A
Andreaz: Jag har pratat med lite snickare och bygghandlare, vilket alla har kommit med olika tips. Sen tipsade min brädgård om ett dimensioneringsprogram för limträ på Moelvens hemsida. http://www.iat.inadire.se/WebLagerbalk/Lagerbalk.aspx Måste säga att det var lättförståligt och överskådligt, dvs mycket användbart. Jag kommer nog använda 66x315 som frontbalk samt 42x225 som takstolar.
2 svar · 21,0k läst
·
F
Forbo: Bygger hus på 190mmsplintar, KA räknat ut att varje plint klarar en belastning uppifrån på sisådär 300 ton och lite till...du ska nog reda dig med 150mm, och du sparar både rygg och plånbok:-)
4 svar · 4,4k läst
M
MickeD: Hej, vi bor i Piteå, lite långt att köra för ett par stenar men det hade varit smidig lösning
11 svar · 6,9k läst
C
Camilla Li: Vi har just byggt till, ca 45 m2 av lecablock. Ovanpå har vi nu en terass. Tätskiktet på terassgolvet kommer att bestå av protangolv. Nu diskuterar vi utformningen av räcket. Vi vill helst ha fästen på terassgolvet medan ett par byggare sagt att det är bättre att ha fästena utanför, på tillbyggnadens fasad. Det tycker vi inte riktigt är snyggt. Jag har sett på Protans hemsida att de
0 svar · 1,6k läst
C
Catrine: Hej alla! Har kollat runt här lite o hjälp vad duktiga ni är.d^_^b Vi ska bygga en altan och vi har inte kommit fram till hur vi ska lösa altanen vid gavlarna.:S Det skulle vara jättekul om ngn ville kolla och ge oss lite tips o idéer. Skickar med en snabbritad skiss. * Där fråga nr 1 är undrar vi: Hur möter vi bräderna bäst för hållbarhetens skull? På långsidorna kommer altanen
0 svar · 1,1k läst
Z
zobar: Tack, då blir de en till bärlina:)
6 svar · 4,9k läst
·
cust3000
cust3000: Jag fick den senaste versionen av SW2010sp2 på jobbet idag och simulerade lite laster på limträbalk, jag postar resultatet. (tidigare versioner har haft en massa buggar i SimulationExpress) Tänk på att simuleringen är baserat på endast bärlinan samt stolparna utan några andra fästelement. Dimensionsmåtten: Stolpar 90x90 Bärlina 315x90 totalhöjd 2400 totalbredd 4400 Jag har definerat
0 svar · 1,5k läst
·
Immobil
Immobil: Strax efter plattorna har torkat lite kan du borsta dom med en piasavakvast, stålborste eller en annan typ av borste.
3 svar · 902 läst
L
Lecce: Hej Nu är det dags att utöka befintlig trall med ca 70m2. Nu till min fråga: Kan man göra som på bilden med bärlinorna eller måste det stärkas upp någon mer stans? Bärlinorna blir i 2"9" (45x220) och golvreglarna blir 2"7" (45x170) och läggs cc60. Hela konstruktionen hamnar ca 650mm upp från mark. Mvh Lecke
0 svar · 2,4k läst
·
A
Arne999: Dax att bygga altan se figur. Planen är att anväma 45x170 virke och 45x190 till extra bärlinan ( mellan de plå prickarna i figuren) frågan är om ja har överdrivit antal plintar? En annan fråga... jag har valt 4m .. är det ett dummt mått kanske? funderar på standardlängder osv, antar att 360 är en typisk längd för virket? Vill ju inte göra en förliten altan... men 360 kanske är
0 svar · 1,2k läst
·
C
cem77: Ingen fara om altanen sjunker ju. Är ju mycket enkelt att lyfta med en domkraft vid de plintar som sjunkit och lägga emellan en träkloss eller två ju :).
2 svar · 1,4k läst
S
slo0308: Har inte fått något svar på mitt föregående inlägg :S Förtydligar: 1. inglasning som används dagligen vintertid - erfarenheter? 2. sadeltak fäst just UNDER husets eget tag på långsidan - ser det konstigt ut? Letat bilder men finner INGA?! Värt besväret att bygga ihop det med befintligt tak? (MYCKET mer arbete och pengar enligt sambon) - Tips? 3. Köksfönster under inglasning eller
0 svar · 2,1k läst
V
VideX: Vi har tänkt bygga ett trädäck på ca 2x2.5 m. Underlaget är hård lera, tanken var att lägga ut trädgårdsplattor och takpapp mellan platta och bärlina, Bärlinor tänkte jag använda 45x195, reglar 60cc 45x145. Trall tänkte vi köra 28x120 brun rillad. Grejen är att vi vill kunna ställa en pool 0,7-1M2 på den, men den skall inte stå där hela tiden utan tas fram vid varmare dagar.
