Som rubriken säger...

Fick hem trallvirke för ca 3v sedan som har legat framme i solen. (köpt på byggmax)
I mina ögon sett verkar den snustorr.

Ska jag lägga trall med några mm distans, eller "kloss an"?

Tacksam för svar.

Om det har legat luftigt dvs. så att hela partiet är genomtorrt och inte bara de översta plankorna så hade jag lagt det med ca 2mm distans mellan brädorna.

jag lade min kloss an, dom yttersta i högen var torrare än dom i mitten.
den förra trallen jag lade la jag oxå helt tätt.
trät krymper mer än det sväller efter ett par år är det glipor ändå...

J
Kommer svälla en del när det blir blött igen så en liten glipa skall man allt ha.

Hmmm, olika besked här :).

Tack för svar, jag vill inte dra igång ytterligare en debatt om vad som generellt är bäst, utan bara lägga rätt i mitt fall.

Men om jag lägger med ca 2mm distans så borde jag vara någourlunda safe...

Blöt dem innan så är du säker ;)

Såga av en liten bit, lägg den i vatten ett dygn eller så, mät den och se hur mycket större den är en en som inte legat i vatten. Skillnaden där borde väl vara ett ganska bra mått på hur stor glipa man kan tänkas behöva? Mvh

Du märker också en väldigt stor skillnad om du skruvar i blöt eller torr trall, vilket jag vid det tillfället inte reflekterade över då det var första gången jag använde tryckt virke. Jag la min trall som var mycket torrare än vad jag trodde (antagligen legat sen förra säsongen) med endast 2-3 mm glipa, det var bara att skruva upp allt igen på hösten och flytta isär den då det blev mer eller mindre ett homogent golv där det stod stora pölar konstant eftersom inget rann undan. Vet du inte om det kommer svälla eller krympa så lägg med lite marginal så slipper du göra om det

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.