket behöver vara ganska högt pga hundarna och funderar på vad som blir lämpligast tanke på helheten av grannars omgivning. Gällande regel för höjden är jag osäker. Tanken är också att bygga ut en öppen stomme från
J.A: Färgen på huset är beige. Det handlar om ca 30m2 blivande grillplats och en gång på ca 10m2. Stenen är ungefär 20x13cm. Hmmm... du tror alltså på att skippa terran? Det är ju ändå en mildare röd färg, och jag tänkte att den kanske behövs för att liva upp den annars ganska 'tråkiga' färgsättningen. Min plan var fördelningen 50% sand, ca 35% ljusgrått och 15% terra. Blir nog
MadModder: I ett radhusområde jag bodde i när jag var runt 10 år, tillhörde det mer mark bakom vid altanen än vad det såg ut som från början. Staketet satt direkt på bakkanten mellan insynsskydden, och altanen var då inte djupare än max 2 meter. Den som ville fick riva bort det staketet och utöka runt 5 meter rakt bakåt, vilket pappa gjorde. Hos oss var det enkelt då det bara var plan mark med
titanium: Ett tips är att sätta upp fiskelina på några strategiska ställen runt antennen. När en fågel skall landa kommer den åt linan med vingarna och lär sig direkt att här är det farligt och kommer inte tillbaks till din antenn. Köp extra tunn fiskelina, den ser inte fåglarna !
Rum77: Är det inte bygglov redan när du sätter tak på en yta över 15kvm?
Googol: Vad är bäst och ger skönast värme till en altan under tak men utan väggar? Ska man satsa på halogenvärmare eller traditionell infravärmare eller kanske den nya typen av infravärmare med karbon stavar? Finns det några erfarenheter eller synpunkter i ämnet?
kaj_78: Hej Håller på med ett altanbygge just nu, och har endast använt mig av HECO trallskruv den orange förpackningen för 79kr på cheapy! Tycker dessa fungerar kanon bra, har nog dragit i ca 1000 st än så länge utan bekymmer
Lars T: Ok, tack, då får det bli bärlina ändå då, tack