0 svar · 2,4k läst
H
Hajakz: A4? Nu e jag inte med riktigt. Kikar på Essves hemsida o jag hittar bara en som e rostfritt där står det A2 Tänker du på en annan? [citat]
17 svar · 5,9k läst
P
peppe: Det blev Gunnebo´s fasadskruv/plugg 10x140 för leca, betonghålsten etc vilket funkade kanon.... drog så bitshållaren sprack :)
16 svar · 11,3k läst
V
Vilda1: Hej! Påbörjade mitt bygge förra året, ska fortsätta nu. Blev lite ändringar jämfört med förra året. Jag tänker förlänga balkongen till vänster om ni förstår... Jag vill inte gärna sätta en plint precis bredvid den ena stolpen, ser lite konstigt ut. Finns det något sätt man kan förlänga bärlinan med hjälp av ordentliga plattjärn eller med något annat? Tacksam för tips.
0 svar · 4,1k läst
·
P
John J: Det där har jag gjort en gång, man reglar upp extra och sedan satte jag ner franskaträ som jag kunde ställa in höjden på stenen med. Fungerade mycket bra.
2 svar · 2,8k läst
A
AndersS: Gunnebo har en kortare variant som de kallar för bryggskruv (hoppas jag minns rätt nu). Använde den när jag bl.a. skruvad bastulav från under sidan.
5 svar · 4,5k läst
estwing
estwing: eja skall du ha en 10m2 altan m.m kan man fundera, men gräver man så kan man lika gärna fixa ner plattan... jovisst kan du ta jordborret men det borrar ej fyrkantigt hål hehe. i detta fallet får du gräva hur mycket som helst ändå därav jag skrev att det ej går... sen är den färdiga plinten rektangulär i botten så borrar man får man gräva ändå.... makadam polatta å plinten på
43 svar · 7,9k läst
·
D
davthy: Hornbach har räfflad grön 34x145. Endast i fast längd 3600mm. Jag köpte i Norsborgsbutiken för några veckor sen.
1 svar · 2,0k läst
S
slo0308: Vi ska bygga altan med tak och viss inglasning där även vår huvudingång är. Förutom ytterdörren är det köksfönstret efter den väggen. Vi har ganska nära till vägen, men på andra sidan vägen är det en sjö så det är där vi vill kunna sitta. Plasttak blir ljusare men vi har valt brutet papptak utan innertak som vi målar vitt inunder plus att vi ska sänka altanen 2 trappsteg
0 svar · 3,5k läst
·
N
NiBaBaD: Har byggt halvklart nu. Det blev fönster lösningen. Satt många timmar ute i går kväll och funderade. Till slut insåg jag att det blev lite luftigare och "friare" när man kan sitta i andra änden och se mer av himlen. Karmarna är klara nu skall jag snacka med glasmästaren på måndag.
8 svar · 1,4k läst
·
P
PsychoCheF: Tänk på hur många hundra år vasaskeppet låg på havsbottnen ;)
2 svar · 2,3k läst
F
firsttimer: antar att det är rätt, när jag läste av så skulle jag ha haft 2005mm mellan plintarna i sidled och 2400 utåt, men jag drog ihop det lite pga. lite överhäng.
1 svar · 8,0k läst
·
S
sutko: Tack för era svar!:D [citat] Vi har fått bygglov för balkongen ! :) Mvh Suvad :)
5 svar · 2,7k läst
·
P
pbengtsson: Är på gång med de sista på utsidan av huset och skall sätta mycket trappor och altaner. Efter mycket funderande så har jag bestämt mig för att köra 45x145 som trall och sättsteg och mycket luft. Stommar och vagn kommer jag att svetsa och sedan galva. Det jag fundarar över är CC mått. Bla skall en trappa bli 7m bred och ligga framför ett fönsterparti som har karmar på cc130 cm,
0 svar · 4,3k läst
D
dosken: Låter bra tycker jag! Min trapp jag byggde förra veckan har bara 2 st 120-trall som plansteg, (och fick sätta kant i kant med sättsteget) Men jag tänkte jag tar kaffet sittandes på översta steget i höjd med altanen :) (Slutsteget tror jag det heter, roligt nog)
4 svar · 12,3k läst
F
flux110: Haha, såklart! Att man inte tänkt på det! :) Knepigt ibland då man inte har nåt bollplan att prata med! Tackar så mkt! Ha en skön sommar!
6 svar · 4,4k läst
·
Thomas.M
Thomas.M: Bygghemma.se har en del...http://www.bygghemma.se/utomhus/trädgård/staket%20och%20grindar/tillbehör/stolphatt%20jabo%20zinkad%20plåt/p-171053-171054
4 svar · 7,1k läst
R
Ropa: Du kan inte öka upp till cc 160 på de stora? Då blir de ju prexis dubbelt så stora som de små vilket gör att halva kryss skulle kännas naturligt. Eller för all del enkla och att sen ha dubbla (alltså två efter varann) på de länga delarna. Typ: II alternativt I>
3 svar · 3,0k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.