L
Lars T: Ok, tack, då får det bli bärlina ändå då, tack
4 svar · 1,8k läst
P
palmestal: Skickar med en bild på huset på den sida som altanen skall byggas på och en bild på utsikten. Bilder från i vintras, men ändå. På fasadbilden ser det ut att slutta mycket från huset, men det är en ganska stor, nästan plan yta på den sidan huset innen slänten ner mot älven tar vid.
4 svar · 2,9k läst
·
D
Dallelkpg: Hej Tack för sjukt snabbt svar :D Sågar till lite bitar av 45*45 o lägger i då, finns ju ganska bra med plats kvar att dra i bärlinan. Ja att lägga 45*45 under hela blir onödigt, var aldrig min tanke. Tack för svar /Mattias
2 svar · 913 läst
estwing
estwing: hejsan. ja har du själva rutan som krysset skall vara i en fyrkant så blir det 45 grader på varje sida om du förstår. är det rektangulärt så brukar jag kapa regeln 4 cm längre än vad själva spetsen blir på regeln. jag tar regeln å håller den diagonalt på utsidan å sen ritar jag själva geringen från insidan. detta sett tycker jag själv e enklast men det finns säkerligen flera
1 svar · 6,0k läst
T
tnt: Kolla lite på växthus, där kanske finns något du kan använda dig av?!
2 svar · 5,2k läst
Marlen Eskilsson
Marlen Eskilsson: Att det här ämnet kunde vara så kontroversiellt ... Jag har raderat ett stort antal inlägg där man inte visade respekt och allmän hyfs. Tråden stängs.
16 svar · 14,2k läst
·
estwing
estwing: jag köpte mina markiser på : kungälv solskydd. snacka med magnus å hälsa från *snickar* mackan så vet han vem jag är... hoppas du får rabatt nu! mvh estwing
2 svar · 4,7k läst
R
Roockie: Hallå där! Min fru och jag står i stånd att byta ut våra gamla btg-plattor mot marksten. Detta har lett till en mycket infekterad diskussion ang uppbyggnaden. Plattorna ligger idag på sättsand som i sin tur ligger direkt på moränen, en morän som är väldigt finkorning men innehåller även större fraktioner. Frun vill att vi gräver ner oss 20 cm och gör ett nytt bärlager av 0-16
0 svar · 1,5k läst
A
ampz: Ja, och mörkläggningsgardiner/filmdukar tror jag inte klarar av att bära sin egen vikt plus regnvatten om de monteras horisontellt. Det behöver nog vara en konstruktion liknande poolskydd som detta: http://www.blocket.se/stockholm/Poolguard_27911215.htm?ca=19&w=3 Det finns även poolskydd som rullas upp på rulle när det dras bort. Men borde det inte finnas för ändamålet avsedda
2 svar · 2,7k läst
D
Danne12345: Jag började bygga altan förra sommaren. ca 75m2 stor och materialkostnaden hamnade på knappt 30k. Nu i år ska jag bygga klart en stor trappa till och klä in sidorna med mera och det blev cirka 12k till. Så totalt 40-45k utan arbete blir det nog för oss. Listar en del av inköpslistan 700 LM 28 x 120 23 LM 45 x 220 340 LM 45 x 145 22 LM 45 x 120 70 LM 95 x 95 200 LM 45 x 45 300 LM 22 x 95
8 svar · 15,5k läst
·
B
bkblhe: Hej Jag ska byta ut gamla betongplattor mot nya på ingången till huset. Nuvarande plattor har legat i 50 år och jag har kollat underlaget, Det utgörs av sand/grus 0 - 4 mm tjocklek 15 cm. och är väl packat med åren. Det finns inga sättningar. När jag nu ska lägga nya plattor räcker det då att jag jämnar av underlaget och packar det och lägger de nya plattorna. Det är bara
0 svar · 1,5k läst
P
Pucka: [citat] Jag kan ingenting men det hindrar mig inte från att ha en åsikt;) Jag tror att det enda sättet för att få det riktigt stabilt är att fälla ned stolpen och fästa det i ex bärlinan. När jag skulle bygga om en trappa inomhus så hade vi samma diskussion kring räckesstolparna och samtliga jag pratade med sa att det enda sättet för att vara säker på att det blir stabilt är att
1 svar · 2,9k läst
K
kamy: Jag svarade på det här med bild och allt tidigare i veckan. Men det har alltså varit ngn driftstörning? Jaja, här kommer den igen. Samma dimensioner som FredrikR nämner. [bild]
4 svar · 12,9k läst
Mikael_L
Mikael_L: Kan denna vara nåt? http://www.jula.se/regnvattenspridare-for-stupror-131010
4 svar · 5,8k läst
estwing
estwing: [citat] beroende på vilken höjd din altan kommer... e den högre upp kallas det för skyddssräcke å då gäller 110cm. annars tycker jag 90 cm... kolla gärna vad du har från trallgolvet till underkant dina fönster... har du då din altan i marnivå så kan det va skönt att ha räcket i den höjd så att när man sitter inne kan man ändå se över lite. annat fall e det exemplariskt att
2 svar · 1,4k läst
H
Hampe: http://www.google.com/cse?cx=014162215996734756651%3Adrnn3gfq_w4&ie=ISO-8859-1&search_hidden=S%F6k+p%E5+Byggahus.se&q=momentfri&x=11&y=6
2 svar · 1,7k läst
M
mullemeck2: ingen som kan tillägga eller tips om något? håller det? finns det papp som man kan fästa i regler med 20cc?
