Nimajneb
Nimajneb: Vad du troligtvuis behöver är markduk 20cm makadam byggplast för att skydda trossbotten
7 svar · 9,7k läst
I
ingemar_o: kan du inte sätta plintar längs med sten muren torde iaf bli enklare med å få rakt så
6 svar · 2,1k läst
S
Seglarmange: Hej igen Mathias! Tack för din kommentar. Jag förstår dina farhågor gällande dimensionerna. När jag säger altan så är det lite missvisande. Det är egentligen mer som en brygga. Det finns en altan bredvid som är större som fungerar som altan och den del jag skall bygga är mer som en förlängning av den befintliga, ett par tre trappsteg ner. Därav så räcker dimensionerna till det
4 svar · 8,8k läst
D
Draedon: Den gamla låg direkt på plattorna, se andra bilden. Visst det har väl satt sig lite på sina ställen men den har nog legat där ett bra tag. När jag googlade lite hittade jag det här blogginlägget: http://meandmyhome.blogspot.com/2008/06/hur-man-bygger-en-altan.html Tänkte göra likadant, tror nog det blir bra. Tack för era svar!
3 svar · 5,1k läst
·
J
Jan-Å: Jag håller precis på att bygga ett förråd längs med garageväggen och låter det taket fortsätta knappat 4 m bortom förrådet och bli tak över en del av vår uteplats. Vi tror själva att det kommer att se bra ut och när man ändå håller på att bygga gör inte några m till nån större skillnad. Så jag skulle göra som Du tänkte :)
2 svar · 920 läst
F
Fabbe: har i telefonen men av förklarliga skäl lägger jag all tid på att bygga, först jobba hela dagen och sen hem och bygga tills det blir mörkt. Middag får man äta vid 22 tiden, sen duscha och sova, innan nästa dag börjar igen, allt för att hinna så långt det går innan familjen kommer tillbaka efter helgen. Men ja, jag kommer lägga upp bilder sen när jag hinner
10 svar · 3,7k läst
·
M
matrix_nw: yxet, RoughChuck och BeernuN - Tack för svaren. Mycket värdefullt! Jag tror jag har bilden klar nu hur jag skall göra. Det blir att åka handla lite men som BeernuN säger så kommer jag nog att ha nytta av borren i framtiden. Jag återkommer med en slutbild hur det blev tillslut.. förhoppningsvis innan sommaren är slut.... :cool:
4 svar · 32,2k läst
K
knicklas: Jag vill varmt rekommendera Grand Hall. Vår grill har stått ute sommar som vinter utan nån slags skydd i 3-4 år utan att säga ifrån. Största fördelen är dock grillresultatet! Det går baske mig inte att misslyckas!!!??? Det blir lika saftigt och mört varje gång! Vi köpte vår (tror den heter premium) på K-Rauta för 3000:- och det blir DEFINITIVT en likadan när denna ger upp. Ska
1 svar · 4,7k läst
B
BeernuN: Om det är stora höjdskillnader så bygg på plintar. Hur är marken du ska lägga plattorna på. Om det känns som att det kan sjunka ner så är det en god tanke att gräva ut en smula. Markduk lägger du för att slippa att få upp ogräs i trallspringorna, eller gräs för den delen. Ett tips är att gräva bort ett par cm till en dm matjord, lägg markduk och ett lager singel eller makadam.
2 svar · 4,6k läst
haavard
haavard: Är det vattenskyddat område måste det väl sökas bygglov/strandskyddsdispens?
5 svar · 10,0k läst
cust3000
cust3000: Vet inte, men sommarstugan jag har är gjord på det viset. Det har inte hänt något beträffande mögel etc. Men "by the book" kanske är att man inte använder diffspärr om det inte är uppvärmt vintertid? Det kanske kommer mer tips i fråga.
3 svar · 2,8k läst
cust3000
cust3000: Tjära dem annars, då håller det! Jag tjärar stenkistorna när jag gör bryggor, då använder jag vanligt virke. håller i minst 20 år, de står ju under vatten dessutom. När de torkat klibbar det inte speciellt heller, samt luktar som skärgården gjorde förr :)
6 svar · 2,1k läst
estwing
estwing: jag kör alltid med 1x140 pluggen för utomhus..... dom drar benhårt... jag brukar sätta en melan varje golvregel. uppe sen nere uppe sen ner o.s.v.... mvh estwing
3 svar · 5,9k läst
B
BeernuN: Kan den här länken vara till lite hjälp kanske. Eller en knuff i rätt riktning. http://www.isover.se/f%c3%b6r+g%c3%b6r-det-sj%c3%a4lv/att+isolera/v%c3%a4ggar+och+golv/isolera+golvbj%c3%a4lklag+fr%c3%a5n+krypgrunden
2 svar · 4,3k läst
Mikael_L
Mikael_L: Hur långa är golvreglarna? Det måste väl inverka på dimensioneringen, då det utgör en av faktorerna som bestämmer ytan och därmed lasten.
