Hej!
Undrad en sak, jag håller på att bygga en altan 6x7m och nu är det dax att jämna till marken och lägga markduk, och jag massor med sand liggandes är det okej att lägga sand på markduken istället för singel/makadamm?

Jag har läst att man kan lägga vad som helst utom organiskt material och material som binder fukt. Själv ska jag bygga friggebod. På sandbädd.

firsttimer skrev:
Hej!
Undrad en sak, jag håller på att bygga en altan 6x7m och nu är det dax att jämna till marken och lägga markduk, och jag massor med sand liggandes är det okej att lägga sand på markduken istället för singel/makadamm?
hejsan..
hade undvikit sanden. varför?;)
jo, myror älskar sand samt KATTER. deras kiss å bajs vet nog alla att det vill man undvika.
mitt val: EJ sand.d^_^b

mvh
estwing

Tänk på vad kapillärkraften gör med funkt underifrån och finkornigt material. Kör du singel och har fukt från marken så ser singeln till att fukten stannar där den är. Har du finkorning sand ser sanden till att dra fukten mot ytan. Nu är det i och för sig undersidan av en altan men om det är så att du tänkt dig att faktiskt låta altanen vila på sanden så hade jag absolut inte använt det. Även att bara ha som marktäckare under hade jag undvikigt.

// Mats

Att lägga sand är ju som att lägga jord.

Antingen skippar du markduk o sand totalt eller så kör du hem några tom kross

Tack för alla svaren, tror att jag tar och köper hem 2 kubik makadamm och lägger på.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.