7 svar · 3,7k läst
A
athena: Någon som har erfarenhet av dessa vindskydd, funderar på att göra något som är bredd ca 2,5meter och höjd kanske 1,8meter. Håller dessa längre än 1 år? är väl typ häftade och inte skruvade eller spikade? Ska man göra sitt eget vindskydd? Tipps och råd tas med tacksamhet emot
0 svar · 2,0k läst
J
jensreerslev: det brukar försvinna dock inte rostmärken försök kapa bort dom om dom är på ovansidan. Om det är rätt gjort så ska de yttre planken vara vända med undersidan ut när dom buntas och mellanläggen där oxå.
1 svar · 2,0k läst
Apprentice
Apprentice: "Träskydd" med pigment funkar, har själv använt Cuprinols produkt som egentligen inte "får" användas på impregnerat virke med bra resultat.
1 svar · 1,8k läst
Apprentice
Apprentice: Det finns en "trallbräda" tillverkad i kompositmaterial som inte ruttnar, kanske kan hjälpa dig till en lösning?
1 svar · 5,0k läst
v-g
v-g: Jag har ingen altan bara trägolv inne. Man tvättar så ofta man ids ;)
21 svar · 40,6k läst
Enk Projektet
Enk Projektet: Här har du lösningen på ditt problem:) Använder dom själv till håltegel,siporex och leca. http://www.cano.no/?itemID=1199
15 svar · 10,5k läst
D
John J: 1 del Tjära + 1 del t-röd + 3 kokt linolja
3 svar · 3,6k läst
D
Danne12345: Tack för era svar. 34mm gäller 800mm enligt länken ovan, kan man klara sig på 2 vangstycken även där tror ni?
10 svar · 24,5k läst
S
sippan: Vi har en betongterass,som vi funderat på att måla.Har nån bra tips på hur vi ska göra.Underlaget är lite ojämt.
0 svar · 2,7k läst
P
p480aja: Hej! Vi har tänkt sätta ett balkongräcke i glas och aluminuim. Någon som gjort det och har tips på bra leverantör? Nån som har koll på ungefärligt pris? Antar att man får ta fram den stora plånboken...;) Vi bor i Östergötland, så det vore bra med någon i närheten. /anna
0 svar · 3,2k läst
Jesca_j
Jesca_j: Vi har en gjuten platta som skall bli golvet i vårat uterum. Den är gjuten i stort sett mot husets platta och de som gjöt plattan gjorde det med ett fall utåt på 1% för vattenavrinningens skull. Nu medför det lite brydderi för mig då jag skall montera skjutdörrspartierna eftersom dessa bör monteras i våg för att löpa smärtfritt. Partierna är 195cm långa (sedan är det en pelare
0 svar · 2,0k läst
F
frerut: Tack för era synpunkter, då har jag lite att fundera på! Ska göra ett besök på biblioteket och se vad som finns.
4 svar · 6,6k läst
D
Danne12345: Fel dubbelpost. Admin får gärna ta bort
0 svar · 1,1k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.