3 svar · 2,4k läst
DeEss
DeEss: Bonustips: Häll upp av Triconolen (eller vad du köper) i ett fat eller i en balja. Ställ ändträet på stolparna i och låt dom suga upp, så mättar du dom ordentligt. Sen kan du pensla resten! //D.
4 svar · 2,7k läst
B
BeernuN: Det jag spontant kommer på är att ta reda på hur man lägger golvet i en friggebod. Det är väl inte helt olikt antar jag. Det du beskriver är iallafall för mig mera som ett uterum än en altan. Men mitt tips är att kolla hur man lägger i friggebodar. Det borde väl vara hyggligt snarlikt.
3 svar · 980 läst
J
Jan-Å: Jag har grävt mina 60 som ska räcka här i mälardalen, lagt grus i botten sen cementplatta å ställt plinten på den. Det har aldrig varit några synliga problem med tjäle där jag bygger mitt förråd men jag grävde ändå för säkerhets skull. Precis som "BeemunN" skriver vill man att det ska vara den enkla lösningen som är bäst men sällan är det så :)
4 svar · 2,6k läst
estwing
estwing: ta snörslån med vit lr gul krita å slå. sen e det rakt mvh estwing
3 svar · 5,6k läst
estwing
estwing: precis. jag har 125x125 stolpar å har en 2"3" som underliggare sen överliggare på. uppfattade att du ej skulle ha underliggare. helt korrekt, dra underifrån genom denna me in i överliggaren.... mvh estwing
3 svar · 21,8k läst
Apprentice
Apprentice: Mycket bra tips, alternativt kan man ju alltid använda "vanlig" genomgående bult med bricka eller vanlig franskskruv där situationen så tillåter.
15 svar · 25,9k läst
dangerousdave
dangerousdave: He he tack för tipset! Har nu börjat planera ett mindre däck till höger. Köpa sand o gräva lite för att ha något stabilt att ställa plattorna på. Annars samma konstruktion. Ska även täcka undertill runtomallt sen. Märker att man får ett gott driv att göra fler projekt. Får se vart detta slutar :)
11 svar · 23,0k läst
·
B
BeernuN: 1) Så länge den "grundaste" plinten ligger på frostfritt djup så gör de djupare det också. Eftersom du tänkte gräva med maskin vad jag förstår så gräv diken så att de ligger i våg, då kommer rören att sticka upp lika mycket på alla ställen och din altan kommer att vara i våg när du väl sätter på ramen. 2) Har inget direkt råd där. Sommarstugor har ju byggts på plintar
1 svar · 4,3k läst
R
RoughChuck: Jag hade samma "problem" och löste det genom att på 0-8 stenmjöl väga av bärlinor av 95*95 som ju är lätt att få tag på i ntr a tryckt.Då kan du ha bjälklag av 45*170 och 28 eller 34 trall på det. Kapa helst inte i 95*95 :orna utan lägg dom omlott isåfall, så håller det minst lika länge som övrig konstruktion.
2 svar · 1,8k läst
P
ptk: Underbart. Helt underbart!
3 svar · 4,4k läst
D
cheetah1: Köp vanligt virke, inte tryckat, så sparar du dom kronorna. Se till att det verkligen rivs dock, hållbarheten efter ett år är kanske något tveksam. Annars bygg "som vanligt", typ, fast du kan kanske palla upp det på nåt provisoriskt, typ plattor eller liknande, istället för att gräva plintar tex. Se till att det sitter fast i väggen bara. Nåt provisoriskt räcke kan vara bra, så
1 svar · 4,0k läst
C
chilliqueen: Hej! Vi tänker bygga en altan med tak och staket i vår uteplats. Den ska bli på 12 kvadratmeter. Golvet ska vara i trätrall och taket i genomskinliga plaster. Staketet ska bli 7 meter. Det var en snickare här o tittade på projektet och han skulle räkna på det och nu har vi fått till svar att det skulle gå på ca 21 000-23 000kr att bygga denna inklusive material och arbete (Handarbete
0 svar · 3,5k läst
K
Knetha: Ja, ingen verkar läsa mina inlägg - eller iallafall inte ha några bra idéer...
11 svar · 12,5k läst
·
B
BeernuN: Gött, hoppas att ni får stor glädje av den nya altanen.
3 svar · 3,2k läst
M
morphide: Hittade svaret efter lite letande.. Man skriver helt enkelt önskade längder i kommentarsrutan när man lägger sin order.
13 svar · 12,8k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.